Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
3. december 2024
2024-4786
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. november stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Leila Stockmarr (EL).
Spørgsmål nr. 51:
Vil ministeren redegøre for sin vurdering af de forhold og bereg-
ninger, som fremgår af Ceveas rapport
”Flextrafik Presser Virk-
somheder til Løndumping” af 4. november 2024? Og kan ministe-
ren erklære sig enig i rapportens konklusion om, at priserne ofte er
så lave, at det ikke kan lade sig gøre at aflønne chaufførerne efter
reglerne, samt at hele 9 ud af 10 virksomheder kører flextrafik med
underskud, hvis de aflønner, som de skal?
Svar:
Flextrafik er en samlebetegnelse, der dækker over forskellige trans-
porttilbud. Det gælder for det første visiterede transporttilbud, som
kommuner og regioner tilbyder efter særlove, fx i henhold til sund-
hedsloven. Det gælder endvidere individuel handicapkørsel, der til-
bydes i henhold til lov om trafikselskaber. Og det gælder endelig
tilbud som flextur og plustur mv., som de fleste kommuner tilbyder
som en del af den kollektive transport, og som kan benyttes af alle
borgere. For at udføre flextrafikkørsel skal en vognmand have en
tilladelse til erhvervsmæssig persontransport efter taxiloven, eller
en tilladelse efter buskørselsloven.
Statens rolle er at udstede tilladelser til vognmændene og at føre
tilsyn med, at kravene i lovgivningen er opfyldt.
Det er Færdselsstyrelsen, der fører tilsyn med,
at vognmændene
overholder kravene for at få udstedt en tilladelse og bibeholde
denne, herunder om taxilovens § 10 overholdes for så vidt angår
løn- og arbejdsvilkår, som er en betingelse for at opretholde sin til-
ladelse til erhvervsmæssig persontransport. Færdselsstyrelsen sik-
rer både dette i forbindelse med udstedelse af tilladelser og ved ef-
terfølgende målrettede stikprøver og generelle stikprøver.