Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
24. oktober 2024
2024-4257
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. oktober stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren redegøre for, om han vil tage initiativ til en opdate-
ring af analysen fra 2014, hvori der også indregnes betydning for
klima og miljø ved konvertering til tog fra bil og bus, idet der hen-
vises til ministerens besvarelse af spørgsmål 447 (folketingsåret
2023-24)?
Svar:
Udvalgsspørgsmålet synes at indeholde en indirekte antagelse om,
at fordi Trafikstyrelsens analyse fra 2014 ikke indeholder beregnin-
ger af klima- og miljøeffekten, så undervurderer analysen potentia-
let af nye stationer. Som det fremgår af nedenstående, er det ikke
givet, at der samlet set vil være en positiv effekt på klimaet og mil-
jøet af en ny station.
For det første indeholder Trafikstyrelsens analyse en estimering af
nettotidseffekten af en given åbning af en ny station. Med udgangs-
punkt i en ny station i Gadbjerg, er denne effekt samlet set negativ
med et nettotidstab på 650 min. pr. hverdag. Det betyder, at en ny
station i Gadbjerg vil forringe togets samlede konkurrenceevne og
attraktivitet i forhold til blandt andet bilen.
For det andet vil anlæg af en ny station medføre en CO2-udledning
fra projektet. Hertil vil en ekstra standsning med toget betyde, at
toget skal bremse ned og accelerere op en ekstra gang, hvilket med-
føre øget CO2-udledning. Tidligere undersøgelser af jernbanepro-
jekter viser, at der skal en meget stor tilvækst af passagerer til gen-
nem overflytning fra bil til tog, før at denne CO2-besparelse står
mål med CO2-udledningen fra anlægsfasen. I takt med indfasnin-
gen af elektriske biler skal tilvæksten blot blive endnu større. Med
en ny station i Gadbjerg estimerede Trafikstyrelsen i 2014, at der
pr. hverdag vil komme omkring 100 af- og påstigere på stationen.