Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2974620_0001.png
Christian Møller Rådgivning
CVR 41576170
tlf. 2010 5784
[email protected]
Høring over udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for anvendelse af grønne opmærksomhedslyg-
ter, sagsnr.: 2023-462644
Udkastet virker ikke gennemarbejdet.
Der rejser sig følgende spørgsmål som ikke fremgår af udkastet:
Ud over at anbringe en grøn blinkende lygte på taget af bilen, hvad er det så de frivillige organisati-
oners og ordningers personale bliver berettiget til under udførelse af livreddende opgaver? Må de
eksempelvis overtræde færdselslovens bestemmelser?
Anses kørslen med grøn blinkende lygte som udrykningskørsel, jf. BEK nr 588 af 31/05/2024, Be-
kendtgørelse om udrykningskørsel m.v.
I givet fald skal der ske ændringer i denne bekendtgørelse.
Hvis ikke. Er der bestemmelser i færdselsloven, som må tilsidesættes ved anvendelse af grøn blin-
kende lygte under kørsel i livreddende opgaver.
I givet fald hvilke?
Hvis ikke udkastets bestemmelser anses som nødret eller udrykningskørsel skal der ske konse-
kvensretning af færdselslovens § 7, stk. 3 eller stk. 4
Er det ikke en overvejelse værd at betragte den kørsel som personer udfører i tilknytning livreddende op-
gaver skal anses som nødret, jf. straffelovens § 14:
Ӥ
14. En handling, der ellers ville være strafbar, straffes
ikke, når den var nødvendig til afværgelse af truende skade på person eller gods, og lovovertrædelsen måtte
anses for at være af forholdsvis underordnet betydning.”
navnlig for så vidt angår at overtrædelse af færd-
selslovens bestemmelser må anses som forholdsvis underordnet i forhold til den livreddende opgave.
Det er min opfattelse, at en sådan bekendtgørelse er unødvendig henset til nødretsbestemmelsen i straffe-
loven.
Jeg står selvfølgelig til rådighed for uddybning af ovennævnte betragtninger.
Med venlig hilsen
Christian Møller Christensen
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 196: MFU spm. om ministeren vil oversende de indkomne høringssvar til bekendtgørelse om forsøgsordning for anvendelse af grønne opmærksomhedslygter
2974620_0002.png
From:
Sent:
To:
Cc:
Subject:
opmærksomhedslygter
Jesper Højte Stenbæk <[email protected]>
09-01-2025 09:16:23 (UTC +01)
[email protected] <[email protected]>
Høringssager <[email protected]>
Dansk Erhverv, svar på høring om forsøgsordning for anvendelse af grønne
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Idet der henvises til Deres j.nr. 2023-462644 angives hermed svar på styrelsens høring af 6. december 2024.
Dansk Erhverv ser generelt ser frem til evaluering af ordningen og opfordrer i den forbindelse til, at de
færdselssikkerheds- og generelt trafikmæssige konsekvenser ved de varierende muligheder for
opmærksomheds- og udrykningslygter inddrages i en samlet vurdering. Opfordringen begrundes særligt i, at
vi finder det afgørende at respekten for deciderede udrykningsblink ikke devalueres via de forskellige
ordninger.
Med venlig hilsen
Jesper Højte Stenbæk
Fagchef for transport og infrastruktur
M.: +4540338877
T.: +4533746723
[email protected]
Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening for et af verdens mest handlekraftige erhvervsliv.
Vi handler på vegne af 18.000 medlemsvirksomheder og 100 brancheforeninger.
Det er vores vision, at Danmark skal være verdens bedste land at drive virksomhed i. Det starter med erhvervslivets rammevilkår.
DANSK ERHVERV
Børsgade 4
DK-1215 København K
CVR nr. 43232010
[email protected]
T. +45 3374 6000
www.danskerhverv.dk
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 196: MFU spm. om ministeren vil oversende de indkomne høringssvar til bekendtgørelse om forsøgsordning for anvendelse af grønne opmærksomhedslygter
2974620_0003.png
@danskraadforgenoplivning
@dk_DRG
@danskraadforgenoplivning
Til Færdselsstyrelsen
9. januar 2025
Høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for anvendelse af
grønne opmærksomhedslygter
Dansk Råd for Genoplivning (DRG) takker for muligheden for at bidrage med vores bemærknin-
ger til den foreslåede forsøgsordning om brugen af grønne blink på frivilliges biler.
Vi anerkender og værdsætter den betydelige indsats, som frivillige yder i forbindelse med nød-
situationer, eksempelvis ved hjertestop. Borgerne træder i høj grad til, når det gælder, og i 76 %
af hjertestop uden for hospital er der borgere, som yder hjertelungeredning inden ambulancens
ankomst. Det er afgørende at fastholde engagementet blandt borgerne, fordi vi ved, at tiden er
afgørende for at overleve et hjertestop.
Vi anerkender den gode intention bag forslaget. Vi kan dog ikke støtte forslaget, som vi ikke
mener er forsvarligt at gennemføre af følgende årsager:
Frivillige modtager ikke den træning, som professionelle gennemgår, og er derfor ikke
rustet til at håndtere kørsel til nødsituationer under pressede forhold. Vi er bekymrede
for, at anvendelsen af grønne blink kan skabe situationer, hvor andre trafikanter eller den
frivillige selv sættes i fare. Der er hvert år færdselsulykker, hvor ambulancer er involveret,
selvom personalet er trænet til kørsel i nødsituationer. Selvom de grønne blink blot skal
fungere som opmærksomhedsblink, er der en risiko for lignende ulykker, når borgere
skal køre til nødsituationer uden den nødvendige træning.
