Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2943077_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
26. november 2024
2024-4716
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. november stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Mads Olsen (SF).
Spørgsmål nr. 46:
Vil ministeren med afsæt i Transportministeriets egne beregninger
af CO2- udledninger fra kollektiv trafik, som ministeren har frem-
lagt i Jyllands-Posten den 19. oktober 2024, redegøre for, hvilken
klimabelastning det vil medføre, hvis de nuværende passagerer i
busser drevet af kollektive trafikselskaber alternativt overgik til at
køre alene i egen bil? Og vil ministeren endvidere beskrive dette i
scenarier for forskellige bysamfund og landområder?
Svar:
Hvis man skal foretage en reel sammenligning på tværs af trans-
portmidler bør man anvende gennemsnitsbelægningen for de re-
spektive transportmidler.
I beregningerne til Jyllands-Posten er gennemsnitsbelægningen for
busser opgjort til 7,1 baseret på tal for 2022, mens uddybningen i
svaret her er baseret på tallene for 2023, hvor gennemsnitsbelæg-
ning er steget til 7,5 passagerer pr. bus.
Udledningen for en bus er opgjort til 813 g pr. køretøjskm. Hvis de
i gennemsnit 7,5 buspassagerer i stedet kører i bil med en gennem-
snitsbelægning på 1,42, vil det svare til 5,3 personbiler. Udlednin-
gen for en gennemsnitlig fossilbil er 140 g. pr. km og dermed vil
udledningen ved kørsel i bil frem for bus være på ca. 740 g pr. km.
Hvis der, som ønsket i spørgsmålet, regnes med én person pr. bil,
vil udledningen i stedet være ca. 1.050 g pr. km.
Dermed er udledningen for en fossil bus højere end udledningen
for den tilsvarende trafik med fossilbiler med gennemsnitsbelæg-
ning, men under udledningen fra fossilbiler med kun én person pr.
bil.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om, hvilken klimabelastning det vil medføre, hvis de nuværende passagerer i busser drevet af kollektive trafikselskaber alternativt overgik til at køre alene i egen bil
2943077_0002.png
Side 2/2
En opdeling på landområder og bysamfund vil i for høj grad af-
hænge af definitionen. I stedet er der tradition for at opgøre tallene
på trafikselskaber,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Gennemsnitsbelægning for busselskaber, 2023.
Buskm
(i 1000)
Passagerkm
(i 1000)
Antal passagerer
pr. bus
Movia
BAT
Fynbus
Sydtrafik
Midttrafik
NT
Ærø
Fanø
Alle
107.793
1.900
18.071
27.615
53.075
30.950
393
148
239.945
784.100
23.900
173.500
137.400
402.900
268.900
3.900
500
1.795.100
7,3
12,6
9,6
5,0
7,6
8,7
9,9
3,4
7,5
Kilde: Trafikstyrelsen, Nøgletal for offentlig buskørsel, regnskab 2023
Tallene i tabellen viser, at gennemsnitsbelægningen varierer fra 3,4
passagerer pr. bus på Fanø til 12,6 passagerer pr. bus på Bornholm.
Da busserne kan have forskellig størrelse, angiver tallene kun no-
get om antallet af passagerer og ikke noget om, hvor fyldte bus-
serne er.
Med udgangspunkt i belægningen fra Bornholm (BAT) vil en over-
flytning af passagererne til 8,9 biler øge den gennemsnitlige CO2-
udledning fra 813 g. pr. km til ca. 1.240 g. pr. km. Hvis der derimod
tages udgangspunkt i belægningen fra Sydtrafik, vil en overflytning
reducere den gennemsnitlige CO2-udledning til ca. 490 g. pr. km.
Dette understreger betydningen af gennemsnitsbelægningen for
opgørelsen af CO2-udledninger pr. passagerkm.
Ovenstående eksempler er baseret på tal for fossilbusser og -biler. I
de kommende år forventes en hurtigere indfasning af el i den kol-
lektive trafik end for personbiler. Dette afspejles generelt i Trans-
portministeriets beregninger af CO2-udledninger fra trafikken.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen