Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
10. december 2024
J nr.
2024 - 4799
Svar på TRU alm. del
–
spm. 83
Transportudvalget har i brev af d. 25. november 2024 stillet mig følgende alm.
del spørgsmål 84, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Spørgsmål 83
Kan ministeren redegøre for, hvad de klimamæssige gevinster er ved, at man i
Danmark kan demonstrere, at det er muligt at flyve efter dråbe-til-dråbe-princip-
pet, givet at det allerede er teknologisk muligt og demonstreret, at det er muligt
at flyve med 100 pct. SAF?
Svar
Med dråbe-til-dråbe-princippet forstås, at der sættes krav til, at det enkelte fly
tankes med 100 pct. grønt flybrændstof svarende til flyvningens energibehov.
Den nationale emissionsopgørelse bygger på FN’s opgørelsesmetode, hvor
emissioner fra brændstofforbrug opgøres efter, hvor brændstoffet fysisk anven-
des. Samtidig indgår kun udledninger fra indenrigsluftfarten samt brændstof tan-
ket i Danmark anvendt til rejser til/fra Grønland og Færøerne i den nationale
emissionsopgørelse.
Såfremt en helt grøn indenrigsluftfart etableres med anvendelse af 100 pct.
CO
2
-neutrale flybrændstoffer efter dråbe-til-dråbe-princippet, da skønnes en
CO
2
-reduktion i den nationale emissionsopgørelse på ca. 0,1 mio. ton i 2030.
Alternativt til dråbe-til-dråbe-princippet kan anvendelsen af CO
2
-neutrale fly-
brændstoffer ske efter massebalanceprincippet, hvor brændstoffet iblandes det
centrale tanksystem i lufthavnene og benyttes på tværs af alle flyvninger fra
danske lufthavne inklusiv udenrigsflyvninger.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2