Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2924904_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
24. oktober 2024
2024-4257
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. oktober stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren redegøre for, om han vil tage initiativ til en opdate-
ring af analysen fra 2014, hvori der også indregnes betydning for
klima og miljø ved konvertering til tog fra bil og bus, idet der hen-
vises til ministerens besvarelse af spørgsmål 447 (folketingsåret
2023-24)?
Svar:
Udvalgsspørgsmålet synes at indeholde en indirekte antagelse om,
at fordi Trafikstyrelsens analyse fra 2014 ikke indeholder beregnin-
ger af klima- og miljøeffekten, så undervurderer analysen potentia-
let af nye stationer. Som det fremgår af nedenstående, er det ikke
givet, at der samlet set vil være en positiv effekt på klimaet og mil-
jøet af en ny station.
For det første indeholder Trafikstyrelsens analyse en estimering af
nettotidseffekten af en given åbning af en ny station. Med udgangs-
punkt i en ny station i Gadbjerg, er denne effekt samlet set negativ
med et nettotidstab på 650 min. pr. hverdag. Det betyder, at en ny
station i Gadbjerg vil forringe togets samlede konkurrenceevne og
attraktivitet i forhold til blandt andet bilen.
For det andet vil anlæg af en ny station medføre en CO2-udledning
fra projektet. Hertil vil en ekstra standsning med toget betyde, at
toget skal bremse ned og accelerere op en ekstra gang, hvilket med-
føre øget CO2-udledning. Tidligere undersøgelser af jernbanepro-
jekter viser, at der skal en meget stor tilvækst af passagerer til gen-
nem overflytning fra bil til tog, før at denne CO2-besparelse står
mål med CO2-udledningen fra anlægsfasen. I takt med indfasnin-
gen af elektriske biler skal tilvæksten blot blive endnu større. Med
en ny station i Gadbjerg estimerede Trafikstyrelsen i 2014, at der
pr. hverdag vil komme omkring 100 af- og påstigere på stationen.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm. om ministeren vil tage initiativ til en opdatering af analysen fra 2014, hvori der også indregnes betydning for klima og miljø ved konvertering til tog fra bil og bus
2924904_0002.png
Side 2/2
For det tredje er der en omstilling af biltransport undervejs fra
benzin- og dieselbiler til elektriske biler. Den tilsvarende omstilling
for den statslige regionaltogstrafik forventes at ske i perioden
2030-2035 gennem en omstilling fra de nuværende dieseltog til
batteritog. Og jf. tidligere besvarelse på transportudvalgsspørgsmål
nr. 193 af 8. marts 2024 om CO2-udledningen fra tog og bil, så ud-
leder en gennemsnitsfyldt elektrisk bil eller en fyldt fossilbil mar-
kant mindre end et regionaltog i Midt- og Vestjylland. Det afhæn-
ger således i høj grad af belægningsgraden, dvs. hvor mennesker
der sidder i toget eller bilen samt hvilket drivmiddel der er tale om.
En opdatering af analysen af stationsstrukturen i Danmark vil for-
venteligt ikke føre til grundlæggende andre resultater end analysen
fra 2014. Således vil det ud fra et samfundsøkonomisk og klima- og
miljømæssigt perspektiv formentligt være mere rationelt at opti-
mere trafikbetjeningen ved at nedlægge mindre stationer, med
henblik på at togets konkurrencefordel ved at kunne transportere
mange mennesker hurtigt mellem større byer kan blive styrket.
Analysen fra Trafikstyrelsen indeholdt således også sådanne for-
slag samtidig med, at det blev anført, at udenlandske erfaringer in-
dikerer, at der kan opnås betydelig passagervækst ved at nedlægge
meget små stationer i kombination med en hastighedsopgradering
af strækningen.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen