Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2947383_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
3. december 2024
2024-4786
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. november stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Leila Stockmarr (EL).
Spørgsmål nr. 51:
Vil ministeren redegøre for sin vurdering af de forhold og bereg-
ninger, som fremgår af Ceveas rapport
”Flextrafik Presser Virk-
somheder til Løndumping” af 4. november 2024? Og kan ministe-
ren erklære sig enig i rapportens konklusion om, at priserne ofte er
så lave, at det ikke kan lade sig gøre at aflønne chaufførerne efter
reglerne, samt at hele 9 ud af 10 virksomheder kører flextrafik med
underskud, hvis de aflønner, som de skal?
Svar:
Flextrafik er en samlebetegnelse, der dækker over forskellige trans-
porttilbud. Det gælder for det første visiterede transporttilbud, som
kommuner og regioner tilbyder efter særlove, fx i henhold til sund-
hedsloven. Det gælder endvidere individuel handicapkørsel, der til-
bydes i henhold til lov om trafikselskaber. Og det gælder endelig
tilbud som flextur og plustur mv., som de fleste kommuner tilbyder
som en del af den kollektive transport, og som kan benyttes af alle
borgere. For at udføre flextrafikkørsel skal en vognmand have en
tilladelse til erhvervsmæssig persontransport efter taxiloven, eller
en tilladelse efter buskørselsloven.
Statens rolle er at udstede tilladelser til vognmændene og at føre
tilsyn med, at kravene i lovgivningen er opfyldt.
Det er Færdselsstyrelsen, der fører tilsyn med,
at vognmændene
overholder kravene for at få udstedt en tilladelse og bibeholde
denne, herunder om taxilovens § 10 overholdes for så vidt angår
løn- og arbejdsvilkår, som er en betingelse for at opretholde sin til-
ladelse til erhvervsmæssig persontransport. Færdselsstyrelsen sik-
rer både dette i forbindelse med udstedelse af tilladelser og ved ef-
terfølgende målrettede stikprøver og generelle stikprøver.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om, hvilke tiltag man vil tage for at sikre, at der aflønnes efter reglerne og skabe bedre rammer, så virksomhederne ikke kører med underskud, underbetaler og med stor sandsynlighed bryder loven
2947383_0002.png
Side 2/3
Konkret fremgår det af § 10 i taxiloven, at:
”Indehaveren af en tilladelse til erhvervsmæssig persontransport
skal følge de bestemmelser, der sikrer de ansatte løn, herunder
særlige ydelser, samt arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke
er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art
i henhold til en kollektiv overenskomst indgået af de inden for det
pågældende faglige område mest repræsentative arbejdsmar-
kedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske om-
råde”.
Færdselsstyrelsen har oplyst, at de fleste af de store vognmands-
virksomheder har meldt sig ind i en arbejdsgiverforening eller har
tiltrådt en arbejdsgiverforenings overenskomst og dermed aflønner
efter denne.
De mellemstore virksomheder aflønner typisk efter "tilsvarende"
vilkår. Her er der i forbindelse med kontroller fundet uoverens-
stemmelser, hvor dette dog typisk bliver angivet som en fejl og æn-
dret fremadrettet.
De små virksomheder har typisk ikke ansatte chauffører. Her kører
vognmanden selv kørslen som selvstændig, og der stilles dermed
ikke krav om løn- og ansættelsesvilkår.
Det er kommunerne og regionernes ansvar at prioritere og yde til-
skud til flextrafikken og at bestille flextrafik hos de regionale trafik-
selskaber i relevant omfang. Det er dermed trafikselskabernes an-
svar at administrere flextrafikken, herunder planlægge og tilrette-
lægge kørslerne, udbyde kørslerne, kontraktstyre og stå for admini-
strationen af de mange forskellige transporttilbud. Vognmanden
kan have ansatte chauffører, som udfører kørslen.
Trafikselskaberne hyrer således via udbud private vognmænd til at
udføre kørslen. Trafikselskaberne er i den forbindelse ansvarlige
for at overholde udbudsreglerne og for at håndhæve deres kontrak-
ter. I henhold til udbudsreglernes § 169, stk. 3, skal en ordregiver
afvise et tilbud, når tilbuddet er unormalt lavt, fordi tilbudsgiveren
eller dennes underleverandør har tilsidesat gældende forpligtelser
inden for blandt andet det arbejdsretlige område i henhold til
blandt andet overenskomster.
Trafikselskaberne har oplyst, at de foretager deres egne stikprøve-
kontroller.
Når det er sagt,
vil det være naturligt, hvis trafikselskaberne i deres
udbud i endnu højere grad overvejer, om de tilbud, der kommer
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om, hvilke tiltag man vil tage for at sikre, at der aflønnes efter reglerne og skabe bedre rammer, så virksomhederne ikke kører med underskud, underbetaler og med stor sandsynlighed bryder loven
2947383_0003.png
Side 3/3
ind, reelt er prissat på en måde, hvor det er sandsynligt, at reglerne
er overholdt.
Jeg vil opfordre alle, der måtte have kendskab til konkrete sager,
hvor reglerne ikke overholdes, til at anmelde det til Færdselsstyrel-
sen.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen