Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2989308_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
TRU alm. del
til transportministeren og
miljøministeren
Samrådsspørgsmål J
Vil ministrene redegøre for, hvilke foranstaltninger
regeringen/staten, som ejer af Københavns
Lufthavn, vil tage for at afhjælpe den massive
partikelforurening fra Københavns Lufthavn, som
dokumenteret af DCE
Nationalt Center for Miljø
og Energi i april og oktober 2024? Der henvises til
rapporterne ”Måling af partikelforureningen
omkring Københavns Lufthavn i Kastrup”,
videnskabelig rapport fra DCE
Nationalt Center
for Miljø og Energi, april 2024 og ”Kortlægning af
partikelforureningen i Tårnby Kommune.
Sammenfatning af delrapport 1,2,3 og 4”, Fagligt
notat fra DCE
Nationalt Center for Miljø og
Energi, oktober 2024.
Samrådsspørgsmål K
Vil ministrene forholde sig til de konkrete
handleforslag, som borgerinitiativet
”borgere mod
lufthavnsforurening” har fremlagt for at begrænse
luftforureningen og beskytte borgerne mod
luftforureningen fra Københavns Lufthavn? Og vil
ministrene tage initiativ til at implementere
borgerinitiativets handleforslag, jf. TRU alm. del
bilag 119?
1
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/2-25 om partikelforurening fra Københavns Lufthavn
2989308_0002.png
TALEPAPIR
Svar
Det er aftalt, at jeg starter med den del af
spørgsmålene, som hører under Miljø- og
Ligestillingsministeriet, hvorefter jeg giver ordet
videre til transportministeren.
Jeg kan godt forstå, at borgerne tæt på lufthavnen er
bekymrede for de høje niveauer af ultrafine
partikler. De bekymringer skal tages alvorligt.
Luftpartnerskabet igangsatte i 2022 målinger af
ultrafine partikler i en radius af 5 km fra
Københavns lufthavn. Dette skete efter ganske kort
tid efter, at målinger i 2021 gav mistanke om
forhøjede niveauer af ultrafine partikler på Amager
tæt på lufthavnen
Tårnby Kommune igangsatte også en større
målekampagne i 2023 med målestationer flere
steder tæt på lufthavnen. En stor ros til kommunen
for at prioritere at fremskaffe endnu mere viden.
Begge målekampagner bekræfter høje niveauer af
UFP omkring lufthavnen og ind over Tårnby og
Amager, når vinden kommer fra lufthavnen.
Vi har med rapporterne fået mere viden om
problemets omfang og hvad der er de primære
kilder til ultrafine partikler. Dette er først skridt til
at kunne sænke udledningerne.
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/2-25 om partikelforurening fra Københavns Lufthavn
2989308_0003.png
TALEPAPIR
DCE angiver i deres rapport for Tårnby Kommune,
at 2/3 af ultrafine partikler fra lufthavnen kommer
fra flyenes taxikørsel, mens flyenes hjælpemotor,
landing, take off mv. udgør den resterende 1/3 af
bidraget.
Der er begrænset viden om helbredseffekter af
udsættelse for ultrafine partikler. Studier, der ser på
sammenhængen mellem helbredseffekter og antallet
af ultrafine partikler, er sparsomme og der ses ikke
endnu klare sammenhænge mellem ultrafine
partikler og helbredseffekter.
Verdenssundhedsorganisationen WHO har ikke
fastlagt retningslinjer eller anbefalinger for ultrafine
partikler, som de for eksempel har for fine partikler.
Der er heller ikke kendskab til, at andre lande har
fastlagt grænseværdier for ultrafine partikler.
WHO har dog angivet, hvad de opfatter som et lavt
og et højt niveau for henholdsvis døgn- og
timeværdier. De høje niveauer er ifølge WHO
niveauer, der er højere end hvad, der typisk kan
måles i by-baggrund, det vil sige det generelle
forureningsniveau i byer. De angivne høje niveauer
fra WHO er desværre niveauer, der ofte er
overskredet nær lufthavnen, når vindretningen er
fra lufthavnen, så jeg forstår fuldt ud borgernes
bekymring.
Verdenssundhedsorganisationen (WHO) anbefaler i
deres globale retningslinjer fra 2021 at inkludere
3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/2-25 om partikelforurening fra Københavns Lufthavn
2989308_0004.png
TALEPAPIR
ultrafine partikler i måling af luftkvalitet. På
grundlag af de nye målinger udført af DCE, har
Miljøstyrelsen i 2024 bedt Københavns Lufthavn om
at foretage yderligere målinger af ultrafine partikler.
WHO efterspørger mere evidens og
sundhedsforskning i forhold til viden om ultrafine
partikler. Derfor har vi bedt Kræftens Bekæmpelse
om at undersøge, om der er konsekvenser for
sundheden hos de borgere, som bor tæt på
lufthavnen. Undersøgelsen er igangsat i november
2024, og forventes at være afsluttet indenfor 2 år.
Undersøgelsen vil være baseret på registerdata om
alvorlige sygdomsforløb i perioden 2000-2023 for
alle voksne på Amager.
Metoden i studiet er ikke velegnet til at se på
effekter i forhold til børn og unge. Disse effekter er
dog ved at blive undersøgt i et stort studie i Berlin
med over 1.000 børn omkring Berlins nye lufthavn.
Resultaterne fra Berlin følger vi tæt, og de vil blive
refereret og på den måde indgå i det danske studie.
Det er vurderingen fra Kræftens Bekæmpelse, at
Berlin-studiet og Københavner-studiet begge vil
have høj forskningsmæssig værdi, og tilsammen kan
give ny og bedre viden ift. at bestemme omfanget af
sundhedseffekter af ultrafine partikler fra lufthavne.
Dermed udfører vi forskning i Danmark, der kan
hjælpe WHO og andre lande i bestræbelserne på en
klarere anbefaling om ultrafine partikler.
4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/2-25 om partikelforurening fra Københavns Lufthavn
2989308_0005.png
TALEPAPIR
Med dette arbejde er der altså igangsat et arbejde
der måske på sigt kommer til at ende ud i en klarere
WHO-anbefaling, som kan være udgangspunktet for
en grænseværdi nationalt og i EU.
Vi ser også mod andre lufthavne i forhold til deres
indsatser for at nedbringe niveauet af ultrafine
partikler. En oversigt vil snart være færdig og
udgøre et grundlag i forhold til videre analyser af,
hvad der kan gøres i Københavns Lufthavn.
Jeg vil nu give ordet videre til transportministeren.
5