Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2954624_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
11. december 2024
2024 - 4947
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. november 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 70:
Vil ministeren kommentere materialet fra Lars Bøge Sørensens fo-
retræde den 12. november 2024 vedrørende det manglende tilsyn
med parkeringsklagenævnet, jf. TRU alm. del
bilag 19? Og vil mi-
nisteren i den forbindelse redegøre for, hvordan systemet er ind-
rettet, herunder hvilke frister for sagsbehandling der er gældende,
og hvordan borgerne sikres en rimelig sagsbehandling af deres kla-
ger?
Svar:
Det er beklageligt, når der er lang behandlingstid på en klage, som
Lars Bøge Sørensen beskriver det.
Det fremgår af Transportministeriets svar af 7. oktober 2024, at
parkeringsklagenævnet er oprettet til behandling af klager over
kontrolafgifter pålagt af private for overtrædelse af parkeringsvil-
kår.
Af færdselslovens § 122 d, stk. 2, fremgår det, at transportministe-
ren kan fastsætte regler om klagenævnets virke, herunder regler
om tilsyn. Bemyndigelsen i færdselslovens § 122 d, stk. 2, er endnu
ikke udnyttet, og der er på den baggrund ikke fastsat nærmere reg-
ler om tilsyn med Parkeringsklagenævnet. Det følger af lovens for-
arbejder, at denne bemyndigelse primært er tiltænkt den situation,
at klagenævnet ikke behandler sager upartisk og uvildigt, hvilket
der ikke har været anledning til at antage sker.
Det følger af Parkeringsklagenævnets hjemmeside, at klagebehand-
lingstiden som udgangspunkt højst er 90 dage efter sagens forbere-
delse er afsluttet. Parkeringsklagenævnet gør herudover opmærk-
som på, at sagsbehandlingstiden i øjeblikket er ca. 9 måneder og at
sagsbehandlingstiden afhænger meget af, i hvor stor grad klager og
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om ministeren vil gennemføre tilsyn med Parkeringsklagenævnet
2954624_0002.png
Side 2/2
parkeringsselskab ønsker at indsende dokumenter og afgive syns-
punkter til sagen.
Parkeringsklagenævnet skal afgøre en klage inden 90 dage fra det
tidspunkt, hvor sagen er fuldt oplyst, jf. Parkeringsklagenævnets
vedtægter § 17, stk. 1. I særlige tilfælde kan Parkeringsklagenævnet
forlænge tidsfristerne. Parkeringsklagenævnet skal i disse tilfælde
informere parterne om, at tidsfristen forlænges, og samtidig op-
lyse, hvornår sagen kan forventes henholdsvis afgjort eller afslut-
tet. Parkeringsklagenævnet kan i særlige tilfælde udsætte behand-
lingen af en sag. Parkeringsklagenævnet skal i disse tilfælde infor-
mere parterne om, på hvilken baggrund sagen udsættes, og, om
muligt, hvornår en fastsættelse af sagens behandling kan forventes,
jf. stk. 3. Det følger ligeledes af Parkeringsklagenævnets vedtægter
§ 28, stk. 2, at Parkeringsklagenævnet afrapporterer årligt til Næv-
nenes Hus.
Det kan oplyses, at Nævnenes Hus på erhvervsministerens vegne
fører et overordnet tilsyn med, at de godkendte private ankenævn
overholder deres vedtægter. Nævnenes Hus kan ikke behandle kla-
ger over konkrete afgørelser, der er truffet af et privat ankenævn,
og Nævnenes Hus kan heller ikke behandle klager over sagsbe-
handlingen i konkrete sager, jf. Nævnenes Hus’ hjemmeside:
https://naevneneshus.dk/om-os/godkendte-ankenaevn/.
Jeg hen-
viser i den henseende til Erhvervsministeriet.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen