Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2941435_0001.png
Færdselsstyrelsen
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: 7221 8899
E-mail:
[email protected]
Web:
www.fstyr.dk
Sagsnr.: 2023-530785
08-10-2024
Høringsnotat
Bekendtgørelse om udrykningskørsel m.v.
Færdselsstyrelsen har den 9. april 2024 sendt udkast til bekendtgørelse om udrykningskørsel
m.v. i høring hos de i bilag 1 nævnte høringsparter. Udkastet til bekendtgørelsen har også været
offentliggjort på Høringsportalen.
Høringsfristen udløb den 7. maj 2024.
Styrelsen har modtaget ikke-ministerielle høringssvar fra Interreg 6A projekt ”DanGer112”, 3F
Transport – Reddernes Udviklingssekretariat (3F), Transporterhvervets Uddannelser (TUR), DTL
– Danske Vognmænd (DTL), Morten Christiansen direktør og indehaver af Autotransporten
København ApS, Dansk Erhverv, Danske Beredskaber, Region Nordjylland, Region Hovedstaden
og Region Midt.
I det følgende refereres og kommenteres hovedindholdet i de modtagne høringssvar opdelt efter
relevante emner. Færdselsstyrelsens kommentarer til de enkelte emner følger efter i kursiv.
Tilføjet den 8. oktober 2024
Færdselsstyrelsen har opdateret høringsnotatet med behandling af høringssvarene fra Danske
Beredskaber, Region Nordjylland, Region Hovedstaden og Region Midt den 8. oktober 2024, da
styrelsen er blev opmærksom på, at høringssvarene ved en fejl har været behandlet som
ministerielle høringssvar.
Som følge af opdateringen af høringsnotatet er nummeringen af høringsnotatets afsnit blevet
ændret.
1. Generelle bemærkninger (Opdateret den 8. oktober 2024)
3F bemærker, at bekendtgørelsesudkastet indeholder nødvendige opdateringer og ændringer,
som imødekommer udrykningsaktørernes behov. Derudover liberaliseres tilladelseskravet for
aktører, der udfører myndighedsopgaver med udrykning på baggrund af en aftale. Overordnet
støtter 3F de foreslåede ændringer i udrykningsbekendtgørelsen.
Side 1 (11)
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 38: MFU spm. om, hvorfor indholdet fra Danske Beredskabers høringssvar ikke er efterkommet
2941435_0002.png
Region Nordjylland bemærker, at de anerkender tilføjelsen af det regionale sundhedsberedskab i
§ 2, stk. 1, nr. 4, og optimeringen omkring private aktørers udrykningstilladelse i § 2, stk. 3.
2. Udrykning til alvorlig sygdom (Tilføjet den 8. oktober 2024)
Region Nordjylland bemærker, at ”alvorlig sygdom” bør tilføjes som en særskilt kategori under §
1, stk. 1, for at tilsikre de juridiske betingelser i tilfælde af udrykningskørsel ved alvorlig sygdom.
Kommentar:
Færdselsstyrelsen bemærker at, tilfælde af alvorlige sygdomme ikke medfører behov for
udrykningskørsel. I tilfælde, hvor en person med alvorlige sygdom har behov for akut behandling,
vil situationen falde under personredning i § 1, stk. 1, nr. 2, om personredning. Kommentaren
giver således ikke anledning til ændring af § 1.
3. Udrykning til opretholdelse af kritisk infrastruktur (Tilføjet den 8. oktober 2024)
Danske Beredskaber bemærker, at det lægges til grund, at et hensyn til retablering og/eller
beskyttelse af kritisk infrastruktur er omfattet af § 1. Kritisk infrastruktur kan være tog, lufthavne,
havne, energiforsyning, kommunikationstjenester mv., og hvis der er uheld på disse, kan der
være risiko for brand eller personskade. Skadevirkning vil typisk være afledte konsekvenser i
form af manglende forsyning, manglende kommunikation, og deraf opstået skade eller fare
derfor, samt fare for ikke at kunne tilkalde hjælp ved separat skade. Begrebet vil også skulle
dække en række vitale operatører, der skal komme ud og hjælpe ved hændelsen, fx en
ressourceperson eller speciel teknisk bistand, fx til at løfte meget tungt materiel, lukke for gas,
strøm eller lignende. På området har nogle aktører en udrykningstilladelse, og andre har ikke. I
alle situationer har beredskabet brug for hurtig assistance. Hensynet til opretholdelse af kritisk
infrastruktur anses som et udrykningsrelevant hensyn.
Kommentar:
Færdselsstyrelsen bemærker, at behovet for at foretage udrykningskørsel i forbindelse med
opretholdelse af kritisk infrastruktur, som er omfattet af bekendtgørelsens § 1, stk. 1, nr. 7, om
varetagelse af udrykningskørsel, når det er nødvendigt af hensyn til afværgelse af omfattende
skader i øvrigt, skal overvejes og inddrages i vejledningen om udrykningskørsel i det omfang, det
anses som relevant.
4. Udrykning til miljøuheld (Tilføjet den 8. oktober 2024)
Danske Beredskaber bemærker, at brand- og redningsopgaver er samlet og ”forureningsuheld”
slettet. Danske Beredskaber foreslår at tilføje udtrykket ”miljøuheld”, da formuleringen så er i tråd
med beredskabslovens ordlyd om de opgaver, som beredskabet varetager. En fjernelse af
”forureningsuheld” kan blive fejltolket som en fjernelse af muligheden for at køre udrykningskørsel
til miljøuheld, hvis man alene læser udrykningsbekendtgørelsen.
Kommentar:
Side 2 (11)
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 38: MFU spm. om, hvorfor indholdet fra Danske Beredskabers høringssvar ikke er efterkommet
2941435_0003.png
Færdselsstyrelsen bemærker, at ”forureningsuheld” genindsættes i bekendtgørelsens § 1 med
det formål at forebygge tvivl om, hvorvidt udrykningskørsel må foretages i forbindelse med
afværgelse af omfattende skader i forbindelse med forureningsuheld.
5. Udrykningsaktører (Tilføjet den 8. oktober 2024)
Danske Beredskaber bemærker, at muligheden for en hvilken som helst offentlig myndighed i
medfør af den foreslåede § 2, stk. 1, nr. 6, selv vurderer, hvorvidt betingelserne for
udrykningskørsel er opfyldt, er for vidtgående, og kan medføre brud på trafiksikkerheden, hindre
fremkommelighed for redningstjeneste, politi og ambulancer, samt skabe mistillid til
udrykningskørsel i befolkningen. Det tænkte eksempel kan være det lokale kommunale bibliotek,
hvis lager med bøger repræsenterer en større andel af bibliotekets budgetter, måske endda af
kommunens budgetter, og derfor gør det relevant med udrykning for at hindre ’omfattende
skader’, hvis lageret trues af regn fra et hullet tag. Endvidere kan det være hensigtsmæssigt at
definere, hvornår en enhed er ’offentlig myndighed’, fx med tanke på forskellige
forsyningsselskaber, renovationsselskaber, transportselskaber m.v.
Danske Beredskaber finder det hensigtsmæssigt at afgrænse kredsen af udrykningsberettigede
aktører, eller som minimum skærpe krav og hensyn i særligt den foreslåede § 1, stk. 1, nr. 7.
Danske Beredskaber bemærker derudover, at i § 2, stk. 1, nr. 3, anføres ”det statslige eller
kommunale redningsberedskab”. Formuleringen bør rettelig være ”det statslige og det
kommunale redningsberedskab”, idet den ene parts udrykningskørsel ikke udelukker den anden
parts ditto.
Kommentar:
Færdselsstyrelsen bemærker, at den offentlige myndighed ifølge bestemmelsens ordlyd kan
foretage udrykningskørsel som led i varetagelsen af myndighedens opgaver. Der er således ikke
tale om varetagelse af interesser, idet myndigheden alene kan foretage udrykningskørsel i
tilfælde, hvor der er tale om varetagelse af myndighedens opgaver.
Bemærkningen om, at bekendtgørelsen skal afgrænse begrebet ”offentlig myndighed”, findes
overflødig, idet bekendtgørelsen afgrænser muligheden for at foretage udrykningskørsel til en
offentlig myndighed, der som led i myndighedens varetagelse af sine opgaver, foretager
udrykningskørsel, hvilket afgrænser de offentlige myndigheder, som er omfattet af
bestemmelsen.
Bemærkningen om, at der i § 2, stk. 1, nr. 3, skal anføres ”det statslige og det kommunale
redningsberedskab”, i stedet for ”eller” tages til efterretning, og bekendtgørelsen rettes i
overensstemmelse hermed. Derudover ændres "eller" i § 2, stk. 1, nr. 5, også til ”og” med samme
begrundelse.
6. Ambulancer
Dansk Erhverv bemærker, at et køretøj ikke kan registreres som ambulance uden, at det har
udrykning. Liggende sygetransport vil fx blive udfordret her, da køretøjerne er registeret som
ambulancer, men ikke skal køre med udrykning. Der kan opstå situationer, hvor et køretøj ikke vil
Side 3 (11)
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 38: MFU spm. om, hvorfor indholdet fra Danske Beredskabers høringssvar ikke er efterkommet
2941435_0004.png
kunne registreres som ambulance, fordi det ikke har en erklæring, og samtidig ikke kan få en
erklæring, fordi det ikke er registeret som ambulance. Hertil kommer at køretøjer, der er i drift
som ambulancer, fx i lufthavne, så vidt Dansk Erhverv kan se, ikke vil falde ind under
erklæringsmuligheden. De pågældende køretøjer vil så skulle under den 2-årige tilladelse nævnt i
§ 2, stk. 3. Der opfordres til, at der gives adgang til brug af elektroniske erklæringer.
Kommentar:
Færdselsstyrelsen bemærker, at ambulancer som udgangspunkt er typegodkendt, og som følge
heraf registreres som ambulance uden forudgående godkendelse. Hvis køretøjet ikke er
typegodkendt som ambulance, skal køretøjet godkendes forud for registrering. Et køretøj kan
alene godkendes som udrykningskøretøj, når køretøjets ejer eller bruger fremviser en erklæring
eller en tilladelse hos synsvirksomheden, eller hvis ejer eller bruger er en myndighed omfattet af
§ 2, stk. 1.
7. Erklæringen (Tilføjet den 8. oktober 2024)
Region Hovedstaden bemærker, at liberaliseringen af tilladelseskravet på det præhospitale
område giver anledning til bekymring for om respekten for udrykningssignaler udvandes. Det kan
være vanskeligt at manøvrere igennem trafikken for de præhospitale køretøjer, så hvis borgerne
oplever, at udrykningskørsel ikke bruges, hvor der er sundhedsfagligt belæg, vil det mindske
respekten for udrykningskørsler som helhed.
Kommentar:
Færdselsstyrelsen bemærker, at liberaliseringen alene gælder tilladelseskravet ikke
betingelserne for, hvornår udrykningskørsel må foretages eller for den faktiske udrykningskørsel.
Hvorfor styrelsen ikke er enig i Region Hovedstadens bekymring om, at liberalisering af
tilladelseskravet medfører udvanding af respekten for udrykningssignaler.
8. Uddannelseskrav (Tilføjet den 8. oktober 2024)
Danske Beredskaber bemærker, at det kan være hensigtsmæssigt og proportionalt at kræve en
mere formel uddannelse i udrykningskørsel. Det vurderes ikke forsvarligt at basere
instruktionspligten i udrykningskørsel udelukkende på en teoretisk gennemgang, hvorfor Danske
Beredskaber savner mulighed for på lige fod med politiet at kunne gennemføre udrykningskørsel i
forbindelse med øvelses- og uddannelsesaktiviteter.
