Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
3002349_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. april 2025
2025-1389
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. marts 2025 stillet miljøministe-
ren og mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed
skal besvare på vegne af os begge. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Leila Stockmarr (EL) og Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 255:
Vil ministrene, i forlængelse af samrådet om partikelforurening fra
Københavns Lufthavn den 27. februar 2025, hvor det blev oplyst,
at der pågår undersøgelser af eldrevne lufthavnskøretøjer til taxi-
ing af fly, informere om, hvornår disse undersøgelser forventes
færdige? Vil ministrene desuden være indstillet på at stille krav
om, at lufthavnen elektrificerer alle hjælpekøretøjer inden for ét år
for at beskytte de borgere og børn i nærliggende institutioner, der i
dag udsættes for ultrafine partikler? Og vil ministrene sikre, at bru-
gen af hjælpemotorer (APU-motorer) begrænses, og at gældende
regler for dette overholdes?
Svar:
Det antages, at der henvises til den undersøgelse, som er beskrevet
i Københavns Lufthavns
”Igangværende
aktiviteter vedrørende
luftkvalitet i Københavns Lufthavne”,
som er oversendt til Trans-
portudvalget den 20. februar 2025. Københavns Lufthavn (CPH)
har oplyst følgende til Transportministeriet:
”CPH
har påbegyndt en forundersøgelse af den tekniske gennem-
førlighed ved brug af TaxiBots i CPH. Der er tale om en intern un-
dersøgelse i CPH med det mål at øge forståelsen af denne tekno-
logi og dens potentielle anvendelse i lufthavnen. CPH forventer, at
forundersøgelsen vil være afsluttet inden udgangen af 3. kvartal
2025, og CPH deler gerne konklusioner og anbefalinger til det vi-
dere arbejde.”
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om, hvornår undersøgelserne af eldrevne lufthavnskøretøjer til taxiing af fly forventes færdige
3002349_0002.png
Side 2/2
Jeg kan desuden oplyse, at Københavns Lufthavn har som ambi-
tion at opnå netto-nul-drivhusgasudledninger fra egen drift i 2030.
Dette indebærer blandt andet, at der ses på omstilling af køretøjer
mv. via elektrificering og HVO biodiesel.
Brug af APU indgår i de lokale bestemmelser for Københavns Luft-
havn, som styres af Københavns Lufthavn. Det er dermed Køben-
havns Lufthavn, der fastsætter de nærmere regler for luftfartssel-
skabernes brug af APU. Brugen af APU er begrænset til ikke læn-
gere end 5 minutter efter ankomst og 5 min før afgang. Køben-
havns Lufthavn har indkøbt 40 varmefølsomme kameraer, der har
til formål at identificere og minimere overskridelser af tiden, hvor
APU’en er tændt.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen