Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. april 2025
2025-1391
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. marts stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Leila Stockmarr (EL) og Peder Hvel-
plund (EL).
Spørgsmål nr. 259:
Ministeren har tidligere i svaret på TRU alm. del
–
spørgsmål nr.
68 (Transportudvalget 2024-25) understreget, at den nye lov om
arealanvendelse i Københavns ikke var en forudsætning for øget
kapacitet i lufthavnen, men at loven samtidig er nødvendig for at
understøtte lufthavnens udvikling i lyset af en forventet passager-
vækst. Københavns Lufthavns ledelse anfører ellers, at en udvi-
delse bliver muliggjort,
jf. læserbrevet ”Udvidelsen af Københavns
Lufthavn betyder bedre luftkvalitet og reducering af CO2” bragt af
Information den 21. juni 2021. Mener ministeren, der er belæg for,
som CR-ledelse i Københavns Lufthavn har hævdet i læserbrevet,
at udvidelsen vil forbedre luftkvaliteten og reducere CO2-udlednin-
gen?
Svar:
I svaret på TRU alm. del spørgsmål nr. 68 (Transportudvalget
2024-245) af 4. december 2024 tilkendegiver jeg ikke, at loven er
nødvendig for at understøtte lufthavnens udvikling. I svaret tilken-
degiver
jeg, at ”
loven er […] ikke en forudsætning for, at lufthav-
nen kan udvide sin kapacitet mere end den tidligere gældende lov
gav mulighed for. Formålet med loven er at understøtte, at luft-
havnen udvikles hensigtsmæssigt i lyset af en forventet passager-
vækst.”
I forhold til om udvidelse af standplads- og terminalområderne vil
jeg henvise til den frivillige miljøvurdering COWI lavede i 2023 til
brug for Folketingets behandling af forslag til lov om rammerne for
arealanvendelsen i Københavns Lufthavn, Kastrup. Heri fremgår
det, at planen ikke vil påvirke lufthavnens samlede emission af
luftforurening eller drivhusgasser. Specifikt for luftforurening af
nærmiljøet
skrives der i rapporten Ӯndring
af lufthavnens