Herudover risikerer brugen af grønne blink at skabe forvirring og udvande betydningen
af de blå blink, så borgerne får svært ved at skelne mellem, hvordan de skal agere ved de
to former for blink. Det er afgørende, at trafikanter tydeligt kan skelne mellem nødsituati-
oner, hvor professionelle redningskøretøjer kræver plads, og frivillige, der er på vej til at
yde hjælp.
I områder med store geografiske afstande eller på mindre øer kan det give mening at etablere
lokale ordninger, hvis den enkelte region ønsker det.
Dansk Råd for Genoplivning støttes af en bred medlemskreds, hvor samtlige medlemmer bak-
ker op om dette høringssvar.
Vi står naturligvis til rådighed, hvis det ønskes.
Med venlig hilsen
Christina Kruuse
Overlæge, professor og forperson, Dansk Råd for Genoplivning
Stine Strandkjær
Direktør, Dansk Råd for Genoplivning
Dansk Råd for Genoplivning
Herlev Hospital
Borgmester Ib Juuls Vej 1, opg. 1, etage 20
2730 Herlev
www.genoplivning.dk
Side
1
af
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 196: MFU spm. om ministeren vil oversende de indkomne høringssvar til bekendtgørelse om forsøgsordning for anvendelse af grønne opmærksomhedslygter
2974620_0004.png
@danskraadforgenoplivning
@dk_DRG
@danskraadforgenoplivning
DRGs medlemmer er følgende:
Beredskabsforbundet
Dansk Cardiologisk Selskab
Dansk Folkehjælp
Dansk Neurologisk Selskab
Dansk Pædiatrisk Selskab
Dansk Selskab for Akutmedicin
Dansk Selskab for Anæstesiologi og Intensiv Medicin
Dansk Stroke Selskab
Den Præhospitale Virksomhed, Region Nordjylland
Falck Danmark
FSFI
Førstehjælp For Folkeskoler
Hjernesagen
Hjerteforeningen
KRK - Grønlandsk Røde Kors
Præhospital Syd, Region Syddanmark
Præhospitalet, Region Midtjylland
Præhospitalt Center, Region Sjælland
Reddernes Landsklub
Region Hovedstadens Akutberedskab
Røde Kors
TrygFonden
Dansk Råd for Genoplivning
Herlev Hospital
Borgmester Ib Juuls Vej 1, opg. 1, etage 20
2730 Herlev
www.genoplivning.dk
Side
2
af
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 196: MFU spm. om ministeren vil oversende de indkomne høringssvar til bekendtgørelse om forsøgsordning for anvendelse af grønne opmærksomhedslygter
2974620_0005.png
Tryghed - tæt på
København V., den 9. januar 2025
Til
Færdselsstyrelsen
Pr. mail;
[email protected]
Færdselsstyrelsens j.nr. 2023-462644, høringssvar til udkast til bekendtgørelse om
forsøgsordning for anvendelse af grønne opmærksomhedslygter.
Danske Beredskaber takker for mulighed for at afgive nærværende høringssvar. Danske
Beredskaber skal generelt udtrykke sin væsentlige bekymring vedrørende forslaget, som
vi på det foreliggende grundlag ikke kan støtte.
Vi anerkender behovet for at sikre hurtig hjælp i akutte situationer, men vi stiller os
kritiske over for forslaget om at indføre grønne opmærksomhedslygter til frivillige
førstehjælpere. Vi mener, at forslaget potentielt kan skabe flere problemer end det løser,
og der er behov for en grundigere vurdering af indhold og konsekvenser, inden et faktisk
forsøg iværksættes.
Vores bekymringer retter sig bl.a. mod følgende forhold:
Risiko for forvirring i trafikken
Selvom grønne lygter adskiller sig fra de blå udrykningslygter, kan mange trafikanter
misforstå deres betydning, hvilket kan skabe usikkerhed og potentielt føre til farlige
situationer i trafikken. Grønne lygter er ikke en etableret standard i Danmark og vil derfor
kræve massiv oplysning for at undgå misforståelser.
Indførelsen af en ny farve på opmærksomhedslygter kan skabe forvirring blandt
trafikanter, som i forvejen skal navigere i en kompleks trafikal virkelighed. Blå lygter
signalerer udrykningskørsel, mens gule lygter bruges på arbejdsredskaber. At
introducere endnu en farve kan føre til usikkerhed omkring, hvilke regler og hensyn der
gælder i trafikken, når grønne lygter observeres. Vel at mærke i en situation, hvor det må
antages, at den frivillige med de grønne lygter har en forventning om hurtig fremkørsel,
og derfor i ringe grad vil respektere eller forvente tvivl eller tøven fra andre trafikanter.
Danske Beredskaber, H. C. Andersens Boulevard 23, 3. sal, DK-1553 København V.,
www.danskeberedskaber.dk, [email protected]
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 196: MFU spm. om ministeren vil oversende de indkomne høringssvar til bekendtgørelse om forsøgsordning for anvendelse af grønne opmærksomhedslygter
2974620_0006.png
Der er risiko for, at nogle frivillige førstehjælpere fejlagtigt opfatter de grønne lygter som
en form for befordringsprærogativ. Dette kan medføre, at reglerne for ansvarlig kørsel i
konkrete tilfælde tilsidesættes, hvilket udgør en fare for både frivillige og andre
trafikanter.
De frivillige, der deltager i livreddende opgaver, er stadig underlagt færdselslovens
bestemmelser. Det kræver skærpet opmærksomhed og disciplin at anvende en
opmærksomhedslygte korrekt i trafikken, samtidig med at den frivillige hjælper skal
bevare fokus på sin akutte primære opgave. Vi frygter, at dette samspil kan medføre en
uhensigtsmæssig stressbelastning og potentielt føre til fejl, som kan få alvorlige
konkrete konsekvenser for trafiksikkerheden.
Generel utryghed i trafikken
Den større forvirring og usikkerhed omkring trafikkens afvikling ved grønne blink, kan kun
skabe større generel utryghed i trafikken.
Forslaget kan utilsigtet skabe et endnu større generelt pres på frivillige førstehjælpere
om at skynde sig til en opgave, hvilket øger risikoen for ulykker. Det er vigtigt at
understrege, at frivillige ikke er professionelle udrykningskørere, at de ikke er underlagt
krav om særlig uddannelse eller anciennitet, og sikkerheden for frivillige og andre
trafikanter bør altid være det primære fokus.
Modsat beredskabernes chauffører, har frivillige ikke en særlig form for uddannelse, som
træner dem til at kunne håndtere hurtig kørsel i en nødsituation, ligesom deres køretøj
ikke nødvendigvis lever op til de samme krav, som et indregistreret udrykningskøretøj,
der fx synes oftere, og er indrettet til at kunne køre med høj hastighed.
De frivilliges anvendelse af grønne lygter kan af andre trafikanter opfattes som et signal
om en kritisk situation, hvilket kan medføre panik eller uhensigtsmæssige reaktioner,
bl.a. fordi den frivillige ikke er uddannet i at håndtere dette. Disse forhold risikerer
således at skabe mere generel utryghed end gavn, og kan potentielt forværre kritiske
trafikale situationer.
Utilstrækkelig dokumentation for effekt
Der er på nuværende tidspunkt begrænset evidens for, at grønne opmærksomhedslygter
rent faktisk reducerer responstiden markant. Risiciene ved at gennemføre et faktisk
forsøg synes for store i afvejningen med et formål om at skaffe mere viden om effekten,
allerede fordi forsøgets omfang, dataopsamling og løbende evaluering er for usikkert,
men også henset til omfang og art af de ovennævnte risici.
En implementering af grønne lygter vil medføre omkostninger til indkøb, distribution,
samt information til både frivillige og offentligheden.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 196: MFU spm. om ministeren vil oversende de indkomne høringssvar til bekendtgørelse om forsøgsordning for anvendelse af grønne opmærksomhedslygter
2974620_0007.png
I stedet kunne ressourcerne måske bruges mere effektivt på at optimere eksisterende
beredskabsordninger, f.eks. ved at sikre bedre GPS-koordination og kommunikation med
og mellem de frivillige hjælpere.
Således er en mulighed at optimere eksisterende apps og systemer, der kan guide
frivillige mere effektivt til ulykkesstedet.
Der bør også etableres bedre samarbejde med beredskabet, så der sikres en klar
koordinering mellem frivillige førstehjælpere og professionelt beredskab.
Selv uden grønne opmærksomhedslygter, bør der tillige etableres fokus på instruktion og
trafiksikkerhed i forbindelse med frivillig førstehjælp.
Konklusion
Danske Beredskaber deler ambitionen om at forbedre mulighederne for hurtig
førstehjælp, men vi mener, at indførelsen af grønne opmærksomhedslygter ikke er den
rette løsning. Forslaget medfører for væsentlige og for store risici for trafiksikkerheden.
Vi anbefaler, at forslaget trækkes tilbage, og at der i stedet fokuseres på alternativer, der
styrker frivilliges indsats på en mere sikker og effektiv måde.
Med venlig hilsen
Bjarne Nigaard
Sekretariatschef
Tlf. 3137 8805
Danske Beredskaber
H. C. Andersens Boulevard 23, 3.
DK-1553 København V.
www.danskeberedskaber.dk
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 196: MFU spm. om ministeren vil oversende de indkomne høringssvar til bekendtgørelse om forsøgsordning for anvendelse af grønne opmærksomhedslygter
2974620_0008.png
Danske MotorCyklister
Haverslevvej 47
DK-9520 Skørping
www.DanskeMotorCyklister.dk
Færdselsstyrelsen
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Sendt til [email protected], cc til [email protected]
Den 21 december 2024
Ref: j.nr. 2023-462644
Høringssvar til Færdselsstyrelsen om forsøgsordning for anvendelse af
grønne opmærksomhedslygter.
Danske MotorCyklister (DMC) takker for muligheden for at kommentere det offentliggjorte
høringsmateriale.
Da DMC billiger at øge fremkommeligheden generelt, især for livreddende førstehjælp, uanset
hvem der skal udføre denne hjælp, ser DMC positivt på den foreslåede forsøgsordning.
Vedr. §2 Stk. 3:
Her nævnes motorcykler ikke som køretøjer, der må anvende grønne opmærksomhedslygter.
Frivillige, der kører motorcykel, står således ikke til at få samme beføjelser, som hvis de samme
frivillige i stedet skulle vælge at tage bilen.
Da motorcykler kan komme nemmere og hurtigere gennem især tæt trafik end biler, anbefaler
DMC, at også motorcykler tillades kørsel med grøn opmærksomhedslygte.
Her kan skeles til såvel indenlandske som udenlandske politikorps, der generelt anser
motorcykler for mere egnede end biler til visse opgavetyper, ikke mindst i tæt trafik.
I nogle europæiske lande, for eksempel Holland og Storbritannien, anvender redningskorps ikke
kun biler med blåt udrykningsblink til akutte udrykninger, men også motorcykler, for at kunne
komme hurtigt frem.
Vedr. $4:
Her bør motorcykler tilføjes for sig.
Da motorcykler er forskelligt udformet, er det ikke egnet at definere et bestemt sted på alle typer
motorcykler, hvor opmærksomhedslygte skal placeres. Det bør således være op til den frivillige,
hvor på motorcyklen den grønne opmærksomhedslygte skal placeres. Af hensyn til synlighed
kan der eventuelt indføres en minimumshøjde for placeringen, for eksempel højere placeret på
motorcyklen end hjulenes højeste punkt.
Øvrige kommentarer
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 196: MFU spm. om ministeren vil oversende de indkomne høringssvar til bekendtgørelse om forsøgsordning for anvendelse af grønne opmærksomhedslygter
2974620_0009.png
Danske MotorCyklister
For at mindske transporttiden under kørsel til livreddende opgaver, anbefaler DMC, at der
indføres mulighed for, at de frivillige må overskride visse love under kørsel med grøn
opmærksomhedslygte.
Det kan eksempelvis være at krydse spærrelinjer eller køre på en tom cykelsti, når der køres
med tændt grønt blink, for at udføre livreddende opgaver.
Med venlig hilsen
Thomas Makropoulos
Bestyrelsesmedlem
Danske Motorcyklister
[email protected]
Tlf. +45 41 81 73 76
www.danskemotorcyklister.dk
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 196: MFU spm. om ministeren vil oversende de indkomne høringssvar til bekendtgørelse om forsøgsordning for anvendelse af grønne opmærksomhedslygter
2974620_0010.png
NOTAT
Danske Regioners høringssvar vedrørende høring over udkast til be-
kendtgørelse om forsøgsordning for anvendelse af grønne opmærk-
somhedslygter
Indledning
Danske Regioner har modtaget høring over udkast til bekendtgørelse om forsøgsord-
ning for anvendelse af grønne opmærksomhedslygter i forbindelse med frivillige orga-
nisationers og ordningers livreddende opgaver, fremsat af transportministeren. Vi tak-
ker Færdselsstyrelsen for muligheden for at komme med bemærkninger.
Danske Regioner har indhentet bidrag fra regionerne. Desuden gør vi opmærksom på,
at forslaget om forsøgsordningen tidligere har været drøftet i Dansk Råd for genopliv-
ning, som har udarbejdet
dette holdningspapir.
Nedenfor følger Danske Regioners bemærkninger til høringsmaterialet.
Danske Regioners bemærkninger
Danske Regioner er taknemmelige for, at mange borgere hvert år træder til ved bl.a.
hjertestop og er med til at redde liv. Flere regioner driver frivillige akuthjælperordnin-
ger, og alle regioner samarbejder med Trygfondens Hjerteløberordning om at sende
frivillige hjerteløbere til personer med formodet hjertestop i forbindelse med, at bor-
gere ringer 1-1-2.
Danske Regioner finder det positivt, at transportministeren har fokus på at skabe gode
rammer om den frivillige livreddende indsats. Danske Regioner vurderer imidlertid, at
ulemperne ved, at frivillige får mulighed for at køre med et grønt opmærksomheds-
blink, er større end fordelene.
Det skal ses i lyset af, at der allerede anvendes blåt, gult og rødt blink i trafikken. Hvis
der også indføres grønt blink, kan det medføre risiko for forvirring i trafikken og mulig
fare for både frivillige og andre trafikanter. Dertil er Danske Regioner bekymrede for,
at respekten for det blå blink i trafikken vil blive reduceret med indførelsen af det
grønne blink.
09-01-2025
EMN-2025-00057
1747321
[email protected]
1
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 196: MFU spm. om ministeren vil oversende de indkomne høringssvar til bekendtgørelse om forsøgsordning for anvendelse af grønne opmærksomhedslygter
Udrykningskørsel er farlig og medfører hvert år døde og/eller alvorligt tilskadekomne.
Derfor bør udrykningskørsel være forbeholdt professionelle som politi, ambulancered-
dere og brandvæsen, som har gennemgået specifik uddannelse og praktisk udryknings-
træning i hastighedsbedømmelse, risikovurdering og korrekt anvendelse af færdsels-
loven under særlige forhold. Der er risiko for, at det grønne blink kan få frivillige
uden
uddannelse i udrykningskørsel
til at køre for stærkt, hvilket kan skabe farlige situati-
oner i trafikken.
Regionerne arbejder løbende på at gøre nettet af hjerteløbere og akuthjælpere mere
tætmasket. I den forbindelse er det vigtigt, at så mange som muligt skal have mulighed
for at være frivillig, uden at det kræver indkøb af særligt udstyr som eksempelvis
grønne blink.
