Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. marts 2025
2025-847
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. februar 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 206:
Vil ministeren overfor arbejdsgruppen om effektive høringsproces-
ser og i forlængelse af høringssvaret til beretning nr. 6 fra Trans-
portudvalget om nedsættelse af den parlamentariske arbejds-
gruppe oplyse, hvor ofte anlægsmyndigheden har sendt et projekt i
en idefasehøring i de sidste 10 år samt redegøre for, hvorfor det
ikke er lovpligtigt at afholde en idefasehøring?
Svar:
Reglerne for miljøkonsekvensvurderinger af konkrete projekter i
henholdsvis jernbaneloven og vejloven er en implementering af
VVM-direktivet, som ikke indeholder regler om idéfasehøringer.
Jeg har indhentet bidrag fra Banedanmark, DSB, Metroselskabet,
Sund & Bælt og Vejdirektoratet, om hvornår der har været anvendt
en idéfasehøring de seneste 10 år.
Banedanmark:
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
Elektrificering og hastighedsopgradering Roskilde
–
Ka-
lundborg (2015)
Niveaufri udfletning Ringsted Øst (2015)
Hastighedsopgradering Østerport-Helsingør (2015)
Elektrificering og opgradering Aarhus-Lindholm (2015)
Elektrificering og opgradering Fredericia-Aarhus (2015)
Ny bane Hovedgård-Hasselager (2015)
Kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering i Ringsted
(2020)
Ny bane Aarhus-Silkeborg inkl. overkørsel i Silkeborg
(2022)
Ny forbindelse over Lillebælt (2023) (i samarbejde med
Vejdirektoratet)
Ny bane Farum-Hillerød (2024)