Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3002417_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. april 2025
2025-1391
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. marts stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Leila Stockmarr (EL) og Peder Hvel-
plund (EL)
Spørgsmål nr. 260:
Vil ministeren redegøre for, om lov om rammerne for arealanven-
delse i Københavns Lufthavn, Kastrup af 30. november 2023, som
muliggør en forkortelse og forskydning af tværbanen, også frigør
areal til en udvidelse af standpladsområdet? Dette vil i så fald
kunne give plads til flere fly og dermed øge luftforureningen med
ultrafine partikler i de nærliggende boligområder. Vil ministeren i
den forbindelse tage initiativ til et tillæg til miljøundersøgelsen fra
januar 2023, hvor DCE’s dokumentation og lufthavnens egne må-
linger af ultrafine partikler anvendes til at vurdere konsekvenserne
af en udvidelse af standplads- og terminalkapaciteten?
Svar:
Folketinget har vedtaget en opdateret og overordnet planlov for an-
vendelsen af Københavns Lufthavns eksisterende areal i form af
Lov om rammerne for arealanvendelsen i Københavns Lufthavn,
Kastrup (arealanvendelsesloven).
Loven øger ikke lufthavnens samlede areal eller dens kapacitet til
afvikling af flyoperationer. Med loven får lufthavnen mulighed for
at foretage større ændringer i disponeringen af arealet, da det nu er
muligt at forkorte tværbanen. Det giver en god anledning til at se
på, om for eksempel banesystemet kan optimeres i forhold til at
mindske partikeludledningen.
For en uddybning af sammenhængen mellem loven og lufthavnens
kapacitet vil jeg henvise til besvarelse af Spørgsmål 1 til L19 af 2.
november 2023. Heri fremgår det blandt andet:
”Det er […] muligt
at udvide standplads- og terminalområderne
inden for den nugældende udbygningslov, som blandt andet giver
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om lov om rammerne for arealanvendelse i Københavns Lufthavn, Kastrup af 30. november 2023, som muliggør en forkortelse og forskydning af tværbanen, også frigør areal til en udvidelse af standpladsområdet
3002417_0002.png
Side 2/3
mulighed for at dreje tværbanen. En af de undersøgte optioner in-
debærer således en drejning af tværbanen, der, ligesom i det an-
befalede scenarie, frigiver areal til at udvikle standplads- og ter-
minalområder i forlængelse af de eksisterende. Drejningen af
tværbanen er dog fravalgt, da anlægsarbejderne vil være omfat-
tende, medføre store gener for trafikafviklingen i anlægsperioden,
og at Naviairs kontrolcentral skal flyttes. Derudover vil en drej-
ning ikke indebære en lukning af ind- og udflyvninger mod nord-
vest, hvorved boligområderne nordvest for lufthavnen fortsat vil
opleve perioder med øget støj, når tværbanen benyttes. Det vil
også være muligt at forestille sig andre udbygningsscenarier, som
ikke involverer en ensretning af tværbanen som foreslået med
lovforslaget.”
Arealanvendelsesloven giver Københavns Lufthavn mulighed for at
lave en mere hensigtsmæssig udvidelse af standplads- og terminal-
områderne, i og med at der frigives et specifikt areal i lufthavnens
nordlige del, som ligger i forlængelse af de eksisterende områder,
tæt på den kollektive transport. Loven er dermed ikke en forudsæt-
ning for at kunne servicere en forventet passagervækst.
Miljøvurderingen fra januar 2023 vurderer konsekvenserne af de
muligheder, som arealanvendelsesloven giver. I denne rapport be-
skrives konsekvenserne generelt for luftforurening og luftkvalitet
på følgende måde:
”Det
vurderes, at realisering af planen medfører ændringer i luft-
havnens lokale påvirkning af nærmiljøet (immission), idet der
skabes rammer for flytning af emissionskilder. Den endelige på-
virkning heraf afhænger af en række forhold, der ikke er omfattet
af planen, herunder antallet af flyafgange, den endelig placering
af standpladser og fordelingen af trafikken på disse, den fremti-
dige øvrige drift af lufthavnsarealet, emissionen fra fremtidens
flymotorer med fremtidens flybrændstof samt antallet af operati-
oner med hver enkelt flytype.
Det bemærkes, at Lov om rammerne for arealanvendelsen i Køben-
havns Lufthavn, Kastrup, er en rammelov for arealanvendelsen i
Københavns Lufthavn, Kastrup, og ikke en anlægslov. De konkrete
anlægsprojekter, som loven muliggør i Københavns Lufthavn, Ka-
strup, vil skulle godkendes og miljøvurderes i overensstemmelse
med reglerne herom som led i den sædvanlige plan- og miljøproce-
dure.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om lov om rammerne for arealanvendelse i Københavns Lufthavn, Kastrup af 30. november 2023, som muliggør en forkortelse og forskydning af tværbanen, også frigør areal til en udvidelse af standpladsområdet
3002417_0003.png
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen