Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del
Offentligt
2933788_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 11. oktober 2024 har udvalget efter ønske fra Katrine Robsøe (RV) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del - spørgsmål 11
Vil ministeren opgøre den samlede normerede uddannelsestid for et forløb med
ungdomsuddannelse og videregående uddannelse hhv. i dag og hvis regeringsud-
spillene "Forberedt på fremtiden V” og ”Forberedt på fremtiden VI" (2024) gen-
nemføres for de fire store velfærdsuddannelser, diplomingeniøruddannelserne og
de fire største EA-uddannelser? I svaret bedes det forudsat, at ungdomsuddannel-
sen i dag er en treårig gymnasial uddannelse, og i scenariet hvor forslagene er
gennemført, er et EPX-forløb med den kortest mulige længde, der giver direkte
adgang til de pågældende uddannelser.
Svar
Der er ikke en samlet, normeret uddannelsestid for uddannelsesforløb bestående
af ungdomsuddannelse og videregående uddannelse. Længden af det samlede
uddannelsesforløb afhænger bl.a. af, hvilket adgangsgrundlag den studerende er
optaget på baggrund af. Der er i dag en række forskellige mulige adgangsgrund-
lag til de nævnte erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser. Det om-
fatter bl.a. de forskellige gymnasiale uddannelser, herunder hf (mellem to og tre
års varighed), erhvervsuddannelser (mellem tre og seks års varighed) og for nogle
uddannelser gymnasiale enkeltfag (bestemte fagpakker af ca. ét års varighed), jf.
tabel 1.
Andelen af optagne med hf og ’andet adgangsgrundlag’ (herunder
de gymnasiale
fagpakker) udgør mellem 11 og 48 pct. på de nævnte uddannelser, jf. tabel 1. Der
vurderes således ikke at være grundlag for at kunne forudsætte, at de adgangsgi-
vende ungdomsuddannelsesforløb i dag er treårige, gymnasiale uddannelser.
Den normerede studietid for ungdomsuddannelserne, som de studerende gen-
nemfører forud for de nævnte videregående uddannelser, varierer således mellem
ét og fire år og kan i enkelte tilfælde også være længere.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Uddannelses-
og Forskningsstyrelsen i form af nedenstående tabel, som jeg henholder mig til.
Tabellen viser andel optagne på uddannelserne til lærer, pædagog, socialrådgiver,
8. november 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
523315
Side 1/5
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om den samlede normerede uddannelsestid for et forløb med ungdomsuddannelse og videregående uddannelse hhv. i dag og hvis regeringsudspillene "Forberedt på fremtiden V og Forberedt på fremtiden VI" (2024) gennemføres for de fire store velfærdsuddannelser, diplomingeniøruddannelserne og de fire største EA-uddannelser
2933788_0002.png
sygeplejerske, diplomingeniør, datamatiker, finansøkonom, markedsføringsøko-
nom og multimediedesigner fordelt på forskellige adgangsgrundlag de seneste
fem år (2020-2024).
Side 2/5
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om den samlede normerede uddannelsestid for et forløb med ungdomsuddannelse og videregående uddannelse hhv. i dag og hvis regeringsudspillene "Forberedt på fremtiden V og Forberedt på fremtiden VI" (2024) gennemføres for de fire store velfærdsuddannelser, diplomingeniøruddannelserne og de fire største EA-uddannelser
2933788_0003.png
Ministeren
Tabel 1. Andel optagne fordelt på adgangsgrundlag, 2020-2024
Erhvervsakademiuddannelser
Optagne fordelt på adgangsgrundlag,
2020-2024, pct.
Datamatiker
2
25
11
16
31
4
1
3
7
Finans-
økonom
2
15
38
4
28
11
0
1
1
Markeds-
førings-
økonom
1
7
36
2
30
9
0
4
9
Multimedie-
designer
2
20
11
9
36
5
0
5
11
Diplom-
ingeniør
0
8
5
22
43
6
4
4
8
Professionsbacheloruddannelser
Folkeskole-
lærer
0
23
9
4
55
3
0
2
4
Pædagog
5
34
7
2
33
4
0
14
1
Social-
rådgiver
5
31
8
1
39
4
0
10
1
Syge-
plejerske
7
23
6
3
50
3
0
4
3
Erhvervsuddannelse (eud)
Højere forberedelseseksamen (hf)
Højere handelseksamen (hhx)
Højere teknisk eksamen (htx)
Studentereksamen (stx)
Andet gymnasialt adgangsgrundlag
Adgangseksamen til ingeniørudd.
Andet adgangsgrundlag (hf-fagpakke m.m.)
