Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del
Offentligt
2934643_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 14. oktober 2024 har udvalget efter ønske fra Lise Bertelsen (KF) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 21
Kan ministeren oplyse, om Finansministeriet regner med arbejdsudbudseffekter,
produktivitetseffekter eller provenueffekter af at øge den ledighedsbasserede mo-
del marginalt (f.eks. ved at udvide målgruppen for uddannelser, der udtages til le-
dighedsbasseret dimensionering eller ved at øge, hvor meget de uddannelser der
udtages til ledighedsbasseret dimensionering skal dimensioneres med), og kan
ministeren i forlængelse heraf redegøre for hvilken evidens og empiri der kan un-
derstøtte potentielle effekter af ledighedsbasseret dimensionering?
Svar
Den ledighedsbaserede dimensionering har til formål at mindske tilgangen til ud-
dannelser med markant og systematisk overledighed for derigennem at under-
støtte en øget tilgang til andre uddannelser, som ikke har samme ledighedsudfor-
dringer. Ved indførelsen af ledighedsbaseret dimensionering blev det lagt til grund,
at dimensioneringen ville føre til skift i uddannelsesvalg inden for samme uddan-
nelsesniveau, hvorfor den samlede tilgang til hvert uddannelsesniveau forvente-
des at være uændret. Det betyder eksempelvis, at hvis en konkret professionsba-
cheloruddannelse bliver ledighedsbaseret dimensioneret, antages ansøgerne i
stedet at blive optaget på en anden professionsbacheloruddannelse.
Dette skal ses i lyset af, at den ledighedsbaserede dimensionering indebærer, at
enkeltuddannelser dimensioneres, hvorfor ansøgeren vil kunne påbegynde en ud-
dannelse på samme uddannelsesniveau. Der er således med ledighedsbaseret di-
mensionering ikke indført et generelt maksimumoptag (tilgang) på tværs af en gi-
ven delsektor på det videregående uddannelsesområde, som tilfældet er med ind-
førelsen af sektordimensionering.
Der er ikke indregnet effekter på arbejdsudbud, produktivitet eller provenu ved at
øge dimensioneringsomfanget i den ledighedsbaserede dimensionering. Det skal
ses i lyset af, at der som udgangspunkt ikke indregnes arbejdsudbudseffekter,
produktivitetseffekter eller provenueffekter af ændret uddannelsesoptag (tilgang)
ved skift i uddannelsesvalg inden for samme uddannelsesniveau.
11. november 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
522372
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm., om Finansministeriet regner med arbejdsudbudseffekter, produktivitetseffekter eller provenueffekter af at øge den ledighedsbasserede model marginalt (f.eks. ved at udvide målgruppen for uddannelser, der udtages til ledighedsbasseret dimensionering eller ved at øge, hvor meget de uddannelser der udtages til ledighedsbasseret dimensionering skal dimensioneres med)
2934643_0002.png
Den ledighedsbaserede dimensionering adskiller sig fra f.eks. sektordimensione-
ring i forbindelse med
Aftale om rammerne for Reform af universitetsuddannel-
serne i Danmark
fra 2023, hvor formålet var at understøtte en bedre balance i op-
taget på de forskellige videregående uddannelsesniveauer.
Sektordimensionering indebærer derfor en reduktion i optaget på de akademiske
bacheloruddannelser med 8 pct. fra 2025 samt en maksimumgrænse for, hvor høj
tilgangen af bachelorstuderende kan være på hvert universitet i et givent år. Det er
i beregningerne af virkningerne ved sektordimensionering derfor lagt til grund, at
reduktionen i optaget på de akademiske bacheloruddannelser medfører en tilsva-
rende samlet stigning i optaget på professionsbachelor- og erhvervsakademiud-
dannelser for danske studerende,
jf. Faktaark om Provenu- og beskæftigelsesvirk-
ninger af Aftale om rammerne for reform af universitetsuddannelserne i Danmark.
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 2/2