Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 14. oktober 2024 har udvalget efter ønske fra Lise Bertelsen (KF) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 21
Kan ministeren oplyse, om Finansministeriet regner med arbejdsudbudseffekter,
produktivitetseffekter eller provenueffekter af at øge den ledighedsbasserede mo-
del marginalt (f.eks. ved at udvide målgruppen for uddannelser, der udtages til le-
dighedsbasseret dimensionering eller ved at øge, hvor meget de uddannelser der
udtages til ledighedsbasseret dimensionering skal dimensioneres med), og kan
ministeren i forlængelse heraf redegøre for hvilken evidens og empiri der kan un-
derstøtte potentielle effekter af ledighedsbasseret dimensionering?
Svar
Den ledighedsbaserede dimensionering har til formål at mindske tilgangen til ud-
dannelser med markant og systematisk overledighed for derigennem at under-
støtte en øget tilgang til andre uddannelser, som ikke har samme ledighedsudfor-
dringer. Ved indførelsen af ledighedsbaseret dimensionering blev det lagt til grund,
at dimensioneringen ville føre til skift i uddannelsesvalg inden for samme uddan-
nelsesniveau, hvorfor den samlede tilgang til hvert uddannelsesniveau forvente-
des at være uændret. Det betyder eksempelvis, at hvis en konkret professionsba-
cheloruddannelse bliver ledighedsbaseret dimensioneret, antages ansøgerne i
stedet at blive optaget på en anden professionsbacheloruddannelse.
Dette skal ses i lyset af, at den ledighedsbaserede dimensionering indebærer, at
enkeltuddannelser dimensioneres, hvorfor ansøgeren vil kunne påbegynde en ud-
dannelse på samme uddannelsesniveau. Der er således med ledighedsbaseret di-
mensionering ikke indført et generelt maksimumoptag (tilgang) på tværs af en gi-
ven delsektor på det videregående uddannelsesområde, som tilfældet er med ind-
førelsen af sektordimensionering.
Der er ikke indregnet effekter på arbejdsudbud, produktivitet eller provenu ved at
øge dimensioneringsomfanget i den ledighedsbaserede dimensionering. Det skal
ses i lyset af, at der som udgangspunkt ikke indregnes arbejdsudbudseffekter,
produktivitetseffekter eller provenueffekter af ændret uddannelsesoptag (tilgang)
ved skift i uddannelsesvalg inden for samme uddannelsesniveau.
11. november 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
522372
Side 1/2