Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2969909_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. januar 2025
2024-5023
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. november 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 80:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 14/5-24 fra Per Øster-
gaard Nielsen samt materialet fra foretræde 19/11-24 vedrørende
manglende regler for kørsel på motorbaner for private brugere, jf.
TRU alm. del
bilag 251 (folketingsåret 2023-24)? Vil ministeren
redegøre for reglerne for amatørbaner, herunder om ministeren vil
foranledige et tilsyn med disse baner? Og vil ministeren oplyse,
hvad det forventeligt ville kræve samt koste for ejere af baner at på-
lægge disse ejere at sikre banerne?
Svar:
Henvendelsen fra Per Østergaard Nielsen og det fremsendte mate-
riale indeholder forskellige forslag til ændret regulering for motor-
løbsbaner, når disse anvendes af private, herunder ændring i reg-
lerne for godkendelsen af baner, krav om licens, ansvar for ejeren
ved sikkerhedsbrud og oprettelse af et register med oplysninger om
antallet af tilskadekomne på banen.
Som det er beskrevet mere detaljeret nedenfor, er motorbanerne un-
derlagt godkendelsesprocedurer og tilsyn i regi af politiet, når ba-
nerne anvendes til professionelt motorløb, og i regi af Færdselssty-
relsen, når banerne bruges om køreteknisk anlæg som led i køreud-
dannelsen til erhvervelse af kørekort. Privates egen kørsel på ba-
nerne, som ikke er motorløb eller del af køreuddannelsen, er der-
imod ikke reguleret.
Det er tragisk, når der sker ulykker, især når en ulykke har alvorlige
fatale konsekvenser for de involverede. Imidlertid mener jeg ikke, at
yderligere regulering af motorbanerne, eksempelvis når disse
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 80: Spm. om ministeren vil kommentere henvendelse af 14/5-24 fra Per Østergaard Nielsen samt materialet fra foretræde 19/11-24 vedrørende manglende regler for kørsel på motorbaner for private brugere
2969909_0002.png
Side 2/4
anvendes som facilitet til privates frivillige fritidskørsel eller hobby-
træningskørsel, skal ske i regi af færdselsloven. Disse aktiviteter fal-
der uden for området for færdselsmæssig regulering, idet de ikke
sker som led i den almindelige færdsel.
Det område, som Færdselsstyrelsen har ansvaret for, er godkendelse
af de køretekniske anlæg, der anvendes som en del af køreundervis-
ningen som led i erhvervelse af kørekort. Reglerne for køretekniske
anlæg fremgår af
bekendtgørelse nr. 875 af 27. juni 2024 om køre-
kort,
der indeholder regler om Færdselsstyrelsens tilsyn med de kø-
retekniske anlæg, herunder at Færdselsstyrelsen kan inddrage med-
delte godkendelser. Øvrige aktiviteter på de afspærrede motorbaner
er således heller ikke omfattet af reglerne for køretekniske anlæg.
Som nævnt er det politiet, der administrer reglerne, når
motorba-
nerne anvendes til professionelt motorløb.
Det er særligt reglerne
for godkendelse af bane, sikkerhedsforanstaltninger m.v. fastsat i
bekendtgørelse nr. 659 af 6. november 2010 om afholdelse af mo-
torløb på bane.
Det følger af bekendtgørelsens § 1, stk. 3, at den gæl-
der for arrangementer, med eller uden offentlig adgang, hvor mo-
tordrevne køretøjer konkurrerer mod hinanden. Bekendtgørelsen
indeholder således ikke regler for privates frivillige træningskørsel
mv. på banerne.
Idet det er politiet, der administrerer reglerne for banerne, når disse
anvendes til professionelt motorløb, har jeg indhentet bidrag fra
Justitsministeriet, der er ressortansvarlig for politiet. Justitsmini-
steriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Rigs-
politiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en
udtalelse fra Syd- og Sønderjyllands Politi.
For så vidt angår politiets godkendelsesprocedure for
motorløb på bane kan det indledningsvis oplyses, at
politiet behandler godkendelse af bane og løbstilla-
delse efter reglerne i bekendtgørelse nr. 659 af 6. no-
vember 2010 om afholdelse af motorløb på bane. Reg-
lerne for godkendelse af motorbane er omfattet af be-
kendtgørelsens §§ 2-4 (banegodkendelse) og §§ 5-7
(løbstilladelse).
Syd- og Sønderjyllands Politi har oplyst, at ansøg-
ning om godkendelse af afspærret bane til afholdelse
af motorløb eller ansøgning om tilladelse til motorløb
indgives til politikredsen, som gennemgår, om alle
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 80: Spm. om ministeren vil kommentere henvendelse af 14/5-24 fra Per Østergaard Nielsen samt materialet fra foretræde 19/11-24 vedrørende manglende regler for kørsel på motorbaner for private brugere
2969909_0003.png
Side 3/4
nødvendige oplysninger er vedlagt ansøgningen. Poli-
tiet afgør på baggrund heraf, om banen er i overens-
stemmelse med reglementet for banesikkerheden for
den pågældende banetype.
Politikredsen har bemærket, at banereglementer og
banesynsrapporter udstedt af Dansk Motor Union
(DMU) lægges til grund i forbindelse med behandling
af ansøgningen om banegodkendelse.
Politikredsen har oplyst, at permanente baner, der
udelukkende anvendes til motorløb uden offentlig ad-
gang, godkendes for fem år ad gangen. Permanente
baner med publikumsadgang godkendes for et år ad
gangen. Ved ændring af banens indretning eller ba-
nens sikkerhedsforhold skal der ansøges om ny god-
kendelse.
Politikredsen har endvidere oplyst, at politikredsen
foretager syn af banerne, når dette findes nødvendigt.
Det vil eksempelvis være, når baner skal godkendes
første gang i forbindelse med arrangementer, der
ikke finder sted i regi af DMU og Dansk Automobil
Sports Union (DASU), eller hvis der ansøges om løbs-
tilladelse til motorcykelløb (tohjulet køretøj) på en
bane, som alene er godkendt til motorløb med firehju-
let køretøj. Politikredsen har endvidere oplyst, at poli-
tikredsen ligeledes foretager syn af bane, hvis der har
været en ulykke på banen.
Synet af en bane foretages af politiets færdselsafde-
ling sammen med en bilinspektør eller en medarbej-
der fra Bevillings- og tilladelsessektionen. Banen gen-
nemgås og gennemkøres med henblik på at vurdere
sikkerheden på banen. Den baneansvarlige bliver
gjort bekendt med politiets vurdering af banesikker-
heden, og der fastsættes eventuelt yderligere vilkår i
banegodkendelsen.
For så vidt angår det materiale, som der er henvist til
i spørgsmålet, har Syd- og Sønderjyllands Politi op-
lyst, at Padborg Park på uheldstidspunktet var god-
kendt af politikredsen efter reglerne i bekendtgørelse
nr. 659 af 6. november 2010 om afholdelse af motor-
løb på bane, og at politikredsen i den forbindelse
havde fulgt proceduren for banegodkendelse i
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 80: Spm. om ministeren vil kommentere henvendelse af 14/5-24 fra Per Østergaard Nielsen samt materialet fra foretræde 19/11-24 vedrørende manglende regler for kørsel på motorbaner for private brugere
2969909_0004.png
Side 4/4
henhold til bekendtgørelsens regler. Politikredsen fo-
retog ikke syn af banen i forbindelse med godkendel-
sen, idet kredsen inddrog banereglementer og bane-
synsrapporter udstedt af DMU i behandlingen af sa-
gen. Det bemærkes hertil, at banen tillige var god-
kendt af DMU”.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen