Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2958974_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
19. december 2024
2024-5259
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4.december 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 96:
Vil ministeren kommentere materialet fra foretræde den 3. decem-
ber 2024 fra Sammenslutningen af fastboende og sommerhusejere
Ålbæk Nord vedr. udvidelse af vejen Ålbæk-Skagen, og vil ministe-
ren i den forbindelse redegøre for mulighederne for og effekten af
at nedsætte hastigheden på hele strækningen i sommerperioden el-
ler alternativt at differentiere hastigheden på den del af stræknin-
gen, hvor der er beboelse tæt ved vejen i sommerperioden, jf. TRU
alm. del
bilag 71?
Svar:
Jeg har bedt Vejdirektoratet forholde sig til det vedlagte bilag 71,
samt belyse trafikale og støjmæssige effekter af reduceret hastig-
hedsgrænse på hele strækningen og dele af strækningen Ålbæk
Skagen i sommerperioden.
Vejdirektoratet oplyser på den baggrund, at:
”De
omtalte bestemmelser i planloven er møntet på kommunal
planlægning, således, at den kommunale planlægning ikke medfø-
rer uacceptabel støjbelastning af boliger. Staten kan ikke tage an-
svaret for tidligere tiders kommunale planlægning.
På strækningen langs sommerhusene opført tæt på rute 40, er der
kun planlagt øget hastighedsgrænse på den strækning, hvor der
etableres en støjskærm. På den nordlige strækning, hvor det ikke
vil være muligt at etablere en effektiv støjafskærmning på grund af
mange adgangsveje til sommerhusområdet, vil hastighedsgrænsen
blive fastholdt på det nuværende niveau.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om kommentar til materialet fra foretræde den 3. december 2024 fra Sammenslutningen af fastboende og sommerhusejere Ålbæk Nord vedrørende udvidelse af vejen Ålbæk-Skagen
2958974_0002.png
Side 2/2
Støjafskærmning af den sydlige del af sommerhusområdet vurde-
res at have en rimelig støjdæmpende effekt i forhold til omkostnin-
gen ved at etablere støjafskærmningen. Støjafskærmning af den
nordlige del af sommerhusområdet vurderes at have en væsentlig
mindre effekt i forhold til omkostningen, dels fordi støjafskærm-
ningen vil være afbrudt ved de mange adgangsveje, dels fordi om-
rådet er mere spredt bebygget end den sydlige del af sommerhus-
området.
Krydset ved Råbjergvej, umiddelbart nord for sommerhusområdet,
ombygges af hensyn til trafiksikkerhed og trafikafvikling. Der etab-
leres støttepunkter, som forbedrer forholdene for fodgængere og
cyklister, som skal krydse rute 40.
Rute 40 er den eneste vejforbindelse til Skagen by, og vejen benyt-
tes både til erhvervstrafik, pendling og fritidstrafik. Formålet med
udbygning af rute 40 mellem Ålbæk og Skagen er at forbedre frem-
kommelighed og trafiksikkerhed på strækningen. Dette opnås ved
etablering af overhalingsstrækninger (såkaldte 2+1 strækninger),
hvor trafikanter sikkert kan overhale, og hastighedsgrænsen kan
forøges fra 80 km/t til 90 km/t, samt ved ombygning af en række
kryds og sanering i antallet af adgangsveje til rute 40. Desuden
etableres cykelsti på en delstrækning langs rute 40.
En reduktion i hastighedsgrænsen på hele strækningen eller dele af
strækningen i sommerperioden vil reducere fremkommeligheden
for trafikken på rute 40, og dermed reducere de trafikale gevinster
ved gennemførelse af udbygningsprojektet.
Den støjmæssige reduktion ved en reduktion i hastighedsgrænsen
fra 80 km/t til 60 km/t vil være i størrelsesorden 2,8 dB, under
forudsætning af, at trafikanterne overholder hastighedsgrænserne.
En støjreduktion i denne størrelse vurderes som en begrænset
men dog hørbar
reduktion.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen