Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3002344_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. april 2025
2025-1391
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. marts 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Leila Stockmarr (EL) og Peder Hvel-
plund (EL).
Spørgsmål nr. 257:
Vil ministeren pålægge Københavns Lufthavn at udarbejde en ny
plan for flyenes holdepladser, så de placeres længst muligt væk fra
boligområder og institutioner, der i dag udsættes for høje niveauer
af ultrafine partikler fra flyene?
Svar:
Et bredt flertal i Folketinget vedtog i december 2023 lov om ram-
merne for arealanvendelsen i Københavns Lufthavn, Kastrup (are-
alanvendelsesloven). Loven øger ikke lufthavnens samlede areal el-
ler dens kapacitet til afvikling af flyoperationer, men loven giver
lufthavnen mulighed for at foretage større ændringer i disponerin-
gen af lufthavnsarealet, da det nu er muligt at forkorte tværbanen.
Fordelen ved at forkorte tværbanen er, at der kan udvikles i forlæn-
gelse af nuværende placering af standpladser, terminaler og andre
passagervendte faciliteter og at der er god adgang til kollektiv
transport til og fra lufthavnen i form af metro og tog. Samtidig be-
vares de korte afstande mellem terminaler og standpladser.
En flytning af standpladser længst væk fra boligområder vil umid-
delbart indebære en delvis flytning af standpladser til den østlige
del af lufthavnen med forbehold for, at der ikke er foretaget under-
søgelser af, hvad der i praksis er muligt. Placering i den østlige del
af lufthavnen indebærer en grundlæggende ændring af den nuvæ-
rende arealdisponering og drift af lufthavnen. Det vil blandt andet
betyde, at passagerer skal fragtes i busser fra terminalerne til og fra
flyene. Dette vil have væsentlig forstyrrende effekt på driften af
lufthavnen og øge risikoen for forsinkelser. Forsinkelser kan be-
tyde, at flyene holder i kø og bruger længere tid på taxikørsel til og
fra landingsbanerne.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 257: Spm. om ministeren vil pålægge Københavns Lufthavn at udarbejde en ny plan for flyenes holdepladser, så de placeres længst muligt væk fra boligområder og institutioner
3002344_0002.png
Side 2/2
Jeg mener ikke, at det vil hensigtsmæssigt at ændre i den grund-
læggende arealdisponering, som givet med arealanvendelsesloven.
Arealanvendelsesloven giver Københavns Lufthavn anledning til at
se på banesystemet. Her kan det undersøges om en større om-
disponering af arealet giver mulighed for at banesystemet kan opti-
meres så taxikørsel reduceres i forhold til i dag. DCE peger på taxi-
kørsel, som hovedårsag til udledning af ultrafine partikler, hvorfor
optimering af taxikørsel vurderes at være et effektivt virkemiddel
til at reducere udledningen af ultrafine partikler.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen