Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2923462_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
22. oktober 2024
2024-4443
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. oktober 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen
(DD).
Spørgsmål nr. 24:
Vil ministeren oplyse, hvorvidt Kolding Kommunes økonomiske
støtte til Kolding Lufthavn er omfattet af EU-statsstøttereglerne,
herunder om støtten er godkendt af Europa-Kommissionen, eller
om støtten tildeles i overensstemmelse med en fritagelse i form af
enten de minimis-forordningen eller den generelle gruppefritagel-
sesforordning?
Svar:
Transportministeriet har ikke kendskab til forholdene omkring
Kolding Kommunes økonomiske støtte til Kolding Lufthavn, her-
under det statsstøtteretlige grundlag for tildeling af støtten.
Følgende fremgår af Erhvervsministeriets statsstøttehåndbog:
“Ansvaret
for
at overholde EU’s statsstøtteregler påhviler den en-
kelte myndighed og det enkelte ministerium. Det er de enkelte
medarbejdere og chefer i det relevante ministerium, styrelse, re-
gion eller kommune, der skal løse opgaven med at sikre, at et ini-
tiativ er i overensstemmelse med EU-reglerne og om fornødent
indhente EU-Kommissionens forhåndsgodkendelse af stats-
støtte.”
1
Det er således de enkelte kommuner, som har ansvaret for at over-
holde EU’s statsstøtteregler
ved tildeling af støtte.
1
Erhvervsministeriets statsstøttehåndbog, side 7.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm., om hvorvidt Kolding Kommunes økonomiske støtte til Kolding Lufthavn er omfattet af EU-statsstøttereglerne
2923462_0002.png
Side 2/2
Ud fra en generel betragtning er det Transportministeriets vurde-
ring, at støtte til en udvalgt lufthavn med offentlige midler vil være
omfattet af EU’s statsstøtteregler.
De minimis-forordningen
2
fastlægger, at en virksomhed kan mod-
tage 300.000 EUR (ca. 2,2 mio. kr.) i støtte over en periode på tre
år uden forudgående tilladelse fra EU-Kommissionen.
Gruppefritagelsesforordningens
3
artikel 56a fastlægger betingelser
for tildeling af henholdsvis driftsstøtte og investeringsstøtte til re-
gionale lufthavne uden forudgående tilladelse fra EU-Kommissio-
nen.
For så vidt angår betingelser for tildeling af driftsstøtte kan det
fremhæves, at der ikke må ydes støtte til lufthavne med over
200.000 passagerer årligt, og at beløbet maksimalt må dække
driftsunderskud plus en rimelig fortjeneste.
For så vidt angår investeringsstøtte kan det fremhæves, at luft-
havne med mindre end 1 mio. passagerer årligt som udgangspunkt
kan modtage op til 75 pct. af investeringsprojektets finansiering,
hvis en række betingelser opfyldes. Blandt andet må den støttede
investering ikke være mere omfattende, end hvad der er nødven-
digt til den trafik, der på basis af rimelige trafikprognoser forventes
på mellemlangt sigt.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen
(EU) 2023/2831 af 13. december 2023 om anvendelse af artikel 107
og 108 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde på de
minimis-støtte.
3
(EU) 2017/1084 af 14. juni 2017 om ændring af forordning (EU) nr.
651/2014 for så vidt angår støtte til havne- og lufthavnsinfrastruk-
tur, anmeldelsestærskler for støtte til kultur og bevarelse af kulturarv
samt støtte til sportsinfrastruktur og multifunktionel infrastruktur til
rekreative aktiviteter samt regionale driftsstøtteordninger for regio-
nerne i den yderste periferi og om ændring af forordning (EU) nr.
702/2014 for så vidt angår beregning af støtteberettigede omkost-
ninger.
Det bemærkes, at der i en den danske sprogversion er en fejl. I
stk. 15 skal der stå “driftsstøtte” og ikke “investeringsstøtte”.
2