Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
9. januar 2025
2024-5273
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. december 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mai Mercado (KF).
Spørgsmål nr. 97:
Vil ministeren oplyse, om kommuner, som afholder udbud af lade-
infrastruktur, må fastsætte en maksimal profitmargin på en opera-
tørs priser (f.eks. 70 øre eller en procentsats) i deres udbud som et
væsentligt konkurrenceparameter?
Svar:
Det er lagt til grund, at spørgsmålet omhandler kommunale udbud
af
offentlig tilgængelig ladeinfrastruktur.
I april 2024 begyndte nye regler på området for alternative driv-
midler til transport (AFI-området) at finde anvendelse. Det er i for-
længelse heraf videre lagt til grund, at spørgsmålet angår udbud,
som kommunerne gennemfører efter, at disse nye regler er begyndt
at finde anvendelse.
Reglerne på AFI-området findes i nu Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EU) 2023/1804 af 13. september 2023 om etable-
ring af infrastruktur for alternative drivmidler og om ophævelse af
direktiv 2014/94/EU (AFI-forordningen) samt i lov om infrastruk-
tur for alternative drivmidler til transport (AFI-loven) og dertil hø-
rende bekendtgørelser.
Regelændringerne fra april 2024 betyder, at krav om sikring af ri-
melige priser for opladning af elektriske køretøjer ved offentligt til-
gængelige ladepunkter nu følger af AFI-forordningen.
Med AFI-forordningen påhviler det operatørerne af offentligt til-
gængelige ladepunkter at sikre, at de priser, som opkræves for op-
ladning af elektriske køretøjer, er rimelige, let og klart sammenlig-
nelige, gennemsigtige og ikkediskriminerende.