Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2948547_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. december 2024
2024-4870
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. november 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leila Stockmarr (EL).
Spørgsmål nr. 68:
Vil ministeren
evt. med bidrag fra andre relevante ministre
re-
degøre for, hvilken betydning den forestående udvidelse/omstruk-
turering af Københavns Lufthavn vil få for miljøet, herunder luft-
forurening? Og vil ministeren i forlængelse heraf svare på, om de
nye, alarmerende oplysninger om sundhedsrisici for bl.a. børn gi-
ver anledning til, at ministeren vil genoverveje udvidelsen og som
minimum sikre og afvente en miljøvurdering af projektet, jf. artik-
len ”Forældre er bekymrede over luftforurening ved daginstitutio-
ner tæt på Københavns Lufthavn” bragt af DR den 7. november
2024 (https://www.dr.dk/nyheder/indland/foraeldre-er-bekym-
rede-over-luftforurening-ved-daginstitutioner-taet-paa-koeben-
havns)?
Svar:
Jeg vil indledningsvist udtrykke forståelse for den bekymring, som
målingerne af høje niveauer af ultrafine partikler, giver anledning
til for borgere nær Københavns Lufthavn. Der er i dag begrænset
viden om helbredseffekter af ultrafine partikler, og Verdenssund-
hedsorganisationen, WHO, har ikke fastsat grænseværdier eller
retningslinjer for ultrafine partikler. Det er derfor positivt og retti-
dig omhu, at miljøministeren har besluttet at igangsætte en under-
søgelse af de sundhedsmæssige konsekvenser af ultrafine partikler
ved lufthavnen. Vi går fra dansk side forrest og får udvidet vores vi-
dens grundlag.
Folketinget vedtog i december 2023
Lov om rammerne for areal-
anvendelsen i Københavns Lufthavn, Kastrup
(arealanvendelses-
loven). Loven fastlægger de overordnede rammer for anvendelsen
af lufthavnens areal. Loven udvider ikke lufthavnens eksisterende
areal. Loven er samtidig ikke en forudsætning for, at lufthavnen
kan udvide sin kapacitet mere end den tidligere gældende lov gav
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om, hvilken betydning den forestående udvidelse/omstrukturering af Københavns Lufthavn vil få for miljøet, herunder luftforurening
2948547_0002.png
Side 2/2
mulighed for. Formålet med loven er at understøtte, at lufthavnen
udvikles hensigtsmæssigt i lyset af en forventet passagervækst. For
en uddybning af sammenhængen mellem arealanvendelsesloven og
Københavns Lufthavn, Kastrups kapacitet henvises til svaret på
TRU L 19 spørgsmål nr. 1. Svaret er vedlagt denne besvarelse som
bilag 1.
Der blev i forbindelse med Folketingets behandling af loven udar-
bejdet en frivillig miljøvurdering af Plan for udvikling af Køben-
havns Lufthavn, Kastrup. Planen er et opstillet scenarie for en mu-
lig udvikling af lufthavnen på baggrund af blandt andet de ændrin-
ger, som loven giver mulighed for, og Københavns Lufthavne A/S
masterplan for udvikling af lufthavnen. Plan for udvikling af Kø-
benhavns Lufthavn, Kastrup (bilag 2) og miljøvurderingen er ved-
lagt (bilag 3).
Arealanvendelsesloven sætter alene den overordnede ramme for
arealanvendelse i lufthavnen, mens det efterfølgende plangrundlag
vil fastlægge de konkrete anvendelsesmuligheder under hensyn til
blandt andet miljø, trafikhensyn med videre. De konkrete anlægs-
projekter vil afhængigt af deres karakter og placering kræve for-
skellige former for tilladelser og godkendelser efter plan-, miljø- og
luftfartslovgivningen. Der vil således skulle gennemføres yderligere
miljøvurderinger i forbindelse med ændring af plangrundlaget og i
forbindelse med konkrete anlægsprojekter.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen