Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2927587_0001.png
Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 440
Offentligt
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. september 2024
Politikontoret
Lukas
Alexander
Schomacker
2024-11326
3420387
Besvarelse af spørgsmål nr. 440 (Alm. del) fra Folketingets
Transportudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 440 (Alm. del), som
Folketingets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 4.
september 2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Steffen Larsen (LA).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: MFU spm. om, hvor borgeren gør indsigelse mod en bøde for at have kørt for stærkt på Storebæltsbroen
Spørgsmål nr. 440 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Hvor mange bøder er der blevet udstedt med baggrund i Sund
& Bælts aktive fartkontrol på Storebæltsbroen, og hvad er det
samlede beløb for de bøder?”
Svar
:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet
en udtalelse fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, der har
oplyst, at Sund & Bælt ved e-mail af 20. december 2023 rettede
henvendelse til politikredsen med oplysning om, at der var
indført
vinddifferentierede
hastighedsgrænser
Storebæltsforbindelsen, at hastighedsgrænserne var trådt i kraft
i november 2023, og at Sund & Bælt foretog
strækningsmålinger i forhold til, om hastighedsgrænserne blev
overholdt.
Sund & Bælt meddelte i den forbindelse endvidere, at der i de
tilfælde, hvor der konstateredes en hastighedsovertrædelse på
mindst 30 procent over den tilladte hastighed, ville blive
indgivet en anmeldelse herom til politiet. Sund & Bælt har den
29. december 2023 og efterfølgende den 17. januar 2024 og den
26. januar 2024 sendt i alt 31 anmeldelser om overtrædelser af
de
vinddifferentierede
hastighedsgrænser
Storebæltsforbindelsen.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har videre oplyst, at der
i de 31 sager, som Sund & Bælt har sendt til politikredsen,
indgik fotos af køretøjerne og førerne taget i forbindelse med
strækningsmålingerne. Politikredsen har den 31. januar 2024
indstillet efterforskningen i alle sagerne i medfør af
retsplejelovens § 749, stk. 2, allerede fordi de fremsendte fotos
ikke vurderedes at have en sådan bevismæssig kvalitet, at de i
forbindelse med en retsforfølgning kan danne grundlag for
identifikation af førerne af køretøjerne.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har endvidere oplyst, at
politikredsen den 15. februar 2024 har afholdt et møde med A/S
Storebælt
vedrørende
hastighedskontroller
Storebæltsforbindelsen. Formålet med mødet var at finde en
løsning, der kan sikre, at politiet kan gennemføre
hastighedskontroller på forbindelsen, herunder også i kraftig
blæst, hvilket hidtil har været en udfordring for politiets udstyr.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: MFU spm. om, hvor borgeren gør indsigelse mod en bøde for at have kørt for stærkt på Storebæltsbroen
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har yderligere oplyst, at
politikredsen fortsat foretager hastighedskontroller på
Storebæltsforbindelsen ved brug af politiets udstyr.
Rigspolitiet kan afslutningsvis oplyse, at der pågår en dialog
mellem bl.a. Rigspolitiet og Sund & Bælt. Rigspolitiet finder, at
det er vigtigt at sætte effektivt ind over for farlige
hastighedsovertrædelser på broforbindelsen, men det skal
naturligvis ske på en måde, som opfylder de bevismæssige krav,
der stilles til førelse af færdselsstraffesager i retten.”
Side 3/3