Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
1. november 2024
2024-4434
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. oktober 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 23:
Vil ministeren oplyse, hvor mange opnormeringer i form af års-
værk, ministeriet og underliggende styrelser har haft de seneste 2
år, og angive, hvilke nye opgaver, der udgør begrundelserne for op-
normeringerne?
Svar:
I svaret er det valgt, at der tages udgangspunkt i årene 2021-2023,
da det er den seneste periode, der findes realiserede tal for. Som
det kan aflæses i tabel 1, har der siden 2021 været en samlet stig-
ning på 700 årsværk i institutionerne under Transportministeriet.
Langt den overvejende del af stigningen skyldes nye opgaver i for-
bindelse med politiske aftaler, primært Aftale om Infrastruktur-
plan 2035 til ca. 130 mia. kr., ressortoverdragelse af kørekortområ-
det og statens facility management samt opgaver vedr. mink, jf. ne-
denfor. I det følgende beskrives årsagerne til stigningerne i de en-
kelte institutioner.
For Vejdirektoratet skyldes opnormeringen, at der som følge af Af-
tale om Infrastrukturplan 2035 er igangsat en række projekter,
som har krævet tilførsel af ressourcer indenfor planlægning og ana-
lyser samt anlægsstyring af bane- og vejprojekter. I Infrastruktur-
plan 2035 er der ligeledes afsat midler til styrkelse af vedligehol-
delsen af statsvejnettet og vejdrift generelt. Siden 2021 har Vejdi-
rektoratet desuden overtaget opgaven med særtransporter fra
Rigspolitiet samt insourcet brovagter til fjernkontrol af broer.
Stigningen i årsværk for Banedanmark fra 2021 til 2023 skyldes
primært øget anlægsaktivitet som følge af vedtagelsen af Infra-
strukturplan 2035 i 2021, som igangsatte en række større anlægs-
projekter, og undersøgelser heraf, på jernbanen, ligesom der blev