Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
10. januar 2025
2024-5192
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. december 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 90:
Vil ministeren kommentere det opfølgende notat med budskaber
og forslag fra DTL's Netværk for elkøretøjer i forlængelse det fælles
dialogmøde 5/11-24, jf. TRU alm. alm. del - bilag 68?
Svar:
Den grønne omstilling af transporterhvervet er en dagsorden, der i
høj grad optager mig som transportminister.
For at skabe langsigtede, stabile rammevilkår for erhvervets
grønne omstilling arbejder Transportministeriet med en bred vifte
af initiativer vedr. blandt andet udrulning af offentlig tilgængelig
ladeinfrastruktur til lastbiler, støttepuljer til indkøb af nye nule-
missionslastbiler og dertilhørende privat infrastruktur og effektivi-
seringstiltag så vognmænd kan fragte mere gods per tur.
I forhold til effektiviseringstiltag arbejder Transportministeriet lø-
bende med at undersøge mulighederne for at lempe reguleringen
for lastbilers tilladte vægt- og dimensioner. Der er bl.a. per 1. ja-
nuar 2024 indført 11 forskellige tiltag, der har gjort det tilladt at
køre med lastbiler som er længere eller tungere end tidligere. For-
målet med tiltagene er at sænke trafikarbejdet ved at tillade tun-
gere og længere lastbiler, der kan transportere mere gods.
Der er med
aftale om Deludmøntning af Grøn Fond
af 15. april
2024 mellem regeringen og SF, K, Ø og RV afsat en ramme til grøn
omstilling og effektivisering af vejgodstransporten. Transportmini-
steriet er i gang med at undersøge muligheder og konsekvenser ved
en række effektivieringstiltag med henblik på at udmønte rammen.
I forhold til omstilling til eldrevne køretøjer
er det en prioritet at
sørge for, at der ikke er unødige benspænd for omstillingen, herun-
der også for varebiler.