Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2962514_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. januar 2025
2024-4600
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. oktober 2024 stillet følgende
spørgsmål (TRU alm. del) til transportministeren og indenrigs- og
sundhedsministeren, som jeg hermed skal besvare:
Spørgsmål nr. 34:
Vil ministrene kommentere på materialet fra Dansk Søvnapnø For-
enings foretræde den 22. oktober 2024, jf. (Folketingsåret 2023-
24) TRU alm. del
bilag 348 ? Vil ministrene i den forbindelse re-
degøre for, hvordan de gældende vejledninger på området skal for-
stås og efterleves, og vil ministrene samtidig redegøre for, om
Færdselsstyrelsen og Styrelsen for Patientsikkerhed sagsbehand-
ling sker i overensstemmelse med vejledningerne, herunder om der
foretages en retfærdig sagsbehandling af personer med dokumen-
teret velbehandlet søvnapnø, så de ikke pålægges unødige fornyel-
ser af deres kørekort, jf. bl.a. de konkrete eksempler fremhævet i
det fremsendte materiale.
Svar:
Da reglerne om kørekort hører under mit myndighedsområde, vil
jeg efter aftale med indenrigs- og sundhedsministeren, som har bi-
draget til svaret, besvare spørgsmålet.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der har oplyst
følgende om reglerne for ansøgning om kørekort, når man har
søvnapnø, samt sagsbehandlingstiderne:
”Når en lægeattest, der vedlægges en ansøgning om kørekort,
inde-
holder oplysninger om eksempelvis neurologiske sygdomme såsom
søvnapnø, skal Færdselsstyrelsen vurdere, hvorvidt ansøgeren op-
fylder de helbredsmæssige betingelser for udstedelse af kørekort og
efterfølgende træffe afgørelse herom.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om ministrene kommentere materialet fra Dansk Søvnapnø Forenings foretræde 22/10-24 om lange sagsbehandlingstider i forbindelse med kørekortfornyelser og uensartet forvaltning af regler
2962514_0002.png
Side 2/4
Det følger af kørekortbekendtgørelsens bilag 2, afsnit F, nr. 5-8, at
kørekort kan udstedes, fornyes eller bevares for ansøgere til gruppe
1 og gruppe 2 køretøjer, der lider af moderat eller svær søvnapnø
med udtalt dagtræthed med tidsbegrænsning på henholdsvis højst
3 og 1 år, da der skal ske fornyet lægetjek med disse tidsintervaller.
Endvidere følger det heraf, at ansøgeren skal gennemføre lægeun-
dersøgelser med jævne mellemrum med henblik på at fastslå, hvor-
vidt pågældende har tilstrækkelig kontrol over lidelsen, følger den
rette og tilstrækkelige behandling, om behandlingen skal fortsætte
samt, og om pågældende vurderes at kunne køre sikkert.
Reglerne i kørekortbekendtgørelsen stammer fra EU’s kørekortdi-
rektiv, som Danmark er forpligtet til at følge.
Det er afgørende for vurderingen af, hvorvidt ansøgeren opfylder
de helbredsmæssige betingelser, om ansøgerens søvnapnø medfø-
rer udtalt dagtræthed forud for behandlingen, jf. også bidrag fra
Indenrigs- og Sundhedsministeren nedenfor.
Som led i Færdselsstyrelsens vurdering, forelægges en del af Færd-
selsstyrelsens sager for Styrelsen for Patientsikkerhed med henblik
på at få deres lægefaglige anbefaling af, hvorvidt ansøgeren opfyl-
der de helbredsmæssige betingelser.
Der foretages altid en konkret og individuel vurdering af hver en-
kelt sag. Det bemærkes i den forbindelse, at en ansøger også kan
have andre sygdomme, der indgår i vurderingen af, hvorvidt på-
gældendes kørekort skal tidsbegrænses.
Færdselsstyrelsens gennemsnitlige sagsbehandlingstid for hel-
bredssager fremgår af styrelsens hjemmeside. Færdselsstyrelsens
aktuelle sagsbehandlingstid for ansøgninger om fornyelse af køre-
kort er 22 dage. Sagsbehandlingstiden kan være længere, hvis sa-
gen eksempelvis skal belyses med supplerende lægelige oplysnin-
ger.
Der er ikke krav om, at en ansøgning om fornyelse af kørekort ind-
gives tidsnok til, at sagen er færdigbehandlet inden udløb af køre-
kortet. Ved ansøgning om fornyelse af kørekort kan kommunen
udstede et midlertidigt kørekort, der kan anvendes til kørsel, mens
ansøgningssagen verserer.
Færdselsstyrelsen bemærker endvidere, at styrelsen på baggrund
af henvendelsen vil gennemgå praksis for udstedelse af kørekort til
ansøgere med søvnapnø og i den forbindelse tage initiativ til at mø-
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om ministrene kommentere materialet fra Dansk Søvnapnø Forenings foretræde 22/10-24 om lange sagsbehandlingstider i forbindelse med kørekortfornyelser og uensartet forvaltning af regler
2962514_0003.png
Side 3/4
des med Dansk Søvnapnø Forening og Styrelsen for Patientsikker-
hed for at drøfte processen og få foreningens input til forbedrin-
ger.”
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet følgende bidrag fra In-
denrigs- og Sundhedsministeriet:
”Til brug for besvarelsen er der indhentet bidrag fra Styrelsen for
Patientsikkerhed, som oplyser følgende i forhold til forståelse af
Vejledning om helbredskrav til kørekort:
”Obstruktivt
søvnapnø syndrom er i nogle tilfælde forbundet med
en vis grad af dagtræthed. Førere af motorkøretøjer, der lider af
moderat eller svært obstruktivt søvnapnø syndrom med en udtalt
grad af dagtræthed, vurderes at have en betydeligt øget risiko for
involvering i trafikulykker. Derfor skal vejledningen forstås så-
dan, at patienter, som ikke har kontrol over lidelsen, ikke bør føre
motorkøretøj. Hvis der derimod er tale om en patient, hvor det
lægeligt er dokumenteret, at patienten har kontrol over lidelsen
og følger passende behandling, er tilstanden ikke til hinder for, at
patienten kan føre motorkøretøj.”
I forhold til sagsbehandling på området oplyser Styrelsen for Pati-
entsikkerhed følgende:
”Når
vi modtager en sag, forsøger vi altid at få oplyst, om der er
tilstedeværelse eller fravær af ”udtalt dagtræthed” forud for be-
handlingsstart. Hvis ansøger ikke led
af ”udtalt dagtræthed”
forud for behandlingsstart, vil vi som udgangspunkt anbefale, at
førerretten kan bevilges uden særlig tidsbegrænsning, medmin-
dre der foreligger andre helbredsmæssige problemstillinger, som
giver anledning til dette. Hvis det oplyses, at ansøger led
af ”ud-
talt dagtræthed” forud for
behandlingsstart, og at tilstanden ak-
tuelt er velbehandlet, vil vi anbefale en tidsbegrænsning af fører-
retten på 3 år ved ansøgninger om kørekort til gruppe 1-køretøjer
og på 1 år ved ansøgninger om kørekort til gruppe 2-køretøjer.
En af de hyppigst forekommende problemstillinger i forbindelse
med vores vurderinger opstår, når den behandlingsansvarlige
læge ikke kan oplyse, om kørekortansøger led af ”udtalt dagtræt-
hed” forud for behandlingsstart. Dette kan i mange tilfælde skyl-
des, at behandlingen er opstartet andetsteds af anden læge for
mange år siden, og at denne information ikke er overleveret til
den aktuelt behandlende læge. I disse tilfælde har vi siden 1. no-
vember 2022 anbefalet Færdselsstyrelsen at udstede eller forny
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om ministrene kommentere materialet fra Dansk Søvnapnø Forenings foretræde 22/10-24 om lange sagsbehandlingstider i forbindelse med kørekortfornyelser og uensartet forvaltning af regler
2962514_0004.png
Side 4/4
kørekort uden særlig tidsbegrænsning i overensstemmelse med
vejledningen om helbredskrav til kørekort.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen