Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2979425_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
19. februar 2025
2025-579
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. januar 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 186:
Vil ministeren oversende et overbliksnotat over igangværende og
kommende EU-lovgivning på luftfartsområdet, der har betydning
for udledningen af drivhusgasser, partikler og andre faktorer med
betydning for klima- og miljøområdet?
Svar:
Der pågår en revision af energibeskatningsdirektivet
(2003/96/EF), som kan få betydning for beskatning af flybrænd-
stof brugt ved flyvninger i EU. I det nuværende direktiv er fly-
brændstof, der anvendes til intra-EU-flyvninger, undtaget for be-
skatning. Europa-Kommissionens fremlagde i 2021 med Fit-for-55
pakken et forslag til revision af direktivet, som inkluderer en ophæ-
velse af undtagelsen samt indførelse af en obligatorisk minimums-
sats for en afgift på flybrændstof. En ændring af energibeskatnings-
direktivet er endnu ikke vedtaget. En ændring af direktivet vedta-
ges ved enstemmighed.
Transportministeriet har ikke kendskab til anden igangværende og
kommende EU-lovgivning på luftfartsområdet, der har betydning
for udledningen af drivhusgasser, partikler og andre faktorer med
betydning for klima- og miljøområdet
Miljø- og Ligestillingsministeriet og Klima- Energi- og Forsynings-
ministeriet er hørt, om de har kendskab til igangværende eller
kommende EU-lovgivning, der har betydning for luftfartens klima-
og miljøpåvirkning.
Miljø- og Ligestillingsministeriet oplyser, at man ikke har kend-
skab til lovgivning omfattet af spørgsmålet.
Klima- Energi- og Forsyningsministeriet oplyser følgende:
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om ministeren vil oversende et overbliksnotat over igangværende og kommende EU-lovgivning på luftfartsområdet, der har betydning for udledningen af drivhusgasser, partikler og andre faktorer med betydning for klima- og miljøområdet
2979425_0002.png
Side 2/2
“Det følger af EU’s klimalov, forordning (EU) 2021/1119,
at Kom-
missionen skal fremsætte forslag om et klimamål for EU i 2040.
Kommissionen offentliggjorde i februar 2024 en meddelelse om
”Europas klimamål for 2040 og vejen mod klimaneutralitet inden
2050 med henblik på at bygge et bæredygtigt, retfærdigt og velstå-
ende samfund”, KOM (2024) 63. For at sikre at EU når klimaneu-
tralitet i 2050, anbefaler Kommissionen et EU klimamål for 2040
på 90 pct. reduktion af udledningen af drivhusgasser i 2040 i for-
hold til 1990-niveauet.
Det er endnu uklart, hvornår der vil blive truffet beslutning om
2040-klimamålet. Et nyt 2040-klimamål vil skulle lovfastsættes i
den europæiske klimalov via en revision af loven på baggrund af et
forslag fra Kommissionen. Et forslag herom forventes fremlagt i
2025. Når der er fastsat et klimamål for 2040, må det forventes, at
EU’s klimalovgivning skal tilpasses for at sikre, at 2040-målet
kan
nås. Dette kan få betydning også for luftfarten.
Hvad angår andre faktorer med betydning for klimaområdet kan
det bemærkes, at Kommissionen i medfør
af EU’s kvotehandelsdi-
rektiv, direktiv 2003/87/EF, fra den 1. januar 2025 skal indsamle
data om de ikke-CO2-relaterede klimaeffekter af luftfarten. I 2027
skal Kommissionen forelægge en rapport om de ikke-CO2-relate-
rede klimavirkninger af luftfarten og overveje, om disse skal regu-
leres.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen