Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
11. december 2024
2024 - 4947
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. november 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 70:
Vil ministeren kommentere materialet fra Lars Bøge Sørensens fo-
retræde den 12. november 2024 vedrørende det manglende tilsyn
med parkeringsklagenævnet, jf. TRU alm. del
–
bilag 19? Og vil mi-
nisteren i den forbindelse redegøre for, hvordan systemet er ind-
rettet, herunder hvilke frister for sagsbehandling der er gældende,
og hvordan borgerne sikres en rimelig sagsbehandling af deres kla-
ger?
Svar:
Det er beklageligt, når der er lang behandlingstid på en klage, som
Lars Bøge Sørensen beskriver det.
Det fremgår af Transportministeriets svar af 7. oktober 2024, at
parkeringsklagenævnet er oprettet til behandling af klager over
kontrolafgifter pålagt af private for overtrædelse af parkeringsvil-
kår.
Af færdselslovens § 122 d, stk. 2, fremgår det, at transportministe-
ren kan fastsætte regler om klagenævnets virke, herunder regler
om tilsyn. Bemyndigelsen i færdselslovens § 122 d, stk. 2, er endnu
ikke udnyttet, og der er på den baggrund ikke fastsat nærmere reg-
ler om tilsyn med Parkeringsklagenævnet. Det følger af lovens for-
arbejder, at denne bemyndigelse primært er tiltænkt den situation,
at klagenævnet ikke behandler sager upartisk og uvildigt, hvilket
der ikke har været anledning til at antage sker.
Det følger af Parkeringsklagenævnets hjemmeside, at klagebehand-
lingstiden som udgangspunkt højst er 90 dage efter sagens forbere-
delse er afsluttet. Parkeringsklagenævnet gør herudover opmærk-
som på, at sagsbehandlingstiden i øjeblikket er ca. 9 måneder og at
sagsbehandlingstiden afhænger meget af, i hvor stor grad klager og