I områder med store geografiske afstande eller på mindre øer kan det undtagelsesvis
give mening at etablere lokale ordninger. Dette bør i givet fald ske i et samarbejde
mellem relevante lokale beredskabsmyndigheder
herunder regionerne
ud fra en
fælles vurdering af behovet.
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 196: MFU spm. om ministeren vil oversende de indkomne høringssvar til bekendtgørelse om forsøgsordning for anvendelse af grønne opmærksomhedslygter
2974620_0012.png
Færdselsstyrelsen
Sorsigvej 35
6760 Ribe
sagsnr 2023-462644
Deres ref.: Heidi Osmann Pedersen
Vor ref.: OHO/fba 24-365
Dato: 9. jan 2025
Svar på høringen forsøgsordning med grønne opmærksomhedslygter
DTL Danske-Vognmænd takker for modtagelsen af udkastet til en ny bekendtgørelse om en
forsøgsordning med grønne opmærksomhedslygter.
Vi anser det for at være en god ide, så det er lettere for lastbilchauffører og andre trafikanter at
skelne mellem, om det blot er en trafikant der er lidt stresset i trafikken eller det er en frivillig
livredder, der er på vej ud til en livsvigtig indsats med sit grønne blink aktiveret på taget af
personbilen.
Med venlig hilsen
DTL - Danske Vognmænd
Finn Bjerremand
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17
DK-1270 København K
Tel. 7015 9500
[email protected]
www.dtl.eu
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 196: MFU spm. om ministeren vil oversende de indkomne høringssvar til bekendtgørelse om forsøgsordning for anvendelse af grønne opmærksomhedslygter
2974620_0013.png
Færdselsstyrelsen
Sorsigvej 35
6760 Ribe
09-01-2025
Dir. tlf.
+45 45 27 07 13
E-Mail
[email protected]
Sagsnr.
S24-7903
Ref: DBL/
Høring over udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for anven-
delse af grønne opmærksomhedslygter, j.nr. 2023-462644
FDM takker for det fremsendte høringsmateriale og har følgende bemærk-
ninger.
Der skal ikke herske tvivl om, at hjerteløbere og andre frivillige udfører en
vigtig og prisværdig opgave, ligesom det ofte er vigtigt, at hjælpen kommer
hurtigt frem.
På trods af ovenstående, mener FDM ikke, at indførslen af et grønt blink er
en hensigtsmæssig løsning.
I FDM’s optik vil der være stor risiko for, at det grønne blink kan skabe farli-
ge situationer i trafikken. Det skyldes først og fremmest, at det grønne blink
ikke giver færdselsmæssige rettigheder som det kendes fra det blå udryk-
ningsblink.
Allerede i dag kan politi og redning med blå blink have udfordringer, når al-
mindelige trafikanter skal give plads for udrykningskøretøjer og dette på
trods af at der er relativt klare retningslinjer for såvel udrykningskørsel såvel
som de øvrige trafikanters ageren.
I den sammenhæng finder FDM det problematisk, at det grønne blink kom-
mer uden rettigheder og uden krav til særlig køreuddannelse for dem, der
skal anvende blinket. Man kan sige, at problemet reelt er, at de omkringkø-
rende trafikanter vil få svært ved at skulle forholde sig til, at man langt hen
ad vejen ikke skal forholde sig til blinket. Holder trafikanterne hastigheds-
grænsen, skal de ikke give plads, da køretøjer med grønne blink skal over-
holde de samme færdselsregler som alle andre. Køres der i tæt trafik skal
medtrafikanter ikke give plads ved fx at køre op på fortov/cykelsti eller ud i
kryds for at åbne passagen.
Hertil kommer, at FDM ser for sig, at frivillige, der kører med et grønt blink,
alligevel vil tage sig nogle friheder i trafikken. Det forlyder da også allerede,
at der på diverse fora for frivillige er flere, der dels allerede har anskaffet sig
Firskovvej 32
Postboks 500
2800 Kgs. Lyngby
Tlf. +45 70 13 30 40
CVR nr. 10 37 67 18
[email protected]
www.fdm.dk
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 196: MFU spm. om ministeren vil oversende de indkomne høringssvar til bekendtgørelse om forsøgsordning for anvendelse af grønne opmærksomhedslygter
2974620_0014.png
et grønt blink, dels har intention om at benytte det grønne blink til at køre
regulær udrykningskørsel inkl. overtrædelse af færdselsloven.
Det er også værd at erindre, at for eksempel politi og ambulanceførere har
en særlig køreuddannelse, der tager højde for de unikke og risikable forhold,
der gælder, når man med udrykning skal manøvrere sig igennem en trafik,
der kan reagere på måder, der er svære at forudse. En sådan særlig kvalifi-
kation vil de berørte frivillige i sagens natur ikke have.
FDM noterer sig, at flere organisationer inden for redningsbranchen er skep-
tiske over indførslen af grønne opmærksomhedsblink, herunder fx Redder-
nes Landsklub, Reddernes Fagforening, 3F Transport og Dansk Råd for Gen-
oplivning.
Med venlig hilsen
Dennis Lange
Chefkonsulent
Firskovvej 32
Postboks 500
2800 Kgs. Lyngby
Tlf. +45 70 13 30 40
CVR nr. 10 37 67 18
[email protected]
www.fdm.dk
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 196: MFU spm. om ministeren vil oversende de indkomne høringssvar til bekendtgørelse om forsøgsordning for anvendelse af grønne opmærksomhedslygter
2974620_0015.png
Høringssvar til udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning
for anvendelse af grønne opmærksomhedslygter
FOA mener ikke, at det er hensigtsmæssigt med grønne blink i trafikken, og dermed mener vi heller
ikke, at der skal igangsættes en forsøgsordning eller vedtages en bekendtgørelse om
forsøgsordningen.
Udrykningskørsel er risikabelt og kræver både uddannelse og ordentlig oplæring og erfaring.
Udrykningskørsel er hvert år skyld i ulykker, da udrykningskøretøjer skaber kaos i det normale
trafikbillede. Fremkommeligheden kan være yderst begrænset, hvilket stiller store krav til chaufføren af
udrykningskøretøjet. Der er dermed risiko for hårde opbremsninger med sammenstød til følge.
Det er helt afgørende, at borgerne har respekt for de blå blink, da det er et udtryk for en alvorlig
hændelse og at der er akut brug for hjælp. Ved kørsel i trafikken kan det være svært at skelne imellem
et blåt eller et grønt blink. Det kan derfor være vanskeligt at forudse som bilist, hvornår skal et
udrykningskøretøj standser for rødt eller hvornår det kan fravige færdselsloven og fortsætte over et
kryds - vel og mærke på eget ansvar. Det vil de færreste borgere have svært ved at gennemskue, og det
vil skabe endnu flere farlige situationer. Både for borgerne men også for dem, der skal køre med rigtig
udrykning.
FOA mener derfor, at
1. Der
IKKE
skal arbejdes videre med en forsøgsordning om kørsel med grønne blink. Kørsel med
grønne blink vil give vanskelige forhold for køretøjer med blå blink, som reelt kører
udrykningskørsel.
Det fremgår af § 2, stk. 2 i udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning til anvendelse af grønne
opmærksomhedslygter, at kørsel med grønne opmærksomhedslygter kun må foretages i
forbindelse med livreddende opgaver. Det fremgår videre, at opmærksomhedslygterne alene
må anvendes af personer, som er frivillige, i 1-1-2 Akuthjælpeordningen, Trygfondens
hjerteløber eller godkendt af Færdselsstyrelsen, jf. § 2, stk. 1.
Som det første er det uklart,
hvad der vil blive betragtet som livreddende opgaver.
Det
formodes, at der naturligvis bl.a. er tale om opgaver, hvor personer har fået hjertestop og derfor
kan hjælpes af en hjerteløber. Disse hjerteløbere er også personer, som i henhold til
bekendtgørelsen kan anvende grønne blik.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 196: MFU spm. om ministeren vil oversende de indkomne høringssvar til bekendtgørelse om forsøgsordning for anvendelse af grønne opmærksomhedslygter
2974620_0016.png
I 2023 var der omkring 158.000 frivillige hjerteløbere i Danmark
1
. Ved et formodet hjertestop
bliver op til 20 hjerteløbere indenfor en radius af 5 kilometer alarmeret
2
. I gennemsnit aktiveres
6,5 hjerteløbere
3
ved at udkald til hjertestop, og der er derfor mange personer, som hver dag vil
skulle skynde sig igennem trafikken for at møde op til et aktiveret hjertestop. Dette vil skabe
unødigt trafikkaos.
2. Kørsel med grønne blink
aldrig
skal foretages af personer, der ikke er uddannet til
udrykningskørsel. At indføre en forsøgsordning hvor der ikke er taget stilling til krav og ansvar til
kørsel med blink kan have katastrofale følger.
Samtidig mangler ordningen stillingtagen til, hvem der bærer ansvaret for ulykker, der er
forbundet med kørsel med grønne blink.
1
2
Kilde: Dansk Råd for Genoplivning, Trygfonden
Kilde: Hjertestarter.dk
3
Kilde: Trygfonden
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 196: MFU spm. om ministeren vil oversende de indkomne høringssvar til bekendtgørelse om forsøgsordning for anvendelse af grønne opmærksomhedslygter
2974620_0017.png
From:
Sent:
To:
Cc:
Subject:
opmærksomhedslygter
Jørgen Flemming Andersen <[email protected]>
20-12-2024 11:48:02 (UTC +01)
[email protected] <[email protected]>
[email protected] <[email protected]>; Tim Jensen <[email protected]>
Høring: Udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for anvendelse af grønne
HBR j. nr. 24/10590
Med henvisning til Færdselsstyrelsens høringsbrev af den 6. december 2024 – sagsnr. 2023-462644 – fremsender
Hovedstadens Beredskab hermed sine bemærkninger til høringen:
Hovedstadens Beredskab har – principielt set – forståelse for et muligt samfundsmæssigt behov for at skabe rammer
for en hurtigere hjælp til borgere i de områder, hvor samfundsudviklingen har gjort den traditionelle hjælp fra
ambulance ol. stadigt fjernere.
Dette ændrer dog ikke ved, at det fremsendte udkast rummer en række væsentlige uhensigtsmæssigheder og måske
heller ikke understøtter hovedformålet om en hurtigere hjælp.
Der synes at være tale om indførelse af en hybrid til kompensation for den egentlige udrykningskørsel, hvor det er
aldeles uklart, hvilken forskel den foreslåede ordning skulle gøre i forhold til det mål, der må antages at ligge bag
forslaget – nemlig hensynet til hurtig hjælp til borgeren. Da der ikke er tale om udrykningskørsel i lovgivningens
forstand, lægges det til grund, at ordningen alene vil kunne ses som et signal til andre trafikanter om – hvis muligt – at
vise hensyn mens hjælperen i køretøjet med grøn opmærksomhedslygte vil skulle overholde
hastighedsbegrænsninger, vigepligter, trafiklys mv., der jo alene vil kunne tilsidesættes delvist som et led i en egentlig
udrykningskørsel.
Disse nødvendige begrænsninger skal også ses i lyset af, der ikke stilles særlige krav til hverken chauffør eller køretøj,
men at enhver – øvet som uøvet bilist - vil kunne indgå i ordningen, såfremt man er medlem af en godkendt
organisation.
Endeligt må det lægges til grund, at ordningen bedst vil have en eventuel effekt i tyndtbefolkede områder, hvor den
trafikale belastning samtidigt må antages at være relativt begrænset.
Ordningen vurderes ikke at have en betydende indflydelse på mulighederne for at få hurtig hjælp i
Hovedstadsområdet, hvor redningsberedskaberne og deres kompetente medarbejdere - i samarbejde med Region
Hovedstaden - indgår i en ordning som First Responders i tilfælde af hjertestop. Derfor ses ordningen med grønne
opmærksomhedslygter ikke at være relevant i Hovedstadsområdet. I dette i forvejen tæt trafikerede område vil
ordningen derimod udgøre en yderligere forøgelse af risikoen ved at færdes i trafikken.
Derfor vurderes det samlet set, at den foreslåede ordning ikke vil have nogen betydende effekt i forhold til et –
ubeskrevet – formål om at skabe grundlag for en hurtig hjælp. Dette sammenholdt med den øgede trafikale risiko, der
kan føre til flere ulykker betyder, at Hovedstadens Beredskab ikke kan støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Flemming Andersen
Chefkonsulent
Hovedstadens Beredskab
Operativ Styring
Gearhalsvej 1
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 196: MFU spm. om ministeren vil oversende de indkomne høringssvar til bekendtgørelse om forsøgsordning for anvendelse af grønne opmærksomhedslygter
2974620_0018.png
2500 Valby
www.hbr.dk
Mobil: (+45) 40 53 66 00
E-mail: [email protected]
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 196: MFU spm. om ministeren vil oversende de indkomne høringssvar til bekendtgørelse om forsøgsordning for anvendelse af grønne opmærksomhedslygter
2974620_0019.png
Til
Færdselsstyrelsen
Sorsigvej 35
6760 Ribe
[email protected]
Cc:[email protected]
J.nr. 2923-462644
Den 10. januar 2025
Høringssvar vedr. grønne opmærksomhedslygter
Rådet for Sikker Trafik har modtaget udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for
anvendelse af grønne opmærksomhedslygter i høring og har følgende bemærkninger:
Frivillige hjerteløbere, 1-1-2 Akuthjælpere m.fl. udfører utvivlsomt vigtige opgaver som
supplement til de professionelle beredskaber ved at træde til ved hjertestop og i andre
situationer, hvor tid er en afgørende faktor.
Rådet for Sikker Trafik er imidlertid bekymret for, om forslaget om at tillade kørsel med
grønt opmærksomhedsblink på bilen kan skabe unødig forvirring i trafikken, eftersom
det grønne blink ikke giver de frivillige særlige rettigheder og heller ikke forpligter
andre trafikanter til at holde vejen åben, som man skal for politi, brandvæsen og
ambulancer med blåt blink. Så i praksis skal alle køre “som normalt” - både de frivillige
på vej til opgaver med grønt blink på taget og alle andre, der møder dem i trafikken.
Vores bekymring går på, om det grønne blink kan forlede andre trafikanter til – i den
bedste mening eller pga. usikkerhed – at bremse, vige eller på anden måde forsøge at
skabe plads til køretøjet med grønt blink på måder, som er uforudsigelige og uventede
og dermed kan skabe farlige situationer i trafikken. De frivillige er desuden heller ikke
uddannet i at håndtere sådanne ekstraordinære trafiksituationer. Brugen af det grønne
blink kan potentielt også medføre risiko for, at trafikanterne bliver i tvivl om, hvordan
de skal agere ved hhv. blå og grønne blink.
Transportministeriet har bedt Rådet for Sikker Trafik om at bistå med en
lovinformationsindsats vedr. de grønne blink i forbindelse med reglernes ikrafttræden.
Evaluering af ordningen
Rådet for Sikker Trafik finder det positivt, at ordningen med grønne opmærksomheds-
blink skal evalueres efter 2 år. Rådet anbefaler, at evalueringen kommer til at omfatte
erfaringer fra både de frivilliges organisationer, de frivillige selv, politiet,
beredskaberne, forsikringsselskaberne og trafikanterne.
Med venlig hilsen
Jakob Bøving Arendt
Administrerende direktør
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 196: MFU spm. om ministeren vil oversende de indkomne høringssvar til bekendtgørelse om forsøgsordning for anvendelse af grønne opmærksomhedslygter
2974620_0020.png
Fra:
Transporterhvervets Uddannelser <[email protected]>
Sendt:
9. december 2024 11:22
Til:
Frederik Sundgaard Land <[email protected]>
Emne:
SV: Høring: Udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for anvendelse af grønne
opmærksomhedslygter, WZ nr. 2023-462644
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
TUR har ingen bemærkninger
Med venlig hilsen
Annette Arrild Toft
Uddannelsessekretær
Transporterhvervets Uddannelser
Tlf.:
Tlf. direkte:
E-mail:
35878700
81454513
[email protected]
Personoplysninger - Sådan behandler vi dine oplysninger
Her
kan du læse om, hvordan vi behandler personoplysninger, hvilke oplysninger vi må bruge, og hvad dine rettigheder er.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 196: MFU spm. om ministeren vil oversende de indkomne høringssvar til bekendtgørelse om forsøgsordning for anvendelse af grønne opmærksomhedslygter
2974620_0021.png
Færdselsstyrelsen
Sorsigvej 35
6760 Ribe
[email protected]; [email protected]
Kampmannsgade 4
1790 København V
[email protected]
3frus.dk
9. januar 2025
/nbl
J.nr. 2023-462644
Høringssvar til udkast til bekendtgørelse om forsøgsordning for anvendelse af
grønne opmærksomhedslygter
Færdselsstyrelsen har den 6. december 2024 sendt udkast til bekendtgørelse om for-
søgsordning for anvendelse af grønne opmærksomhedslygter i høring. Bekendtgørelsen
medfører, at frivillige kan anvende grønne opmærksomhedslygter i forbindelse med fri-
villige organisationers og ordningers livreddende opgaver. Reddernes Udviklingssekreta-
riat i 3F takker for muligheden for at afgive høringssvar og ønsker at fremhæve flere
væsentlige bekymringer ved denne foreslåede ændring.
Manglende behov og uklare trafikale konsekvenser
Reddernes Udviklingssekretariat i 3F mener ikke, at der er behov for den forslåede ord-
ning. Vi mener, at eksisterende regler og udstyr, så som blå og gule advarselslygter, al-
lerede dækker behovet for opmærksomhed i trafikken ved livreddende opgaver. Intro-
duktionen af en ny type lyssignal er derfor unødvendig.
Reddernes Udviklingssekretariat i 3F er desuden bekymrede for, at indførelsen af en
grøn opmærksomhedslygte vil skabe forvirring blandt øvrige trafikanter, som allerede
nu skal forholde sig til en række forskellige signaler og prioriteringer i trafikken. Farven
grøn er traditionelt forbundet med signaler om "fri kørsel", hvilket kan føre til misforstå-
elser og potentielt farlige situationer.
Frivillige mangler uddannelse og rutine i at køre med blink
Når frivillige sendes til livreddende opgaver, hvor det må formodes, at der er behov for
kritisk førstehjælp, kan man hurtig blive påvirket af situationen. Samtidig kræver det
rutine at kører udrykningskørsel. En rutine som man ikke kan forvente, at frivillige har
opnået, derfor er det forbundet med risiko at give frivillige mulighed for at køre med ad-
varselsblink.
Reddernes Udviklingssekretariat mener, at sikkerhed på vejene
for frivillige der udfø-
rer livreddende opgaver og alle andre trafikanter - må have første prioriteret.
Risiko for misbrug og uklare kriterier
Bekendtgørelsen åbner derudover for, at flere frivillige organisationer kan ansøge om
godkendelse end de to, som allerede står på listen. Reddernes Udviklingssekretariat i 3F
mener, at det potentielt kan føre til uklar kontrol og øget risiko for, at lygten bruges i
ikke-livreddende situationer. Vi synes, at den foreslåede dokumentationsordning virker
utilstrækkelig i forhold til at sikre korrekt anvendelse.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 196: MFU spm. om ministeren vil oversende de indkomne høringssvar til bekendtgørelse om forsøgsordning for anvendelse af grønne opmærksomhedslygter
2974620_0022.png
Reddernes Udviklingssekretariat i 3F mener yderligere, at det er utilstrækkeligt, at de
frivillige livreddende organisationer eller ordninger, der bliver optaget på Færdselssty-
relsen liste af egen drift, skal oplyse, hvis de ikke længere er frivillig eller udfører livred-
dende opgaver. Færdselsstyrelsen bør også kunne fjerne frivillige livreddende organisa-
tioner eller ordninger fra listen, hvis det viser sig, at der er gentagne brud på bekendt-
gørelsens regler fra bestemte organisationer eller ordninger. Det vil kræve, at der indfø-
res en form for statistik og erfaringsopsamling, hvor man løbende registrerer og analy-
serer eventuelle brud på reglerne. Dette kan også danne grundlag for en mere faktaba-
seret beslutningsproces i forbindelse med godkendelse og sletning fra listen.
En bredere konsekvensanalyse er nødvendig
Reddernes Udviklingssekretariat i 3F efterlyser en tydelig redegørelse for, hvorfor netop
grønne opmærksomheds lygter er valgt frem for andre muligheder, eksempelvis forbed-
rede informationskampagner eller udvidet brug af eksisterende systemer.
Reddernes Udviklingssekretariat i 3F anbefaler samlet set, at man genovervejer be-
kendtgørelsesudkastet og foretager en bredere konsekvensanalyse, herunder en grun-
dig vurdering af trafiksikkerheden, praktisk anvendelighed og mulige alternativer. Det
er afgørende, at eventuelle ændringer ikke skaber forvirring eller øger risikoen i trafik-
ken.
Vi står selvfølgelig til rådighed, hvis Færdselsstyrelsen har spørgsmål til eller ønsker at
få uddybet vores høringssvar.
Venlig hilsen
Flemming Overgaard
Formand for Reddernes Udviklingssekretariat
-2-