Kommentar:
Færdselsstyrelsen bemærker at hensigtsmæssigheden og proportionalitet i at kræve en formel
uddannelse i udrykningskørsel har været fremført før. Det er konkluderet, at et krav om en særlig
uddannelse for førere af udrykningskøretøjer ikke kan indgå i denne opdatering af
udrykningsbekendtgørelsen, da et krav om uddannelse vil kræve, at der fastsættes regler om
kravets indhold, uddannelsens indhold, godkendelse af uddannelsessteder (herunder private
udbydere), godkendelse af instruktører, krav om prøvens karakter m.v. Af samme årsag
indeholder bekendtgørelsens i § 2, stk. 2, alene et krav om, at den, der varetager
Side 4 (11)
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 38: MFU spm. om, hvorfor indholdet fra Danske Beredskabers høringssvar ikke er efterkommet
2941435_0005.png
udrykningsopgaven, skal sikre, at føreren af udrykningskøretøjet er underlagt instruks om
udrykningskørslen.
9. Tilladelse til udrykningskørsel (Tilføjet den 8. oktober 2024)
Danske Beredskaber bemærker, at de er uforstående overfor, at Færdselsstyrelsens mulighed for
at udstede udrykningstilladelser ikke er mere generelt formuleret, så beføjelsen kan favne andet
end ambulancekørsel. Danske Beredskaber foreslår at slette henvisningen til § 1, stk. 1, nr. 2, så
der i stedet alene henvises til hele § 1, stk. 1, og endvidere at slette ”med ambulance”, eller
subsidiært at skrive ”f.eks. med ambulance”.
Kommentar:
Færdselsstyrelsen bemærker, at bestemmelsen i § 2, stk. 3, omhandler muligheden for
udstedelse af udrykningstilladelse til udrykningsaktører, som varetager opgaver, som følger af
anden lovgivning eller er pålagt som et vilkår i en offentlig myndigheds afgørelse. Vi har på
baggrund af tidligere erfaringer konkluderet, at der alene er lovkrav eller stilles vilkår om
tilstedeværelse af ambulance, f.eks. i forbindelse med motorløb på bane og til andre
arrangementer.
I bekendtgørelsens § 12 er der tilføjet en dispensationsbestemmelse, hvorefter styrelsen kan
dispensere fra reglerne i bekendtgørelsen, når ganske særlige forhold gør sig gældende.
Dispensationsbestemmelsen kan anvendes, hvis der skulle vise sig ansøgning om
udrykningstilladelse til en anden type udrykningskøretøj end en ambulance, når øvrige
betingelser er opfyldt.
10. Ændringer i tilladelsesordningen
Morten Christiansen bemærker, at bekendtgørelsesudkastet vil forringe hans virksomheds
konkurrencevilkår. Virksomheden har i dag en generel udrykningstilladelse til autohjælpskøretøjer
uden aftale med en offentlig myndighed. Med bekendtgørelsesudkastet vil virksomhedens
tilladelse ikke blive fornyet ved udløb, da den ikke har kontrakt med en myndighed.
Virksomheden har egen vagtcentral, hvor assistancekald disponeres. Virksomheden har ikke
kontrakt med nogen om decideret udrykningskørsel, men bruges ofte til det (Falck, som har
kontrakt med Vejdirektoratet, bruger os til fremkørsel til færdselsuheld på motorvejene, og
Assist24 bruger hans virksomhed, hvis de får et assistancekald hvor politi på stedet eller via
politikredsen anmoder om autohjælpsbil fremkørsel med udrykning). Det sker også, at politiet
kontakter virksomheden, som er dem der oftest er først fremme ved færdselsuheld på
motorvejen, og hvor havarist/skadelidte fortæller politiet, at de har rekvireret assistance hos hans
virksomhed og politiet nu beder om fremkørsel med udrykning. Her er der ikke tale om noget
kontrakt eller aftale, men blot et behov som virksomheden i dag kan opfylde. At virksomheden i
dag har udrykningstilladelse, udrykningsmonteret biler og trænet personale betyder, at
virksomheden kan tilbyde sig til disse opgaver. At virksomheden ikke længere kan få fornyet
deres tilladelse betyder, at udrykningsopgaver vil gå til andre aktører.
Ydermere vil virksomhedens medarbejdere være ringere stillede end deres kollegaer fra
konkurrerende firmaer, som har en aftale med en myndighed, da virksomhedens medarbejdere
Side 5 (11)
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 38: MFU spm. om, hvorfor indholdet fra Danske Beredskabers høringssvar ikke er efterkommet
2941435_0006.png
ikke vil være beskyttet af blå blink ved akutte hændelser fx færdselsuheld, hvor akut afspærring
er nødvendigt.
Kommentar:
Færdselsstyrelsen bemærker, at udrykningskørsel er en myndighedsopgave, hvorfor der alene
kan foretages udrykningskørsel, når kørslen sker på baggrund af en aftale om varetagelse af en
myndigheds udrykningsopgaver. En udrykningsaktør bør derfor altid have en formel aftale om
varetagelse af udrykningsopgaver. Færdselsstyrelsen er bekendt med, at såvel Vejdirektoratet og
politiet har aftaler med udrykningsaktører, ligesom Falck, som har aftaler med offentlige
myndigheder, der indgår aftaler med underleverandører om varetagelse af udrykningsopgaver.
Den anførte udfordring kan derfor løses ved, at virksomheden formaliserer samarbejdet med
Falck og politiet, hvorefter der kan udstedes en erklæring om aftale om udrykningskørsel.
Færdselsstyrelsen kan efter en konkret vurdering udstede en dispensation til at foretage
udrykningskørsel, indtil de nødvendige formelle aftaler foreligger i medfør af bekendtgørelsens §
12.
11. Uddannelseskrav
3F bemærker, at udrykningskørsel stiller store krav til føreren af brand- og redningskøretøjer.
Både på ambulancebehandleruddannelsen og på politiskolen bliver eleverne undervist i
udrykningskørsel, men for brand- og assistancetjenesten er det op til de enkelte operatører og
beredskaber, om de ønsker at uddanne deres medarbejdere i udrykningskørsel. Af hensyn til
trafiksikkerheden mener 3F derfor, at det bør præciseres i udrykningsbekendtgørelsen, at alle
førere af udrykningskøretøjer skal have et brugbart udrykningskursus i et køretøj af den rette
tyngde. Og i forlængelse heraf bør der være krav om vedligeholdelseskursuser.
TUR bemærker, at det kan overvejes at fremsætte et generelt uddannelseskrav til alle chauffører,
der udfører udrykningskørsel efter udrykningsbekendtgørelsens § 1, hvilket vil øge sikkerheden
ved gennemførelse af udrykningskørsel, da kørslen i forvejen naturligt er mere risikobetonet end
almindelig kørsel i trafikken.
Kommentar:
Færdselsstyrelsen bemærker, at bekendtgørelsen ikke tidligere har indeholdt krav til uddannelse,
og den nye bekendtgørelse ændrer ikke herved. Færdselsstyrelsen er opmærksom på
udfordringen med manglende formelle kvalifikationskrav til udrykningschauffører.
Kvalifikationskrav vil kræve en analyse og fastsættelse af regler om indholdet af et
kvalifikationskrav, herunder om godkendelse af uddannelsesindhold, indhold af prøve og
godkendelse af uddannelsesinstitutioner m.v. Det er derfor ikke muligt at tilføje et
kvalifikationskrav i den aktuelle opdatering af udrykningsbekendtgørelsen. Bekendtgørelsens § 2,
stk. 2, har et krav om, at den, der varetager udrykningsopgaven, skal sikre, at føreren af
udrykningskøretøjet er underlagt instruks om udrykningskørslen.
12. Øvelses- og uddannelseskørsel (Opdateret den 8. oktober 2024)
Side 6 (11)
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 38: MFU spm. om, hvorfor indholdet fra Danske Beredskabers høringssvar ikke er efterkommet
2941435_0007.png
TUR bemærker, at det tidligere har været på tale, at alle skal kunne udføre uddannelses- og
øvelsesaktiviteter ved udrykningskørsel. Det er vigtigt for alle aktørerne i beredskabet at kunne
øve udrykningskørsel, såvel under uddannelse, som i forbindelse med øvelsesaktivitet. Dette er
tidligere berørt i pkt. 3. under kommentar, i høringsnotat fra Færdselsstyrelsen: Sagsnr.:
TS20000-00427 af 18-06-2021.