Andet fra udland
Anm.: Tabellen er baseret på adgangsgrundlag (selvoplyst for ansøgere uden fuldt bevis i eksamensdatabasen) i forbindelse med optagelsen gennem Den Koordine-
rede Tilmelding (KOT). Det bemærkes, at det i data fra KOT ikke er muligt at skelne mellem en toårig hf og en hf med udvidet fagpakke/overbygning. Da den toårige hf
er adgangsgivende til uddannelserne, må det dog forventes, at en stor del har en toårig
hf. Kategorien ’Andet gymnasialt adgangsgrundlag’ dækker over
eux, IB, GIF og
grønlandsk/færøsk gymnasial eksamen. Kategorien ’Andet adgangsgrundlag’ dækker alle adgangsgrundlag,
der ikke falder under andre kategorier, som f.eks. hf-
fagpakker, enkeltfag og IKV. På pædagog- og socialrådgiveruddannelserne, hvor hf-fagpakker er adgangsgivende, vurderes det, at en stor andel af de optagne med
’Andet adgangsgrundlag’
optages på baggrund af en gymnasial fagpakke. En gymnasial fagpakke kan typisk gennemføres på ét år, hvis den er tilrettelagt som et sam-
let forløb. Det bemærkes generelt, at de optagne udover deres adgangsgivende uddannelse evt. kan have suppleret fag for at opfylde uddannelsens adgangskrav.
Kilde: Den Koordinerede Tilmelding (KOT).
Side 3/5
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om den samlede normerede uddannelsestid for et forløb med ungdomsuddannelse og videregående uddannelse hhv. i dag og hvis regeringsudspillene "Forberedt på fremtiden V og Forberedt på fremtiden VI" (2024) gennemføres for de fire store velfærdsuddannelser, diplomingeniøruddannelserne og de fire største EA-uddannelser
2933788_0004.png
Ministeren
I regeringens udspil
Forberedt på fremtiden V
lægges der op til, at en ny, gymna-
sial, toårig epx skal kunne tilrettelægges, så den bliver adgangsgivende til er-
hvervsakademiuddannelserne, mens epx med en étårig overbygning bliver ad-
gangsgivende til professionsbacheloruddannelserne. Samtidig lægges der op til,
at den toårige epx skal kunne tilrettelægges, så elever kan opnå adgang til visse
professionsbacheloruddannelser, hvis de vælger bestemte gymnasiale fag. Hvilke
specifikke videregående uddannelser, en epx på hhv. to eller tre år vil give adgang
til, afhænger bl.a. af, hvordan epx tilrettelægges med fag og fagniveauer samt de
specifikke adgangskrav til den enkelte videregående uddannelse. Der lægges ikke
op til at ændre på de eksisterende krav til beståede gymnasiale fagniveauer for at
få adgang til de videregående uddannelser.
Hertil kommer, at de treårige gymnasiale uddannelser fortsat vil være en vej til de
videregående uddannelser, og selvom den toårige hf afskaffes som selvstændig
uddannelse, vil der fortsat være mulighed for at tage enkeltfag på gymnasialt ni-
veau.
Efter indførelsen af epx vil de adgangsgivende uddannelsesforløb til de nævnte vi-
deregående uddannelser således fortsat i reglen strække sig over forløb på mel-
lem ét og fire år.
For så vidt angår den normerede studietid for de nævnte videregående uddannel-
ser, er den normerede studietid i dag på mellem 3,5 og fire år for de nævnte pro-
fessionsbacheloruddannelser og mellem to og 2,5 år for de nævnte erhvervsaka-
demiuddannelser
1
.
Med udspillet
Forberedt på fremtiden VI
lægger regeringen op til at tilrettelægge
professionsbacheloruddannelserne (herunder pædagog-, socialrådgiver-, sygeple-
jerske- og diplomingeniøruddannelserne) med 15 ECTS færre samt ændre studie-
afslutningen. Samlet set vil den nye tilrettelæggelse og ændrede studieafslutning
betyde, at dimittenderne træder ud på arbejdsmarkedet tre måneder tidligere end i
dag.
Da læreruddannelsen netop er blevet reformeret med indførelse af en række af
elementerne i reformen af de professions- og erhvervsrettede videregående ud-
dannelser, lægges der op til at tage stilling til spørgsmålet om tilrettelæggelsen af
læreruddannelsen i 2028. Den ændrede studieafslutning vil dog også gælde for
læreruddannelsen.
Med udspillet lægges der også op til at ændre studieafslutningen på erhvervsaka-
demiuddannelserne, så de studerende træder én måned tidligere ud på arbejds-
markedet.
Fremover vil studerende på læreruddannelsen og erhvervsakademiuddannelserne
således afslutte deres studie én måned tidligere, mens de studerende på de øv-
rige, nævnte professionsbacheloruddannelser vil afslutte tre måneder tidligere.
1
De fire største erhvervsakademiuddannelser er uddannelserne til datamatiker, finansøko-
nom, markedsføringsøkonom og multimediedesigner (målt på uddannelsernes bestand).
Side 4/5
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om den samlede normerede uddannelsestid for et forløb med ungdomsuddannelse og videregående uddannelse hhv. i dag og hvis regeringsudspillene "Forberedt på fremtiden V og Forberedt på fremtiden VI" (2024) gennemføres for de fire store velfærdsuddannelser, diplomingeniøruddannelserne og de fire største EA-uddannelser
2933788_0005.png
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 5/5