Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2948490_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. december 2024
2024-4802
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. november stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 54:
Vil ministeren oversende ministeriets notat med egne beregninger
af CO2-udledninger fra kollektiv trafik, som ministeren henviser til
i Jyllands-Posten den 19. oktober 2024?
Svar
Der foreligger ikke et særskilt notat, hvor beregningerne fremgår.
De beregninger, der henvises til i Jyllands-Posten, er udarbejdet
som led i besvarelsen af TRU alm. del spørgsmål nr. 87 fra folke-
tingsåret 2023-2024.
Der er dog siden besvarelsen af dette spørgsmål udarbejdet opgø-
relser for hhv. fossile og eldrevne rutebusser samt for elcykler. Her-
til er tallene opdateret på baggrund af seneste opgørelser af belæg-
ningsgrader og de transportøkonomiske enhedspriser. En samlet,
opdateret tabel fremgår således i tabel 1 nedenfor.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om ministeren vil oversende ministeriets notat med egne beregninger af CO2-udledninger fra kollektiv trafik, som ministeren henviser til i Jyllands-Posten den 19. oktober 2024
2948490_0002.png
Side 2/2
Tabel 1. Udledning af CO
2
e pr. personkilometer med gennem-
snits- og fuldbelægning.
Gram CO
2
e pr.
personkilometer
Ved gennemsnit-
lig belægning
Fly (Propel)
Fly (Jet)
Gennemsnitlig rutebus (fossil)
Gennemsnitlig fossilbil
Gennemsnitlig elbil
Intercity-lyn (IC3-Diesel)
Regionaltog (IC3-Diesel)
Gennemsnitlig rutebus (el)
S-tog
Elektriske ER og IR tog
Elcykel
215
301
118
99
15
42
81
20
11
9
1,3
Ved fuld
belægning
123
172
18
35
5
22
22
3
2
3
1,3
Anm.: Der er anvendt en gennemsnitlig belægning i indenrigsfly på 57 pct. Belægningsgraden i to-
gene kommer fra DSB, hvor Intercity-lyntog har en belægning på 53 pct., regionaltog 27 pct. 0g S-tog
23 pct. Intercity-lyn omfatter i tabellen alene de tog, der kører på diesel, mens eltog til Esbjerg/Søn-
derborg således ikke indgår. For personbiler er beregnet gennemsnitsbelægning 1,4 passagerer pr.
bil. Udledningen fra eldrevne transportmidler er beregnet pba. elnettet gennemsnitlige udledning pr.
kWh i 2022.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Transportøkonomiske Enhedspriser, data fra DSB, Kastru-
pluft havn og Vejdirektoratet.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen