TRU SPM 180 TRM
04.03.2025
Side 1/2
Til
Fra
Dato
Transportministeriet, Hinnerk Frech
Odense Letbane, Per Feddersen
04.03.2025
Svar på TRU spm. 180
Dette svar dækker primært etape 2 (opdatering 2024), idet samme trafikmodel er anvendt for etape
1. Etape 2 dækker strækningen fra Seden til sukkerkogeriet, idet strækningen sukkerkogeriet –
Odense ZOO ikke indgår i Odense Kommunes planer på nuværende tidspunkt.
Passagerprognoserne for Etape 2 er foretaget i Odense Kommunes trafikmodel, som er en matema-
tisk model, der modellerer personers rejser fordelt på transportmidler ud fra en optimering af tids-
forbrug og/eller omkostning ved at foretage en rejse. Styrken i trafikprognoserne ligger særligt i
sammenligningen af forskellige scenarier, frem for i de konkrete ændringer, som er afhængig af
mange forudsætninger og forhold for nutiden og fremtiden som danner grundlag for trafikmodellen.
I trafikmodellen indgår der således mange forskellige parametre og det er derfor ikke muligt at
skille de enkelte elementer direkte ad.
Helt overordnet forventes det, at hvis Etape 2 anlægges, så vil der på et hverdagsdøgn i 2036 være
en stigning på 1.100
personture
(Etape 1 2024: 11.400) på et hverdagsdøgn i Odense. Det fordeler
sig med 1.600 (E1: 3.900) færre personbilture, 100 færre cykelture og 2.900 (E1: 15.300) flere rej-
ser med den kollektive trafik. Dette er vist i tabellen nedenfor sammen med udviklingen i antal
på-
stigere
i den kollektive trafik opdelt på transporttyper. Der er ikke sket nogen separat opdatering af
overflytningspotentiale fra Etape 1 til Etape 2. Dette er et element, som indgår i trafikmodellen og
løbende tilpasses ny viden.
Odense Letbane P/S
Søndre Hospitalsvej 6 DK-5260 Odense S odenseletbane.dk