Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2963500_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
10. januar 2025
2024-5192
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. december 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 90:
Vil ministeren kommentere det opfølgende notat med budskaber
og forslag fra DTL's Netværk for elkøretøjer i forlængelse det fælles
dialogmøde 5/11-24, jf. TRU alm. alm. del - bilag 68?
Svar:
Den grønne omstilling af transporterhvervet er en dagsorden, der i
høj grad optager mig som transportminister.
For at skabe langsigtede, stabile rammevilkår for erhvervets
grønne omstilling arbejder Transportministeriet med en bred vifte
af initiativer vedr. blandt andet udrulning af offentlig tilgængelig
ladeinfrastruktur til lastbiler, støttepuljer til indkøb af nye nule-
missionslastbiler og dertilhørende privat infrastruktur og effektivi-
seringstiltag så vognmænd kan fragte mere gods per tur.
I forhold til effektiviseringstiltag arbejder Transportministeriet lø-
bende med at undersøge mulighederne for at lempe reguleringen
for lastbilers tilladte vægt- og dimensioner. Der er bl.a. per 1. ja-
nuar 2024 indført 11 forskellige tiltag, der har gjort det tilladt at
køre med lastbiler som er længere eller tungere end tidligere. For-
målet med tiltagene er at sænke trafikarbejdet ved at tillade tun-
gere og længere lastbiler, der kan transportere mere gods.
Der er med
aftale om Deludmøntning af Grøn Fond
af 15. april
2024 mellem regeringen og SF, K, Ø og RV afsat en ramme til grøn
omstilling og effektivisering af vejgodstransporten. Transportmini-
steriet er i gang med at undersøge muligheder og konsekvenser ved
en række effektivieringstiltag med henblik på at udmønte rammen.
I forhold til omstilling til eldrevne køretøjer
er det en prioritet at
sørge for, at der ikke er unødige benspænd for omstillingen, herun-
der også for varebiler.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om kommenter til det opfølgende notat med budskaber og forslag fra DTL's Netværk for elkøretøjer i forlængelse det fælles dialogmøde 5/11-24
2963500_0002.png
Side 2/3
Teknologi- og markedsudviklingen for eldrevne varebiler går i ret-
ning af, at det bliver en stadig bedre forretningsmodel at vælge el-
drevne varebiler frem for fossile. Selvom den initiale investering
fortsat typisk er større end for en fossildrevet varebil, er omkost-
ningerne set over varebilens levetid i overvejende grad til eldrevne
varebilers fordel.
Transportministeriet er opmærksomme på problemstillingen med
de tunge varebiler på 3.500-4.250 kg, hvor
den eldrevne teknologi
gør, at en tilsvarende eldrevet ”varebil” kan komme til at veje op
mod 4.250 kg for at præstere samme lastevne.
Disse eldrevne vare-
biler bliver dermed i kraft af drivmidlets vægt omfattet af en række
krav til lette lastbiler, som ikke tilsvarende gælder for dieseldrevne
varebiler på op til 3.500 kg.
Færdselsstyrelsen er i den forbindelse i gang med en undersøgelse
af netop tekniske, økonomiske og regulatoriske barrierer for udbre-
delsen af eldrevne varebiler i Danmark. Undersøgelsen vil danne
grundlag for Transportministeriets videre arbejde med omstilling
af varebilssektoren.
Også for omstilling af lastbiler bevæger ellastbiler generelt sig i den
rigtige retning i forhold til at blive konkurrencedygtige med fossile
lastbiler. Der er imidlertid fortsat brug for at hjælpe vognmændene
på vej med investering i ellastbiler for at tilskynde omstilling til el.
Derfor har det allerede ad flere omgange været muligt at søge om
støtte til tilskud til indkøb af nye nulemissionslastbiler.
Med
aftale om Deludmøntning af Grøn Fond
af 15. april 2024 mel-
lem regeringen og SF, K, Ø og RV blev der afsat 700 millioner kro-
ner (2024-pl) til grøn omstilling og effektiviseringer af vejgods-
transporten fra 2024-2029 samt 50 mio. kr. varigt fra 2030 og
frem.
Efter aftale med partierne blev 75 mio. kr. fra rammen udmøntet i
2024 som en ansøgningspulje til indkøb af nye nulemissionslastbi-
ler (el og brint) samt dertilhørende infrastruktur på depoter. For-
ventningen er, at op mod 70 pct. af vognmænd kommer til at op-
lade lastbilen hjemme på matriklen, hvorfor der med puljen bl.a.
også blev givet tilskud til depotladere.
Næste skridt er, at regeringen skal drøfte udmøntning af den reste-
rende del af rammen med aftalepartierne for 2025 og frem.
For så vidt angår den offentligt tilgængelige ladeinfrastruktur har
regeringen og forligskredsen bag
Aftale om infrastrukturplan
2035
afsat ca. 760 mio. kr. (2024-pl) til etablering af 25 ladeparker
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om kommenter til det opfølgende notat med budskaber og forslag fra DTL's Netværk for elkøretøjer i forlængelse det fælles dialogmøde 5/11-24
2963500_0003.png
Side 3/3
frem mod 2030 med 175 lynladepunkter og 133 MW langs danske
statsveje til opladning af lastbiler. De første fem ladeparker skal
åbne i 2025 og placeres langs større motorveje i Randers, Herning,
Vejle, Padborg og Køge.
Ud over selve infrastrukturen til opladning er det også en forud-
sætning, at der kan tilvejebringes den nødvendige kapacitet af
strømforsyning til infrastrukturen. Regeringen har sammen med
SF, LA, K, Ø, DF og RV indgået en ny, bred aftale om hurtigere og
mere effektiv udbygning af elnettet, hvor man implementerer de
første anbefalinger fra regeringens energikrisestab for elnet,
NEKST.
NEKST-arbejdsgruppen afleverede den 2. december 2024 deres
samlede 34 anbefalinger til regeringen.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen