Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2962943_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
9. januar 2025
2024-5273
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. december 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mai Mercado (KF).
Spørgsmål nr. 97:
Vil ministeren oplyse, om kommuner, som afholder udbud af lade-
infrastruktur, må fastsætte en maksimal profitmargin på en opera-
tørs priser (f.eks. 70 øre eller en procentsats) i deres udbud som et
væsentligt konkurrenceparameter?
Svar:
Det er lagt til grund, at spørgsmålet omhandler kommunale udbud
af
offentlig tilgængelig ladeinfrastruktur.
I april 2024 begyndte nye regler på området for alternative driv-
midler til transport (AFI-området) at finde anvendelse. Det er i for-
længelse heraf videre lagt til grund, at spørgsmålet angår udbud,
som kommunerne gennemfører efter, at disse nye regler er begyndt
at finde anvendelse.
Reglerne på AFI-området findes i nu Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EU) 2023/1804 af 13. september 2023 om etable-
ring af infrastruktur for alternative drivmidler og om ophævelse af
direktiv 2014/94/EU (AFI-forordningen) samt i lov om infrastruk-
tur for alternative drivmidler til transport (AFI-loven) og dertil hø-
rende bekendtgørelser.
Regelændringerne fra april 2024 betyder, at krav om sikring af ri-
melige priser for opladning af elektriske køretøjer ved offentligt til-
gængelige ladepunkter nu følger af AFI-forordningen.
Med AFI-forordningen påhviler det operatørerne af offentligt til-
gængelige ladepunkter at sikre, at de priser, som opkræves for op-
ladning af elektriske køretøjer, er rimelige, let og klart sammenlig-
nelige, gennemsigtige og ikkediskriminerende.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om kommuner, som afholder udbud af ladeinfrastruktur, må fastsætte en maksimal profitmargin på en operatørs priser i deres udbud som et væsentligt konkurrenceparameter
2962943_0002.png
Side 2/2
Det er i AFI-forordningen ikke direkte reguleret, at kommuner ved
udbud af offentligt tilgængelig ladeinfrastruktur må fastsætte en
maksimal profitmargin på en ladeoperatørs priser som f.eks. en
procentsats. Af forordningens præambel følger det imidlertid, at de
priser, som ladeoperatørerne opkræver, ikke bør overstige omkost-
ningerne plus en rimelig fortjenstmargen.
Europa-Kommissionen har offentliggjort et Q&A-dokument, som
indeholder fortolkningsbidrag i forhold til AFI-forordningens reg-
ler om at sikre bl.a. rimelige priser. Af Q&A-dokumentet følger det,
at overholdelsen af kravet om rimelige priser skal vurderes fra sag
til sag, og at det i sidste ende er op til EU-Domstolen at vurdere,
om kravet overholdes.
Det er Transportministeriets umiddelbare opfattelse, at der med
reglerne i AFI-forordningen ikke synes at være lagt op til, at f.eks.
kommuner i forbindelse med udbud skal fastsætte yderligere krav i
forhold til de priser, som ladeoperatører opkræver, end hvad der
følger af forordningen. Transportministeriet kan dog ikke afvise, at
det efter en konkret vurdering af konkurrenceforholdene kan være
muligt for en kommune at fastsætte specifikke krav i et udbud.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen