Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2971930_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
30. januar 2025
2024-4716
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. november stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Mads Olsen (SF).
Spørgsmål nr. 47:
Vil ministeren med afsæt i Transportministeriets egne beregninger
af CO2- udledninger fra kollektiv trafik, som ministeren har frem-
lagt i Jyllands-Posten den 19. oktober 2024, redegøre for tidsperio-
den, hvorover man har beregnet gennemsnitsbelægningen i de en-
kelte transportformer? Og vil ministeren i forlængelse heraf oplyse,
hvordan gennemsnitsbelægningen ser ud, hvis man ser isoleret på
landområder henholdsvis byområder samt for myldretid henholds-
vis uden for myldretid?
Svar:
I beregningerne af CO2-udledninger for den kollektive trafik er
gennemsnitsbelægningen for lyn-, IC- og regionaltog baseret på tal
for perioden januar
oktober 2023, som var de seneste tilgænge-
lige tal, da beregningerne blev lavet. For S-tog er gennemsnitsbe-
lægningen baseret på perioden januar til november 2023. For bus-
serne dækker data hele 2022, hvor gennemsnitsbelægningen var
7,1. Der er sidenhen kommet tal for 2023, hvor gennemsnitsbelæg-
ningen er steget til 7,5 personer pr. bus.
En opgørelse af gennemsnitsbelægninger på by- og landområder er
ikke så meningsfuld, da opgørelsen i høj grad vil afhænge af defini-
tionen. Der skal f.eks. tages stilling til, om et intercitytog skal tælle
med i by- eller landområder.
Til gengæld opgøres gennemsnitsbelægninger for busser i de en-
kelte trafikselskaber, jf. svar på TRU alm. del - spørgsmål 46.
Samme opgørelse for tog fremgår af tabel 1 nedenfor.
DSB’s
lyn- og InterCity-tog har de højeste gennemsnitsbelægninger
samlet set, mens strækninger som Frederikshavn-Skørping og Lille
Nord har den højeste gennemsnitsbelægning i form af passagerer
pr. tog på andre dele af banenettet. Modsat har strækninger som
TRU, Alm.del - 2024-25 - Supplerende svar på spørgsmål 47: Spm. om ministeren, med afsæt i Transportministeriets egne beregninger af CO2-udledninger fra kollektiv trafik, som ministeren har fremlagt i Jyllands-Posten den 19. oktober 2024, vil redegøre for tidsperioden, hvorover man har beregnet gennemsnitsbelægningen i de enkelte transportformer
2971930_0002.png
Side 2/3
Lemvigbanen og Nærumbanen en lav gennemsnitsbelægning. Ka-
paciteten i materiellet kan være forskellig fra bane til bane, hvorfor
opgørelsen ikke siger noget om, hvor fyldte togene er.
Tabel 1: Gennemsnitsbelægning på lokalbaner og andre stræknin-
ger og togtyper, 2023
Mio.
personkm.
Frederiksværkbanen
Gribskovbanen
Hornbækbanen
Lille Nord
Nærumbanen
Østbanen
Lollandsbanen
Odsherredsbanen
Tølløsebanen
Køge-Roskilde
Hirtshals-Hjørring
Skagen-Frederikshavn
Lemvigbanen
Varde-Nørre Nebel
Aarhus Letbane
Odense letbane
Frederikshavn-Skørping*
Holstebro-Skjern*
DSB InterCityLyn
DSB InterCity
DSB Regionaltog
DSB S-tog
29,1
25,9
6,2
16,3
3,4
13,4
23,1
25,2
10,0
12,0
7,1
17,7
2,5
4,0
58,1
29,0
75,9
7,0
1.215
1.290
1.327
1.270
Mio.
togkm.
1,1
1,0
0,5
0,5
0,4
1,0
1,1
1,0
0,8
0,5
0,3
0,7
0,4
0,3
3,0
1,1
2,1
0,8
6,0
9,7
17,7
15,9
Passagerer
pr. tog
26,5
25,9
12,4
32,6
8,5
13,4
21,0
25,2
12,5
24,0
23,7
25,3
6,3
13,3
19,4
26,4
36,1
8,8
202,5
133,3
75,0
80,1
* Statslige jernbanestrækninger som drives af lokale jernbaneselskaber.
Anm.: Passagerer pr. tog er beregnet ved at dividere antal personkilometer med antal togkilometer.
Det er således et udtryk for, hvor mange passagerer der gennemsnitligt sidder i toget for hver kilo-
meter toget kører.
Opgørelse af DSB’s regionaltog og InterCity
er eksklusive tog til Tyskland.
Kilde: Trafikstyrelsen, Nøgletal for ikke-statslig jernbane, regnskab 2023 og DSB’s
årsrapport 2023.
Det er ikke muligt at opdele data for lokalbanerne i myldretid og
ikke myldretid. På et overordnet niveau viser tal for fjern- og regio-
naltog fra DSB, at belægningsgraden var på 47 pct. i myldretiden
og 36 pct. udenfor myldretiden i 2023.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Supplerende svar på spørgsmål 47: Spm. om ministeren, med afsæt i Transportministeriets egne beregninger af CO2-udledninger fra kollektiv trafik, som ministeren har fremlagt i Jyllands-Posten den 19. oktober 2024, vil redegøre for tidsperioden, hvorover man har beregnet gennemsnitsbelægningen i de enkelte transportformer
2971930_0003.png
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen