Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2999991_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
3. april 2025
2025-1491
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. marts 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål nr. 271:
Vil ministeren over for arbejdsgruppen om effektive høringspro-
cesser redegøre for, hvilke erfaringer - både gode og dårlige - Vejdi-
rektoratet har draget fra processen om beslutningen af den 3. Lim-
fjordsforbindelse ved Egholm
herunder forberedelsesdelen, ved-
tagelsen af anlægsloven og ift. borgerinddragelse?
Svar:
Jeg har til brug for min besvarelse indhentet et bidrag fra Vejdirek-
toratet, som jeg kan henholde mig til:
ӯnsket om at etablere en 3. Limfjordsforbindelse ved Aalborg
har en lang forhistorie og gennem årene er der foretaget undersø-
gelser og analyser af en lang række løsningsforslag. Gradvist er
der sket en indsnævring af løsningrummet og i 2014 besluttede
Folketinget, at en 3. Limfjordsforbindelse skal føres vest om Aal-
borg via øen Egholm. I 2021 bekræftede Folketinget denne beslut-
ning i forbindelse med den politiske aftale om Investeringsplan
2035, og i maj 2024 vedtog Folketinget en anlægslov for motor-
vejsprojektet.
I perioden fra 2010 til 2024 har Vejdirektoratet afholdt tre offent-
lige høringer af miljøkonsekvensvurderinger om en 3. Limfjords-
forbindelse. I forbindelse med høringerne har det været muligt at
finde både tekniske og miljømæssige beskrivelser af motorvejs-
projektet på projektets hjemmeside. Igangsættelsen af de offent-
lige høringer er sket ved annoncering i lokale medier samt ved
fremsendelse af breve til lodsejere de mulige motorvejskorridorer.
Gennem hele planlægningsperioden har forskellige borgere og in-
teresseorganisationer kæmpet for at få Folketinget til at opgive
den 3. Limfjordsforbindelse via Egholm. Dette har været særlig
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om ministeren, over for arbejdsgruppen om effektive høringsprocesser vil redegøre for, hvilke erfaringer - både gode og dårlige - Vejdirektoratet har draget fra processen om beslutningen af den 3. Limfjordsforbindelse ved Egholm
2999991_0002.png
Side 2/2
tydeligt i forbindelse med de offentlige høringer, hvor Vejdirekto-
ratet har modtaget rekordmange høringssvar med ønske om at
opgive motorvejsplanerne via Egholm samt forslag om at ud-
bygge E45 og etablere en paralleltunnel. Da den politiske beslut-
ning om linjeføringen stammer fra 2014 har dialogen med grup-
perne, der ønskede andre linjeføringer, i årene efter 2014 været
vanskelig.
De samme borgergrupper og interesseorganisationer har gennem
planlægningsperioden besøgt Transportudvalget gentagne gange
og fortalt om deres bekymring, hvad angår en 3. Limfjordsforbin-
delse via Egholm. Bekymringerne har især handlet om beskyttet
natur, støjforhold, grundvand og asbestdeponier. Parallelt med
dette har skiftende transportministre svaret på et meget stort an-
tal TRU-spørgsmål og samrådsspørgsmål om motorvejsprojektet.
Vejdirektoratet har i mange tilfælde leveret input til besvarelse af
spørgsmålene.
Det er Vejdirektoratets vurdering, at den lange planlægningspro-
ces og motorvejsprojektets kompleksitet har medført, at motor-
vejsprojektet løbende er blevet optimeret både miljømæssigt og
teknisk. Det gælder ikke mindst anlægsarbejdet i og omkring Lim-
fjorden, hvor der som grundlag for miljøkonsekvensvurderingen
både er gennemført detaljerede strømningsberegninger og omfat-
tende analyser af havbundssedimentet i tunneltracéet med hen-
blik på at finde den mest skånsomme anlægsteknik. Dertil kom-
mer, at omfanget af afværgetiltag er steget betragteligt over
årene - blandt andet som resultat af de gennemførte høringer. Det
gælder eksempelvis størrelsen på og antallet af faunapassager,
beskyttelsen af vandmiljø og grundvand samt omfanget af erstat-
ningsnatur.
I forbindelse med de senest gennemførte høringer vedrørende en
3. Limfjordsforbindelse har det i mange tilfælde været vanskeligt
for Vejdirektoratet at kommentere de fremførte argumenter for
en udbygning af E45/paralleltunnel, sammenholdt med en ny mo-
torvej vest om Aalborg via Egholm, da linjeføringen var politisk
besluttet flere år tilbage. Det kan således være en ulempe, hvis
den endelige udførelse af et projekt (hvis linjeføring er valgt) først
udføres flere år efter beslutningen.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen