Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2943075_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
26. november 2024
2024-4716
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. november stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Mads Olsen (SF).
Spørgsmål nr. 47:
Vil ministeren med afsæt i Transportministeriets egne beregninger
af CO2- udledninger fra kollektiv trafik, som ministeren har frem-
lagt i Jyllands-Posten den 19. oktober 2024, redegøre for tidsperio-
den, hvorover man har beregnet gennemsnitsbelægningen i de en-
kelte transportformer? Og vil ministeren i forlængelse heraf oplyse,
hvordan gennemsnitsbelægningen ser ud, hvis man ser isoleret på
landområder henholdsvis byområder samt for myldretid henholds-
vis uden for myldretid?
Svar:
I beregningerne af CO2-udledninger for den kollektive trafik er
gennemsnitsbelægningen for lyn-, IC- og regionaltog baseret på tal
for perioden januar
oktober 2023, som var de seneste tilgænge-
lige tal, da beregningerne blev lavet. For S-togene er gennemsnits-
belægningen baseret på perioden januar til november 2023. For
busserne dækker data hele 2022, hvor gennemsnitsbelægningen
var 7,1. Der er sidenhen kommet tal for 2023, hvor gennemsnitsbe-
lægningen er steget til 7,5 personer pr. tog.
En opgørelse af gennemsnitsbelægninger på by- og landområder er
ikke så meningsfuld, da opgørelsen i høj grad vil afhænge af defini-
tionen. Der skal f.eks. tages stilling til, om et intercitytog skal tælle
med i by- eller landområder.
Til gengæld opgøres gennemsnitsbelægninger for busser i de en-
kelte trafikselskaber, jf. svar på TRU alm. del - spørgsmål 46.
Samme opgørelse for tog fremgår af tabel 1 nedenfor.
Strækninger som Frederikshavn-Skørping og Lille Nord har den
højeste gennemsnitsbelægning i form af passagerer pr. tog, hvor-
imod strækninger som Lemvigbanen og Nærumbanen har en lav
gennemsnitsbelægning. Kapaciteten i materiellet kan være
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om ministeren, med afsæt i Transportministeriets egne beregninger af CO2-udledninger fra kollektiv trafik, som ministeren har fremlagt i Jyllands-Posten den 19. oktober 2024, vil redegøre for tidsperioden, hvorover man har beregnet gennemsnitsbelægningen i de enkelte transportformer
2943075_0002.png
Side 2/3
forskelligt fra bane til bane, hvorfor opgørelsen ikke siger noget
om, hvor fyldte togene er.
Tabellen viser,
at DSB’s
lyn- og regionaltog har de højeste gennem-
snitsbelægninger, men her benyttes også materiel med plads til
henholdsvis 151 og 205 passagerer pr. tog
Tabel 1: Gennemsnitsbelægning på lokalbanerne og DSB, 2023
Mio.
personkm.
Frederiksværkbanen
Gribskovbanen
Hornbækbanen
Lille Nord
Nærumbanen
Østbanen
Lollandsbanen
Odsherredsbanen
Tølløsebanen
Køge-Roskilde
Hirtshals - Hjørring
Skagen - Frederikshavn
Frederikshavn - Skørping
Lemvigbanen
Aarhus Letbane
Holstebro-Skjern
Varde-Nørre Nebel
Tarup-Hjallese
Samlet for alle lokalbaner
DSB lyntog
DSB regionaltog
29,1
25,9
6,2
16,3
3,4
13,4
23,1
25,2
10,0
12,0
7,1
17,7
75,9
2,5
58,1
7,0
4,0
29,0
366,0
Mio.
togkm.
1,1
1,0
0,5
0,5
0,4
1,0
1,1
1,0
0,8
0,5
0,3
0,7
2,1
0,4
3,0
0,8
0,3
1,1
16,7
Passagerer
pr. tog.
26,5
25,9
12,4
32,6
8,5
13,4
21,0
25,2
12,5
24,0
23,7
25,3
36,1
6,3
19,4
8,8
13,3
26,4
21,9
80,3
55,4
Anm.: Data fra DSB er for perioden januar
oktober 2023. For lyntog tages udgangspunkt i IC3 ma-
teriel, mens regionaltogene tager udgangspunkt i IC4 materiel.
Kilde: Trafikstyrelsen, Nøgletal for ikke-statslig jernbane, regnskab 2023 og DSB
Det er ikke muligt at opdele data for lokalbanerne i myldretid og
ikke myldretid. På et overordnet niveau viser tal fra DSB, at belæg-
ningsgraden er på 47 pct. i myldretiden og 36 pct. udenfor myldre-
tiden.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om ministeren, med afsæt i Transportministeriets egne beregninger af CO2-udledninger fra kollektiv trafik, som ministeren har fremlagt i Jyllands-Posten den 19. oktober 2024, vil redegøre for tidsperioden, hvorover man har beregnet gennemsnitsbelægningen i de enkelte transportformer
2943075_0003.png
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen