Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2927602_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
30. oktober 2024
2024-4259
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. oktober 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Mads Olsen (SF).
Spørgsmål nr. 8:
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne for Co2-udledningen
ved afskaffelsen af varebilstilladelserne, da det vil blive billigere og
nemmere at flytte gods i små varebiler frem for lastvogne? Og vil
ministeren i samme forbindelse oplyse antallet af vognmænd, der
med afskaffelsen ikke længere vil være reguleret af
godskørselsloven?
Svar:
Jeg kan på baggrund af oplysninger fra Færdselsstyrelsen oplyse,
at der per 14. oktober 2024 var 14.993 gyldige varebilstilladelser
fordelt på 2.678 tilladelsesindehavere. Disse vil ved afskaffelse af
tilladelseskravet ikke længere behøve en tilladelse for at udføre na-
tional godskørsel for fremmed regning i varebil eller vogntog på
over 2,5 ton.
De tilladelsesomfattede varebiler, der bruges til gods-
kørsel, udgør kun en lille andel af bestanden af varebiler i Dan-
mark. Per 30. september 2024 var der således indregistreret i alt
351.159 varebiler i Danmark, heraf 302.201 dieselvarebiler.
Såfremt flere virksomheder vil gøre brug af varebiler fremfor last-
biler, hvis det bliver mindre administrativt byrdefuldt at udføre na-
tional godskørsel for fremmed regning med varebil under 3,5 ton,
fremfor med motorkøretøjer over 3,5 ton, vil det medvirke til, at
der potentielt kommer flere varebiler på vejene, eller at varebiler,
som allerede er i brug, kører flere ture.
Dette kan have en negativ effekt på transportsektorens klimaaftryk,
såfremt virksomheder anvender fossildrevne varebiler. Konsekven-
serne i form af en ændring i den samlede CO
2
-udledning fra natio-
nal varebiltransport afhænger således af, hvilken grad afskaffelse af
tilladelseskravet fører til en sådan øget godskørsel i varebil, herun-
der som følge af overflytning af gods fra lastbiler.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministeren vil redegøre for konsekvenserne for Co2-udledningen ved afskaffelsen af varebilstilladelserne, da det vil blive billigere og nemmere at flytte gods i små varebiler frem for lastvogne
2927602_0002.png
Side 2/2
Overflytningsgraden vil udover den mindskede administrative
byrde afhænge af blandt andet den enkelte vognmands kørselsom-
kostninger, der igen afhænger af blandt andet lastekapaciteten for
varebiler kontra lastbiler og dermed brændstofeffektiviteten og
kundens pris per leverance, udbuddet af chauffører, og om der er
tale om land- eller bykørsel.
Overflytningsgraden er ikke estimeret, men forventes umiddelbart
at være begrænset. Målrettede initiativer for den grønne omstilling,
herunder oprettelse af miljøzoner i storbyerne, giver således indi-
kationer på en hurtigere omstilling af varebilsvognparken til el-
drevne varebiler, end det er tilfældet for lastbilvognparken til el-
drevne lastbiler. Hertil kommer de forskellige roller, som lastbiler
og varebiler i dag spiller på forskellige distancer, og som der umid-
delbart ikke er grund til at forvente en væsentlig ændring af.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen