Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2940748_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. november 2024
2024-4819
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. november 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget
(MFU) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 57:
Vil ministeren give en status på arbejdet, som blev pålagt regerin-
gen at iværksætte med beretning over B 31 (folketingsåret 2021-
22), jf. https://www.ft.dk/samling/20211/beslutningsfor-
slag/b31/index.htm?
Svar:
I Retsudvalgets beretning af 3. marts 2022 over forslag til folke-
tingsbeslutning om om styrket retssikkerhed ved ekspropriation
m.v. (B 31) noterede Retsudvalgets flertal sig med tilfredshed, at
transportministeren havde indledt et lovforberedende arbejde med
henblik på at lave en samlet ekspropriationsproceslov og en for-
simplet klageadgang som anbefalet i Ekspropriationsudvalgets be-
tænkning.
Flertallet bemærkede, at det påbegyndte lovforberedende arbejde
udelukkende omhandler ekspropriationssager og ikke andre typer
af offentlige indgreb, hvor borgere eller virksomheder oplever ge-
ner.
Flertallet pålagde i den forbindelse regeringen at indkalde til for-
handlinger inden afslutningen på folketingsåret 2021-2022 med
henblik på at drøfte mulighederne for at forenkle og ensarte pro-
cesserne omkring offentlige myndigheders indgreb og styrke bor-
gernes retssikkerhed.
Flertallet pålagde endvidere regeringen inden disse forhandlinger
at foretage en analyse af, hvilke effekter
herunder samfundsøko-
nomiske effekter
det vil have, hvis der laves en lovændring, så
statens adgang til at foretage såvel ekspropriationer som arealre-
servationer underlægges de samme begrænsninger som
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 57: MFU spm. om ministrene vil give en status på arbejdet, som blev pålagt regeringen at iværksætte med beretning over B 31
2940748_0002.png
Side 2/3
kommunernes, hvor adgangen til at foretage ekspropriation bort-
falder, hvis kommunalbestyrelsens beslutning om ekspropriation
ikke er truffet, inden 5 år efter at planen er offentliggjort.
Den daværende transportminister inviterede den 20. juni 2022
som opfølgning på beretningen Transportudvalget og Retsudvalget
til et forhandlingsmøde om styrket retssikkerhed, jf. TRU, Alm.del
- 2021-22 - Bilag 324. Med invitationen fulgte et notat om tids-
mæssig begrænsning ved ekspropriation m.v.
Invitationen og notatet vedlægges som bilag 1 og 2.
Forhandlingsmødet blev afholdt den 22. september 2022.
Som opfølgning på mødet sendte Transportministeriet den 26. sep-
tember 2022 et brev til transport- og retsordførerne med kopi til
Transportudvalget og Retsudvalget, jf. TRU, Alm.del - 2021-22 -
Bilag 401. Med brevet fulgte den præsentation, som Transportmi-
nisteriet anvendte under mødet, samt den daværende transportmi-
nisters svar af 12. marts 2020 på Transportudvalgets spørgsmål nr.
192 (TRU
alm. del) og svar af 30. marts 2020 på Transportudval-
gets spørgsmål nr. 193 (TRU
alm. del) samt af og den daværende
justitsministers svar af 18. december 2019 på Transportudvalgets
spørgsmål nr. 191 (TRU
alm. del).
Brevet med bilag vedlægges som bilag 3-8.
Retsudvalgets beretning nævner både ekspropriation og andre ty-
per af offentlige indgreb, hvor borgere eller virksomheder oplever
gener.
Regler om kompensation mv. for
indgreb, der ikke har karakter af
ekspropriation,
findes i dag i lovgivningen om bestemte typer af
anlæg eller lovgivningen om konkrete anlægsprojekter. Som ek-
sempler på sådan særlig regulering kan nævnes reglerne på Trans-
portministeriets område om kompensation og genhusning i forbin-
delse med gener i anledning af udbygningen af den københavnske
metro med Cityringen, og reglerne på Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriets område om en værditabsordning i forbindelse
med opstilling af vedvarende energianlæg.
Det er Transportministeriets opfattelse, at regler om kompensation
mv. for andre indgreb end ekspropriation fortsat bør målrettes de
konkrete omstændigheder ved bestemte typer af anlæg eller kon-
krete anlægsprojekter
og således ikke gennemføres som en
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 57: MFU spm. om ministrene vil give en status på arbejdet, som blev pålagt regeringen at iværksætte med beretning over B 31
2940748_0003.png
Side 3/3
generel regulering, der ikke vil kunne tage hensyn til specifikke ge-
ner for borgerne på de forskellige områder.
Ekspropriationsprocessen
er derimod egnet til generel regulering,
og Transportministeriet arbejder i øjeblikket på et lovforslag, der
moderniserer og samler de gældende ekspropriationsprocesregler i
én lov. De gældende regler findes i dag i lov om fremgangsmåden
ved ekspropriation vedrørende fast ejendom (ekspropriationspro-
cesloven) og lov om offentlige veje m.v. (vejloven).
Transportministeriet vil inddrage relevante aktører og interessen-
ter i dette lovforberedende arbejde.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen