Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. april 2025
2025-1391
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. marts stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Leila Stockmarr (EL) og Peder Hvel-
plund (EL)
Spørgsmål nr. 260:
Vil ministeren redegøre for, om lov om rammerne for arealanven-
delse i Københavns Lufthavn, Kastrup af 30. november 2023, som
muliggør en forkortelse og forskydning af tværbanen, også frigør
areal til en udvidelse af standpladsområdet? Dette vil i så fald
kunne give plads til flere fly og dermed øge luftforureningen med
ultrafine partikler i de nærliggende boligområder. Vil ministeren i
den forbindelse tage initiativ til et tillæg til miljøundersøgelsen fra
januar 2023, hvor DCE’s dokumentation og lufthavnens egne må-
linger af ultrafine partikler anvendes til at vurdere konsekvenserne
af en udvidelse af standplads- og terminalkapaciteten?
Svar:
Folketinget har vedtaget en opdateret og overordnet planlov for an-
vendelsen af Københavns Lufthavns eksisterende areal i form af
Lov om rammerne for arealanvendelsen i Københavns Lufthavn,
Kastrup (arealanvendelsesloven).
Loven øger ikke lufthavnens samlede areal eller dens kapacitet til
afvikling af flyoperationer. Med loven får lufthavnen mulighed for
at foretage større ændringer i disponeringen af arealet, da det nu er
muligt at forkorte tværbanen. Det giver en god anledning til at se
på, om for eksempel banesystemet kan optimeres i forhold til at
mindske partikeludledningen.
For en uddybning af sammenhængen mellem loven og lufthavnens
kapacitet vil jeg henvise til besvarelse af Spørgsmål 1 til L19 af 2.
november 2023. Heri fremgår det blandt andet:
”Det er […] muligt
at udvide standplads- og terminalområderne
inden for den nugældende udbygningslov, som blandt andet giver