Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2929350_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
1. november 2024
2024-4434
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. oktober 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 23:
Vil ministeren oplyse, hvor mange opnormeringer i form af års-
værk, ministeriet og underliggende styrelser har haft de seneste 2
år, og angive, hvilke nye opgaver, der udgør begrundelserne for op-
normeringerne?
Svar:
I svaret er det valgt, at der tages udgangspunkt i årene 2021-2023,
da det er den seneste periode, der findes realiserede tal for. Som
det kan aflæses i tabel 1, har der siden 2021 været en samlet stig-
ning på 700 årsværk i institutionerne under Transportministeriet.
Langt den overvejende del af stigningen skyldes nye opgaver i for-
bindelse med politiske aftaler, primært Aftale om Infrastruktur-
plan 2035 til ca. 130 mia. kr., ressortoverdragelse af kørekortområ-
det og statens facility management samt opgaver vedr. mink, jf. ne-
denfor. I det følgende beskrives årsagerne til stigningerne i de en-
kelte institutioner.
For Vejdirektoratet skyldes opnormeringen, at der som følge af Af-
tale om Infrastrukturplan 2035 er igangsat en række projekter,
som har krævet tilførsel af ressourcer indenfor planlægning og ana-
lyser samt anlægsstyring af bane- og vejprojekter. I Infrastruktur-
plan 2035 er der ligeledes afsat midler til styrkelse af vedligehol-
delsen af statsvejnettet og vejdrift generelt. Siden 2021 har Vejdi-
rektoratet desuden overtaget opgaven med særtransporter fra
Rigspolitiet samt insourcet brovagter til fjernkontrol af broer.
Stigningen i årsværk for Banedanmark fra 2021 til 2023 skyldes
primært øget anlægsaktivitet som følge af vedtagelsen af Infra-
strukturplan 2035 i 2021, som igangsatte en række større anlægs-
projekter, og undersøgelser heraf, på jernbanen, ligesom der blev
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om, hvor mange opnormeringer i form af årsværk, ministeriet og underliggende styrelser har haft de seneste 2 år, og angive, hvilke nye opgaver, der udgør begrundelserne for opnormeringerne
2929350_0002.png
Side 2/3
afsat en større merbevilling til fornyelse og vedligehold af jernba-
nen. Derudover skyldes stigningen i årsværk insourcing af opgaver
fra eksterne rådgivere og konsulenter med henblik på at styrke Ba-
nedanmarks styring af infrastrukturprojekterne, så Banedanmark
kan udbyde mere bygbare projekter til markedet med en positiv
indvirkning på selve udførelsen. Insourcing medfører desuden, at
projekter kan gennemføres billigere bl.a. gennem nye løsninger og
mindre tidsforbrug pr. opgave.
Stigningen i Færdselsstyrelsen skyldes primært ressortoverdragel-
sen af kørekortområdet fra politiet til Færdselsstyrelsen pr. 1. okto-
ber 2021, samt oprettelsen af egne stabsfunktioner i forbindelse
med, at styrelsen blev udskilt som en selvstændig enhed. Desuden
har EU's Vejpakke, som trådte i kraft den 21. februar 2022, med-
ført yderligere opnormering af årsværk, da Færdselsstyrelsen nu
skal kontrollere nye krav i forbindelse med tilsynet og godkendel-
sen af transportvirksomheder.
Stigningen for Trafikstyrelsen tilskrives bl.a. en stigning på styrel-
sen tilsynsområder: primært luftfart som følge af, at Det Europæi-
ske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA) har bemærket, at styrelsen
tidligere ikke har haft det nødvendige antal medarbejdere til at
løfte de lovpligtige og komplekse tilsynsopgaver, men også tilsyn
med jernbane og maritim sikring. Derudover skyldes stigningen til-
gang af nye opgaver (bl.a. på cyberområdet og klagesager på køre-
kortområdet), mens eksisterende opgaver er vokset i omfang, fx
miljøvurderingsområdet og styrelsens godkendelsesområder inden
for luftfart og jernbane samt driften af Bornholms Lufthavn. Ende-
lig er der sket en stigning i styrelsens stabsfunktioner (it, økonomi
og HR mv.), der supporterer mink-opgaverne, der er opført under
”Øvrige institutioner”
i tabel 1.
Bygningsstyrelsen har siden 2021 fået ansvaret for nedrivningen af
minkerhvervets produktionsanlæg og byggeprojektet Nye Rammer
for Folketinget. For begge gælder det, at der i takt med opgavernes
udvikling tilføres årsværk til at varetage opgaveløsningen. I forbin-
delse med Bygningsstyrelsens overtagelse af Statens Facility Mana-
gement er der tilført medarbejdere til forberedelse, kontraktstyring
og idriftsættelse, og derudover blev en række tjenestemænd i 2022
ressortoverført til Bygningsstyrelsen og pligtmæssigt udlånt til at
løse opgaver hos den private serviceleverandør. Derudover har
Bygningsstyrelsen i perioden opnormeret på: digitalisering-, data-
og it-kompetencer, bygningssyn, controlling samt specialister in-
den for brand, sikkerhed, energioptimering, bygningsdata og
GDPR.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om, hvor mange opnormeringer i form af årsværk, ministeriet og underliggende styrelser har haft de seneste 2 år, og angive, hvilke nye opgaver, der udgør begrundelserne for opnormeringerne
2929350_0003.png
Side 3/3
For øvrige institutioner har stigningen fra 2021-2023 været på 55
årsværk. Her skal forklaringen primært findes i, at opgaven med at
sagsbehandle minkerhvervets erstatninger startede op i løbet af
2021, mens der var langt mere aktivitet på opgaven i 2023 og der-
med også flere årsværk.
For Transportministeriets departement har der været et fald på 17
årsværk, hvilket primært skyldes ressortoverdragelsen af boligom-
rådet til det daværende Indenrigs- og Boligministerium i 2021.
Tabel 1
Oversigt over årsværk 2021-2023
Hovedkonto/Institution
2021 2022 2023
Vejdirektoratet
751
860 915
Banedanmark
Færdselsstyrelsen
Trafikstyrelsen
Bygningsstyrelsen
Øvrige institutioner
Departementet
Samlet
2506 2584 2804
482
324
295
683
169
562
355
334
688
152
569
381
350
738
152
5209 5535 5909
Note: Øvrige institutioner dækker over Naviair, mink-opgaver under Trafikstyrelsen og
mindre særlige myndigheder. Desuden dækker Trafikstyrelsen også over § 28.56.03.
Lufthavnsdrift.
Datagrundlaget udgøres af tal fra Statens BI-ISOLA for 4. kvartal i hvert år. ISOLA-da-
tabasen omfatter personer, som er ansat på en statslig overenskomst. Opgørelsen af års-
værk er lavet pba. løn- og personalestatistikken i ISOLA. Opgørelsen er baseret på et
standard lønbegreb, således at uregelmæssige tillæg og over-/merarbejde udelades.
Yderligere er ansatte med under 8 løntimer om ugen udeladt af opgørelsen. I opgørelsen
er der ikke taget højde for, at der i perioden kan være opgaver (og dermed årsværk), der
er omrokeret mellem staten og andre sektorer.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen