Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
30. januar 2025
2024-4716
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. november stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Mads Olsen (SF).
Spørgsmål nr. 47:
Vil ministeren med afsæt i Transportministeriets egne beregninger
af CO2- udledninger fra kollektiv trafik, som ministeren har frem-
lagt i Jyllands-Posten den 19. oktober 2024, redegøre for tidsperio-
den, hvorover man har beregnet gennemsnitsbelægningen i de en-
kelte transportformer? Og vil ministeren i forlængelse heraf oplyse,
hvordan gennemsnitsbelægningen ser ud, hvis man ser isoleret på
landområder henholdsvis byområder samt for myldretid henholds-
vis uden for myldretid?
Svar:
I beregningerne af CO2-udledninger for den kollektive trafik er
gennemsnitsbelægningen for lyn-, IC- og regionaltog baseret på tal
for perioden januar
–
oktober 2023, som var de seneste tilgænge-
lige tal, da beregningerne blev lavet. For S-tog er gennemsnitsbe-
lægningen baseret på perioden januar til november 2023. For bus-
serne dækker data hele 2022, hvor gennemsnitsbelægningen var
7,1. Der er sidenhen kommet tal for 2023, hvor gennemsnitsbelæg-
ningen er steget til 7,5 personer pr. bus.
En opgørelse af gennemsnitsbelægninger på by- og landområder er
ikke så meningsfuld, da opgørelsen i høj grad vil afhænge af defini-
tionen. Der skal f.eks. tages stilling til, om et intercitytog skal tælle
med i by- eller landområder.
Til gengæld opgøres gennemsnitsbelægninger for busser i de en-
kelte trafikselskaber, jf. svar på TRU alm. del - spørgsmål 46.
Samme opgørelse for tog fremgår af tabel 1 nedenfor.
DSB’s
lyn- og InterCity-tog har de højeste gennemsnitsbelægninger
samlet set, mens strækninger som Frederikshavn-Skørping og Lille
Nord har den højeste gennemsnitsbelægning i form af passagerer
pr. tog på andre dele af banenettet. Modsat har strækninger som