Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del
Offentligt
2934645_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 14. oktober 2024 har udvalget efter ønske fra Lise Bertelsen (KF) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 20
Vil ministeren om kandidatreformen oplyse, hvor stor en andel og antal pladser,
der skulle reduceres på de enkelte universitetsuddannelser, hvis man alene imple-
menterede sektordimensioneringen ud fra kriterierne i den ledighedsbasserede di-
mensioneringsmodel? Svaret bedes oplyst på uddannelsesniveau, og det skal
lægges til grund, at dimensioneringen gennemføres uafhængigt af den nuværende
fordeling mellem universitetsinstitutioner.
Svar
Med
Aftale om rammerne for Reform af universitetsuddannelserne i Danmark
er
det besluttet at reducere tilgangen af studerende til de akademiske bachelorud-
dannelser med 8 pct. i forhold til den gennemsnitlige tilgang fra 2018-2022 (sektor-
dimensionering). Niveauet for tilgangen til de akademiske bacheloruddannelser vil
løbende hvert femte år blive tilpasset på baggrund af den demografiske udvikling
således, at antallet af uddannelsespladser fremover vil følge udviklingen i antallet
af unge.
Sektordimensioneringen blev i foråret 2024 fordelt mellem universiteterne for peri-
oden 2025-2029, bl.a. under hensyntagen til uddannelsernes dimittendledighed, jf.
2. forligstillæg til Aftale om rammerne for en Reform af universitetsuddannelserne i
Danmark.
Udmøntningen af sektordimensioneringen baserer sig dog
som aftalt i
forligstillægget
også på andre kriterier, herunder hensynet til uddannelser i hele
landet og den samlede effekt af sektordimensionering og kandidatomlægning.
Kriterierne i den ledighedsbaserede dimensioneringsmodel kan ikke overføres di-
rekte til sektordimensionering, da den ledighedsbaserede dimensionering måles
på kandidatuddannelser. Det er derefter op til institutionen at tilpasse tilgangen til
bacheloruddannelserne, så dimensioneringen på kandidatniveau overholdes. Sek-
tordimensionering fastsætter derimod en maksimal tilgang direkte på hver instituti-
ons tilgang til akademiske bacheloruddannelser. Derudover vil det kræve en juste-
ring af kriterierne i den ledighedsbaserede dimensioneringsmodel at nå det politisk
11. november 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
522372
Side 1/9
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm., om hvor stor en andel og antal pladser, der skulle reduceres på de enkelte universitetsuddannelser, hvis man alene implementerede sektordimensioneringen ud fra kriterierne i den ledighedsbasserede dimensioneringsmodel
2934645_0002.png
fastsatte mål for sektordimensionering. Dette kan enten ske ved at udvide mål-
gruppen for uddannelser, der udtages til dimensionering, eller ved at øge, hvor
meget de uddannelser, der udtages til dimensionering, skal dimensioneres med.
Det bemærkes desuden, at den ledighedsbaserede dimensionering indebærer, at
enkeltuddannelser dimensioneres, hvorfor ansøgeren vil kunne påbegynde en ud-
dannelse på samme uddannelsesniveau. Dette betyder, at der ikke indregnes ef-
fekter på arbejdsudbud, produktivitet eller provenu ved at ændre kriterierne i den
ledighedsbaserede dimensionering. De overordnede hensyn fra den ledighedsba-
serede dimensionering blev søgt anvendt i udmøntningen af sektordimensionering
ved at tage hensyn til dimittendledigheden.
Besvarelsen er derfor baseret på den metode for fordeling af sektordimensione-
ring efter uddannelsernes dimittendledighed, som blev anvendt i forligstillægget.
Metoden er beskrevet nærmere i baggrundsnotat om fordeling af sektordimensio-
nering mellem universiteterne, som blev offentliggjort på UFM.dk i forbindelse med
udmøntningen af sektordimensionering.
1
I tabel 1 er sektordimensioneringen fordelt udelukkende pba. uddannelsernes di-
mittendledighed sådan, at uddannelser med en højere ledighed skal reducere
mere end uddannelser med en lavere ledighed. Den ¼ af uddannelserne med la-
vest dimittendledighed er undtaget fra sektordimensionering ligesom i forligstillæg-
get. Derudover fordeles den demografiske korrektion ligeligt mellem universite-
terne, svarende til en reduktion på 2,4 pct. på hvert universitet i perioden 2025-
2029.
Tabel 1
Sektordimensionering fordelt udelukkende pba. uddannelsernes dimittendledighed, fordelt
på institutioner, 2025-2029
Pct.
DTU
ITU
CBS
AAU
KU
SDU
AU
RUC
I alt
Reduktion på baggrund af ledighed
1,3
2,5
2,9
8,6
8,6
8,7
8,8
12,4
7,8
Reduktion på baggrund af ledighed,
inkl. demografisk korrektion
3,6
4,9
5,2
11,0
11,0
11,0
11,2
14,7
10,2
1
https://ufm.dk/aktuelt/nyheder/2024/udmontning-af-sektordimensionering-pa-universite-
terne
Side 2/9
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm., om hvor stor en andel og antal pladser, der skulle reduceres på de enkelte universitetsuddannelser, hvis man alene implementerede sektordimensioneringen ud fra kriterierne i den ledighedsbasserede dimensioneringsmodel
2934645_0003.png
Anm.:
Kilde:
Dimittendledigheden er målt i 4.-7. kvartal efter endt kandidatuddannelse og tilbageført til
vedkommendes bacheloruddannelse på individniveau. Alle dimittender, som har gennemført
en akademisk bachelor- og en kandidatuddannelse i Danmark og er dimitteret de seneste tre
år (2019-2021), indgår i målingen. Den ¼ af uddannelserne med lavest dimittendledighed er
undtaget fra sektordimensioneringen.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
I tabel 2 er sektordimensionering fordelt ud fra dimittendledighed (eksklusiv den
demografiske korrektion) vist på uddannelsesniveau. Der er tale om en bereg-
ningsteknisk fordeling af sektordimensioneringen på uddannelsesniveau, idet der i
praksis udmeldes en maksimal tilgang for de akademiske bacheloruddannelser pr.
institution. Det er således institutionen, der implementerer sektordimensioneringen
på uddannelsesudbudsniveau. Det giver institutionerne mulighed for bl.a. at tage
hensyn til små fag, herunder sprogfag, og tilknyttede forskningsmiljøer i den kon-
krete implementering af sektordimensioneringen. Det var denne udmøntningsmo-
del, som blev aftalt i forligstillægget.
Tabel 2
Sektordimensionering udmøntet udelukkende pba. uddannelsernes dimittendledighed, for-
delt på uddannelser, 2025-2029
Uddannelse
Agrobiologi, bach.
Amerikanske studier, bach.
Antropologi, bach.
Anvendt filosofi, bach.
Anvendt industriel elektronik, ing.bach.
Anvendt matematik, bach.
Arabisk- og islamstudier, bach.
Arkitektur og design,ing.bach
Arkæologi forhistorisk, bach.
Arkæologi klassisk, bach.
Arkæologi, bach.
Asienstudier, Japanstudier, bach.
Asienstudier, Kinastudier, bach.
Asienstudier, Koreastudier, bach.
Audiologi, bach.
Audiologopædi, bach.
Biblioteksvidenskab, it og kommunikation,
bach.
Biokemi og molekylær biologi, bach.
Biokemi, bach.
Biologi, bach.
Gns. tilgang
2018-2022
33
39
171
48
21
24
23
118
30
37
44
59
58
23
33
88
26
46
114
404
Maksimal
tilgang
2025-2029
30
30
139
29
19
24
18
99
25
27
38
39
46
15
32
85
19
40
105
328
Reduk-
tion (an-
tal)
3
9
32
19
2
0
5
19
5
11
6
20
11
8
1
2
7
6
9
76
Reduk-
tion (pct.)
8
24
19
39
8
0
22
16
17
29
14
34
20
35
3
3
27
13
8
19
Side 3/9
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm., om hvor stor en andel og antal pladser, der skulle reduceres på de enkelte universitetsuddannelser, hvis man alene implementerede sektordimensioneringen ud fra kriterierne i den ledighedsbasserede dimensioneringsmodel
2934645_0004.png
Biomedicin, bach.
Bioteknologi (NAT), bach.
Bioteknologi, ing.bach.
Brasilianske studier, bach.
Business, Asian Language and Culture - Jap-
anese, bach.
Business, Asian Language and Culture, bach.
By-, energi- og miljøplanlægning, ing.bach.
Bygge og anlæg, ing.bach.
Byggeri og anlæg, ing.bach.
Byggeri, ing.bach.
Bygningsdesign, ing.bach.
Bygningsteknik, ing.bach.
Bæredygtige byggeprocesser, ing.bach.
Bæredygtigt design, ing.bach.
Bæredygtigt energidesign, ing.bach.
Chemistry-biotechnology, ing.bach.
Computerteknologi, bach.
Computerteknologi, ing.bach.
Cyberteknologi, ing.bach.
Dansk, bach.
Data science og management, ing.bach.
Data science, bach.
Datalogi, bach.
Datalogi-økonomi, bach.
Datavidenskab og machine learning (AAU),
bach.
Datavidenskab, bach.
Design og innovation, ing.bach.
Designkultur og økonomi, bach.
Designkultur, bach.
Digital design og interaktive teknologier,
bach.
Digital design, bach.
Dramaturgi, bach.
Economics and Business Administration,
bach.
Elektronik og system-design, ing.bach.
Elektronik, ing.bach.
Elektroteknologi, ing.bach.
Energi, ing.bach.
Energisystemer, ing.bach.
94
70
94
7
5
66
81
71
64
45
58
22
15
45
51
27
37
23
39
264
48
73
531
76
17
33
68
54
37
58
43
40
330
41
9
105
63
23
87
63
91
6
<5
60
77
71
64
45
56
21
14
40
51
23
37
23
37
220
48
71
531
70
15
30
64
45
28
53
32
26
304
40
8
105
60
23
7
7
3
1
-
6
3
0
0
0
2
1
1
5
0
3
0
0
1
45
0
2
0
6
2
3
4
9
8
5
11
13
26
1
0
0
3
0
8
10
3
19
-
9
4
0
0
0
3
5
7
11
0
13
0
0
3
17
0
3
0
8
14
10
6
17
23
9
25
34
8
3
5
0
5
0
Side 4/9
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm., om hvor stor en andel og antal pladser, der skulle reduceres på de enkelte universitetsuddannelser, hvis man alene implementerede sektordimensioneringen ud fra kriterierne i den ledighedsbasserede dimensioneringsmodel
2934645_0005.png
Engelsk, bach.
Engineering (General Engineering), ing.bach.
Engineering, Innovation and Business,
ing.bach.
Erhvervsøkonomi, bach.
Erhvervsøkonomi-business, language and
culture, bach.
Erhvervsøkonomi-erhvervssprog, engelsk,
bach.negot.
Erhvervsøkonomi-erhvervssprog, tysk,
bach.negot.
Etnologi europæisk, bach
Europæisk business, HA i europæisk busi-
ness, bach.
Europæiske studier, bach.
Farmaci, bach.
Film- og medievidenskab, bach.
Filosofi, bach.
Folkesundhedsvidenskab, bach.
Forsikringsmatematik, bach.
Fransk sprog, litteratur og kultur, bach.
Fysik og teknologi, ing.bach.
Fysik, bach.
Fødevarer og ernæring, bach.
Geofysik og rumteknologi, ing.bach.
Geografi/Geografi og geoinformatik, bach.
Geologi/Geologi-geoscience, bach.
Global Humanities, bach. (RUC)
Global virksomhedsinformatik, bach.
Globale forretningssystemer, ing.bach.
Græsk, klassisk, bach.
Grønlandske og arktiske studier, bach.
HA almen erhvervsøkonomi, bach.
HA erhvervsøkonomi og projektledelse, bach.
HA erhvervsøkonomi og service manage-
ment, bach.
HA i digital ledelse, bach.
HA i markeds- og kulturanalyse, bach.
HA international business, bach.
HA international shipping og handel, bach.
HA(fil.) erhvervsøkonomi-filosofi, bach.
HA(it) erhvervsøkonomi-informationstekno-
logi, bach.
HA(jur.) erhvervsøkonomi-jura, bach.
357
139
22
66
120
80
12
58
167
32
320
73
146
162
65
40
37
246
86
55
104
68
90
79
57
9
<5
2.162
123
148
119
89
178
56
71
131
495
254
139
19
63
112
65
11
44
162
22
320
59
101
152
65
32
34
231
78
55
93
59
82
76
57
7
<5
2.101
123
138
115
86
178
56
62
131
495
103
0
3
3
8
14
1
13
5
10
0
14
45
9
0
8
3
14
8
0
10
9
8
2
0
2
-
62
0
10
3
3
0
0
9
0
0
29
0
12
5
7
18
10
23
3
32
0
19
31
6
0
20
7
6
9
0
10
13
9
3
0
21
-
3
0
7
3
3
0
0
13
0
0
Side 5/9
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm., om hvor stor en andel og antal pladser, der skulle reduceres på de enkelte universitetsuddannelser, hvis man alene implementerede sektordimensioneringen ud fra kriterierne i den ledighedsbasserede dimensioneringsmodel
2934645_0006.png
HA(kom.) erhvervsøkonomi-virksomhedskom-
munikation, bach.
HA(mat.) erhvervsøkonomi-matematik, bach.
HA(pol.) international erhvervsøkonomi-poli-
tik, bach.
HA(psyk) erhvervsøkonomi-psykologi, bach.
HA(soc.) erhvervsøkonomi-sociologi, bach.
Historie, bach.
Humanistisk una, bach. (RUC)
Humanistisk-teknologisk, bach. (RUC)
Husdyrvidenskab, bach.
Idehistorie, bach.
Idræt/Idræt og sundhed, bach.
Indianske sprog og kulturer, bach.
Informationsstudier, bach.
Informationsteknologi, bach.
Informationsvidenskab, bach.
Informationsvidenskab, it og interaktionsde-
sign
Innovation og digitalisering, bach.
Interaktionsdesign, bach.
Interkulturel pædagogik og dansk som andet-
sprog, bach.
Internat. virksomhedskommunikation, en-
gelsk, bach.
Internat. virksomhedskommunikation, fransk,
bach.
Internat. virksomhedskommunikation, spansk,
bach.
Internat. virksomhedskommunikation, tysk,
bach.
International erhvervsøkonomi med fremmed-
sprog, bach.
International virksomhedskommunikation i 2
fremmedsprog, bach.
Italiensk sprog og kultur, bach.
It-produktudvikling, bach.
Journalistik, bach.
Jura, bach.
Kemi og bioteknologi, ing.bach.
Kemi og teknologi, ing.bach.
Kemi, bach.
Kemiteknologi, ing.bach.
Klassisk filologi, bach.
Klinisk biomekanik, bach.
Kognitionsvidenskab,bach.
Kommunikation og digitale medier, bach.
163
92
121
157
77
392
478
199
57
38
389
<5
81
58
97
20
34
32
31
355
15
46
55
44
16
18
41
100
1.451
32
105
104
36
17
105
58
167
157
92
121
152
72
287
402
175
52
25
335
<5
67
52
88
18
31
26
22
295
11
39
49
41
13
14
37
93
1.451
30
101
96
32
10
105
58
142
6
0
0
4
4
105
76
24
4
12
54
-
14
6
9
3
3
6
9
60
3
6
5
3
3
4
4
7
0
2
4
8
4
7
0
0
25
4
0
0
3
6
27
16
12
8
33
14
-
18
10
9
13
9
19
30
17
23
14
10
8
17
24
9
7
0
7
4
8
11
40
0
0
15
Side 6/9
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm., om hvor stor en andel og antal pladser, der skulle reduceres på de enkelte universitetsuddannelser, hvis man alene implementerede sektordimensioneringen ud fra kriterierne i den ledighedsbasserede dimensioneringsmodel
2934645_0007.png
Kommunikation og IT, bach.
Kunst og teknologi, bach.
Kunsthistorie, bach.
Kunstig intelligens og data, ing.bach.
Landinspektørvidenskab, bach.
Landskabsarkitektur, bach.
Latin, bach.
Life Science og Teknologi, ing.bach.
Lingvistik, bach.
Litteraturhistorie, bach.
Litteraturvidenskab, bach.
Machine learning og data science, bach.
Markeds- og ledelsesantropologi, bach.
Maskinteknik, bach.
Matematik og teknologi, ing.bach.
Matematik og økonomi, bach.
Matematik, bach.
Matematik-teknologi, ing.bach.
Mechanical Engineering, bach.
Medialogi, bach.
Medicin med industriel speciale, bach.
Medicin og teknologi, ing.bach.
Medicin, bach.
Medicinalkemi, bach.
Medievidenskab, bach.
Mekanik og produktion, ing.bach.
Mekanik, ing.bach.
Mekatronik, ing.bach.
Mellemøstens sprog og samfund - Assyrio-
logi, bach.
Mellemøstens sprog og samfund - Ægypto-
logi, bach.
Mellemøstens sprog og samfund, bach.
Mellemøstens sprog og samfund-Nærorien-
talsk arkæologi, bach.
Miljø- og fødevareøkonomi, bach.
Miljøteknologi, ing.bach.
Miljøvidenskab, ing.bach.
Moderne Indien og Sydasienstudier, bach.
Molekylær biomedicin /Molekylær medicin,
bach.
Molekylærbiologi, bach.
91
20
98
79
59
64
11
149
65
44
103
68
80
7
78
209
257
20
8
95
100
76
1.574
82
176
54
52
28
<5
<5
56
7
37
53
18
17
123
72
88
15
66
79
59
53
10
144
57
29
76
62
67
7
78
209
250
20
8
82
92
76
1.574
71
145
52
52
26
<5
<5
43
5
37
50
18
12
117
64
3
5
32
0
0
11
1
4
8
14
27
5
13
0
0
0
7
0
0
13
8
0
0
10
31
2
0
2
-
-
13
2
0
3
0
6
6
8
3
24
33
0
0
17
5
3
13
33
26
8
17
5
0
0
3
0
5
14
8
0
0
13
18
4
0
7
-
-
23
26
0
6
0
34
5
11
Side 7/9
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm., om hvor stor en andel og antal pladser, der skulle reduceres på de enkelte universitetsuddannelser, hvis man alene implementerede sektordimensioneringen ud fra kriterierne i den ledighedsbasserede dimensioneringsmodel
2934645_0008.png
Musik/Musikvidenskab, bach.
Musikterapi, bach.
Nanoscience, bach.
Natural Sciences, bach. (RUC)
Naturressourcer, bach.
Naturvidenskab una, bach. (RUC)
Nordisk sprog og litteratur, bach.
Odontologi, bach.
Oldtidskundskab, bach.
Organisatorisk læring, bach.
Politik og administration, bach.
Politik og økonomi, bach
Product Development and Innovation,
ing.bach.
Produktion og konstruktion, ing.bach.
Psykologi, bach.
Pædagogik, bach.
Religion studier/videnskab, bach.
Retorik, bach.
Robotteknologi, ing.bach.
Ruslandstudier, bach.
Samfundsfag, bach.
Samfundsvidenskab una, bach. (RUC)
Social Sciences, bach. (RUC)
Sociologi og kulturanalyse, bach.
Sociologi, bach.
Software engineering, ing.bach.
Software, ing.bach.
Softwareteknologi, ing.bach.
Softwareudvikling, bach.
Spansk og latinamerikansk sprog og kultur,
bach.
Spansk og spanskamerikansk sprog, litteratur
og kultur, bach.
Spiludvikling og læringsteknologi, ing.bach.
Sprog og internationale studier-engelsk,
bach.
Sprog og internationale studier-spansk, bach.
Statskundskab, bach.
Sundhed og informatik, bach.
Sundheds- og velfærdsteknologi (teknisk vi-
denskab), ing.bach.
Sundhedsteknologi, ing.bach.
119
12
58
44
68
90
82
179
19
48
90
56
45
73
738
62
135
49
95
19
150
435
105
47
250
96
208
98
164
46
28
37
84
22
625
41
30
49
95
10
54
38
60
79
63
179
11
42
77
55
41
73
680
54
97
41
95
14
134
393
95
41
213
96
208
98
164
36
22
29
64
17
607
40
28
47
25
2
4
6
7
12
19
0
8
5
13
2
4
0
58
9
38
8
0
5
16
43
10
6
37
0
0
0
0
10
6
8
20
5
18
1
1
1
21
17
7
14
11
13
23
0
44
11
15
3
9
0
8
14
28
16
0
26
11
10
10
12
15
0
0
0
0
22
23
21
24
24
3
3
5
3
Side 8/9
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm., om hvor stor en andel og antal pladser, der skulle reduceres på de enkelte universitetsuddannelser, hvis man alene implementerede sektordimensioneringen ud fra kriterierne i den ledighedsbasserede dimensioneringsmodel
2934645_0009.png
Teater- og performancestudier, bach.
Teknisk videnskab (cyber- og computertekno-
logi), bach.
Teknisk videnskab (Fysik og ingeniørviden-
skab), ing.bach.
Teknisk videnskab (ingeniørvidenskab), bach.
Teknoantropologi, bach.
Teologi, bach.
Tysk sprog, litteratur og kultur, bach.
Uddannelsesvidenskab, bach.
Veterinærmedicin (KU), bach.
Æstetik og kultur, bach.
Økonomi, bach.
Østeuropastudier, bach.
Total
32
30
63
12
82
172
61
175
181
38
672
33
26.089
24
28
63
12
70
148
55
152
181
26
672
25
24.052
9
2
0
1
12
24
6
22
0
11
0
8
2.037
27
7
0
7
15
14
10
13
0
30
0
25
8
Anm.:
Kilde:
Dimittendledigheden er målt i 4.-7. kvartal efter endt kandidatuddannelse og tilbageført til
vedkommendes bacheloruddannelse på individniveau. Alle dimittender, som har gennemført
en akademisk bachelor- og en kandidatuddannelse i Danmark og er dimitteret de seneste tre
år (2019-2021), indgår i målingen. Den ¼ af uddannelserne med lavest dimittendledighed er
undtaget fra sektordimensioneringen. Der skal udover reduktionerne på baggrund af ledig-
hed, reduceres 2,4 pct. på alle institutioner som følge af demografisk korrektion. Den demo-
grafiske korrektion fremgår ikke i tabellen.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 9/9