Ministeren
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 14. oktober har udvalget efter ønske fra Lise Bertelsen (KF) stillet mig føl-
gende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 22
Kan ministeren redegøre for provenu- og arbejdsudbudsvirkningerne af at give
universiteterne mulighed for at udbyde følgende erhvervskandidatmodel: En 1+2
model, hvor den EKA-studerende først tager et års studier på fuld tid (60 ECTS)
uden et beskæftigelseskrav, og derefter tager 2 år med 25 timers ugentligt ar-
bejde, og hvor den studerende sideløbende tager 30 ECTS under hvert af de 2 år,
som en del af omlægningen på 30 pct af kandidatuddannelserne (i alt 120 ECTS)?
Der bedes regnet på to scenarier: 1) Et hvor den studerende har ret til at modtage
su det første år og 2) hvor den studerende ikke er berettiget til at modtage su det
første år. Det bedes endvidere lægges til grund, at effekterne regnes i forhold til
de gældende antagelser i reformøkonomien i hvert af årene frem imod en fuld ind-
fasning af omlægningen.
11. november 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
522372
Svar
Brugen af erhvervskandidatordningen afhænger af, at studerende kan indgå for-
pligtende ansættelsesaftaler med virksomheder, hvilket der ikke
på forhånd
kan
stilles en garanti for, hvorfor det ikke er muligt
på forhånd
at skønne over aktivi-
tetsomfanget. Dermed kan der ikke med udgangspunkt i de gældende regneprin-
cipper
på forhånd
indregnes økonomiske virkninger på den offentlige saldo og den
strukturelle beskæftigelse.
Reformøkonomien i
Aftale om rammerne for reform af universitetsuddannelserne i
Danmark (2023)
er imidlertid baseret på, at såfremt de politiske ambitioner for op-
taget på erhvervskandidatuddannelserne ikke opnås, vil et tilsvarende antal kandi-
datstuderende i stedet skulle optages på kandidatuddannelser på 75 ECTS.
Såfremt der opstilles et hypotetisk aktivitetsomfang og tages udgangspunkt i spe-
cifikke og udtømmende forudsætninger, vil det dog være muligt et udarbejde et il-
lustrativt regneeksempel,
jf. svar på UFU alm. del. spørgsmål 359.
Side 1/2