Der kan med fordel beskrives formelle krav til instruktører med krav til kørekortskategorier,
køreteknisk uddannelse og evt. pædagogiske kompetencer.
Ligeledes bør der beskrives ruter, der på offentlig vej er egnet til gennemførelse af uddannelsen
samt godkendt af politi og vejmyndighed til anvendelsen. Der kan evt. fremsættes krav til booking
af ovennævnte samt afmærkning/varsel ifm. kørslen.
Køretøjer, der anvendes til uddannelsen, skal desuden leve op til de krav, der er til
udrykningskøretøjer.
Danske Beredskaber bemærker, at der udelukkende gives politiet mulighed for at lave praktiske
øvelser i udrykningskørsel. Danske Beredskaber finder det problematisk, at det ikke er muligt for
andre myndigheder/sektorer at gennemføre øvelses- og uddannelsesaktiviteter med
udrykningskørsel. Det kan være en nødvendig del af træningen af den enkelte chauffør, og af stor
betydning fx i forbindelse med afprøvning af beredskabsplaner og mødeplaner.
Kommentar:
Færdselsstyrelsen bemærker, at et kvalifikationskrav til føreren af udrykningskøretøjet vil
forudsætte en analyse og fastsættelse af særlige regler om indhold af kvalifikationskrav, herunder
godkendelse af uddannelsesindhold, indhold af prøve og godkendelse af
uddannelsesinstitutioner m.v. Derfor medtages det ikke i den aktuelle opdatering af
udrykningsbekendtgørelsen.
Færdselsstyrelsen bemærker derudover, at Danske Beredskabers bemærkning om behovet for at
kunne foretage udrykningskørsel på lige fod med politiet, jf. § 10, kan ikke afklares i forbindelse
med denne opdatering af udrykningsbekendtgørelsen, da en tilføjelse til bestemmelsen om
udrykningskørsel i forbindelse med øvelses- og uddannelsesaktiviteter vil kræve en forudgående
analyse og politisk afklaring.
13. Udenlandske udrykningskøretøjer
Interreg 6A projekt ”DanGer112” bemærker, at der med implementering af den nye
bekendtgørelses bestemmelser om anerkendelse af udenlandske udrykningskøretøjer, der
samarbejder med danske beredskabsmyndigheder, er kommet en løsning på en administrativ
barriere, for den grænseoverskridende hjælp, til gavn for borgere, business og besøgende.
14. Blokvogne og mobilkraner
DTL opfordrer til, at der indføres mulighed for at godkende blokvogne og mobilkraner til
udrykningskørsel. Gennem mange år har flere af denne type køretøjer været i drift som
udrykningskøretøjer, fordi de er vigtige ved hurtig og eventuel livsvigtig oprydning efter både
Side 7 (11)
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 38: MFU spm. om, hvorfor indholdet fra Danske Beredskabers høringssvar ikke er efterkommet
2941435_0008.png
færdselsuheld og uheld på banenettet. Specifikt handler det især om meget store
lastbilmonterede kraner, hvor egenvægten medfører, at køretøjet vejer mere end 42 tons og
derfor kun kan godkendes som blokvogn/mobilkran. Med den nuværende ordning er det en
omstændig og besværligt procedure at få køretøjet godkendt, selv om det er bygget til at køre
med højere hastighed end 60 km/t og i øvrigt opfylder alle betingelserne samt er udstyret med
blåt blink m.v. Den nævnte type kan selvfølgelig ikke anvendes til nogen form for godstransport.
Dansk Erhverv bemærker, at der bør gives mulighed for, at blokvogne og mobilkraner kan
godkendes til udrykningskørsel. Disse køretøjer er vigtige fx i forbindelse med uheld med tunge
køretøjer eller ifm. uheld på bane og det er derfor hensigtsmæssigt at de gives mulighed for at
komme hurtigst muligt frem.
Kommentar:
Færdselsstyrelsen bemærker, at en mulighed for at godkende blokvogne og mobilkraner til
udrykningskørsel forudsætter undersøgelser af behovet herfor og konsekvenserne heraf i
samarbejde med andre relevante myndigheder, herunder Vejdirektoratet. De tunge køretøjer er
ofte omfattet af særlige regler om særtransport, og kombinationen af de særlige regler om
udrykningskørsel og reglerne om særtransport, herunder de hensyn, der ligger til grund for
reglerne, medfører en række komplekse udfordringer, som forudsætter en grundig undersøgelse.
Færdselsstyrelsen er aktuelt i dialog med Vejdirektoratet om kompleksiteten af kombinationen af
særtransporter og udrykningskørsel.
15. Afmontering af lygtebroer (Tilføjet den 8. oktober 2024)
Danske Beredskaber bemærker, at lygtebroer med udrykningssignaler på motorkøretøjer, der
tilhører politiet eller det statslige redningsberedskab, og som er godkendt til udrykningskørsel,
kan afmonteres ved anden form for kørsel end udrykningskørsel.
De kommunale redningsberedskaber bør også være omfattet af denne bestemmelse.
Kommentar:
Færdselsstyrelsen bemærker, at efter telefonisk kontakt til Danske Beredskaber om belysning af
det kommunale beredskabs behov for afmontering af lygtebroer, er det konkluderet, at der ikke
består et behov herfor. Det er aftalt, at styrelsen ser bort fra denne bemærkning.
16. Færdselsregler (Tilføjet den 8. oktober 2024)
Region Midt bemærker, at de er enige i præciseringen af bekendtgørelsens § 8 om
færdselsregler under udrykningskørsel.
17. Udrykningskørsel på cykel (Tilføjet den 8. oktober 2024)
Region Hovedstaden bemærker, at der kan være events, hvor det vil hjælpe det præhospitale
personale at gøre brug af en cykel i stedet for et større køretøj ift. at nå frem til et skadessted,
derfor foreslås det at tilføje sundhedsberedskabet til § 11, stk. 3.
Side 8 (11)
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 38: MFU spm. om, hvorfor indholdet fra Danske Beredskabers høringssvar ikke er efterkommet
2941435_0009.png
Kommentar:
Færdselsstyrelsen bemærker, at bestemmelserne i § 11 omhandler særlige regler for politiets
kørsel i forbindelse med patruljering under påtrængende politimæssige opgaver eller lignende.
Det præhospitale personale udfører ikke en type opgaver, som kan sidestilles hermed, hvorfor
bestemmelsen i § 11, stk. 3, ikke findes at være anvendelig for det præhospitale personales brug
af cykel i forbindelse med varetagelsen af opgaver.
Side 9 (11)
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 38: MFU spm. om, hvorfor indholdet fra Danske Beredskabers høringssvar ikke er efterkommet
2941435_0010.png
Bilag 1
3F Fagligt Fælles Forbund
ATAX Arbejdsgiverforening for persontransport
ATL - Transportens arbejdsgivere
Banedanmark
Beredskabsstyrelsen
Danske Beredskaber
Dansk Erhverv
Dansk PersonTransport (DPT)
Danske Regioner
Danske Speditører
Danske Synsvirksomheder
Datatilsynet
DI - Dansk Industri
DI Transport
Direktoratet for Kriminalforsorgen
DTL - Danske Vognmænd
DTL's arbejdsgiverforening
Erhvervsstyrelsen (OBR)
FDL - Frie Danske Lastbilvognmænd
FDM (Forenede Danske Motorejere)
Forsvarets Færdselscenter
ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
Justitsministeriet
KL - Kommunernes Landsforening
Landbrug & Fødevarer
Motorstyrelsen
Rigsadvokaten
Rigspolitiet
Rådet for Sikker Trafik
Side 10 (11)
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 38: MFU spm. om, hvorfor indholdet fra Danske Beredskabers høringssvar ikke er efterkommet
2941435_0011.png
Skatteministeriet
Sundhedsstyrelsen
Trafikstyrelsen
Transporterhvervets Uddannelser (TUR)
Vejdirektoratet
Side 11 (11)