Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2986517_0001.png
TRU SPM 180 TRM
04.03.2025
Side 1/2
Til
Fra
Dato
Transportministeriet, Hinnerk Frech
Odense Letbane, Per Feddersen
04.03.2025
Svar på TRU spm. 180
Dette svar dækker primært etape 2 (opdatering 2024), idet samme trafikmodel er anvendt for etape
1. Etape 2 dækker strækningen fra Seden til sukkerkogeriet, idet strækningen sukkerkogeriet –
Odense ZOO ikke indgår i Odense Kommunes planer på nuværende tidspunkt.
Passagerprognoserne for Etape 2 er foretaget i Odense Kommunes trafikmodel, som er en matema-
tisk model, der modellerer personers rejser fordelt på transportmidler ud fra en optimering af tids-
forbrug og/eller omkostning ved at foretage en rejse. Styrken i trafikprognoserne ligger særligt i
sammenligningen af forskellige scenarier, frem for i de konkrete ændringer, som er afhængig af
mange forudsætninger og forhold for nutiden og fremtiden som danner grundlag for trafikmodellen.
I trafikmodellen indgår der således mange forskellige parametre og det er derfor ikke muligt at
skille de enkelte elementer direkte ad.
Helt overordnet forventes det, at hvis Etape 2 anlægges, så vil der på et hverdagsdøgn i 2036 være
en stigning på 1.100
personture
(Etape 1 2024: 11.400) på et hverdagsdøgn i Odense. Det fordeler
sig med 1.600 (E1: 3.900) færre personbilture, 100 færre cykelture og 2.900 (E1: 15.300) flere rej-
ser med den kollektive trafik. Dette er vist i tabellen nedenfor sammen med udviklingen i antal
på-
stigere
i den kollektive trafik opdelt på transporttyper. Der er ikke sket nogen separat opdatering af
overflytningspotentiale fra Etape 1 til Etape 2. Dette er et element, som indgår i trafikmodellen og
løbende tilpasses ny viden.
Odense Letbane P/S
Søndre Hospitalsvej 6 DK-5260 Odense S odenseletbane.dk
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om der foreligger undersøgelser af overflytningspotentialet fra biler til letbaner ved etablering af letbaner, herunder sammenholdt med evt. overflytning af cyklister og gående
2986517_0002.png
TRU SPM 180 TRM
04.03.2025
Side 2/2
Etape 2
Antal personture i trafikmodelberegningerne (Hverdagsdøgntrafik HVDT)
Årstal
Scenarie
2036 Basis
2036 Letbanens etape 2
Personbil Cykler
Kollektiv
a)
Total
624.500
47.000
74.000
745.600
622.900
46.900
76.900
746.700
-1.600
a) Omregningsfaktoren fra personture til påstiger er 1,2
-100
2.900
1.100
Antal påstigere i trafikmodelberegningerne (Hverdagsdøgntrafik HVDT) *
Årstal
Scenarie
Tog
37.218
37.326
Bus
22.111
20.102
Letbane
Etape 1
30.087
29.833
Letbane
Etape 2
0
6.518
Total
2036 Basis
2036 Letbanens etape 2
108
-2.009
-254
6.518
89.416
93.779
4.363
ETAPE 1
Antal personture i trafikmodelberegningerne (Hverdagsdøgntrafik HVDT)
a)
Årstal
Scenarie
2024 Basis
2024 Letbanens etape 1
Personbil Kollektiv
b)
Total
649.500
113.100
762.600
645.600
128.400
774.000
-3.900
a) Cykelture er ikke oplyst til Etape 1
b) Omregningsfaktoren fra personture til påstigere er 1,2
15.300
11.400
Antal påstigere i trafikmodelberegningerne (Hverdagsdøgntrafik HVDT)
Årstal
Scenarie
Tog
46.800
47.900
Bus
66.300
44.900
Letbane
Etape 1
0
35.600
Total
2024 Basis
2024 Letbanens etape 1
1.100
-21.400
35.600
113.100
128.400
15.300
Odense Letbane får endvidere løbende udført kundetilfredshedsmålinger af Epinion i letbanetogene.
I den forbindelse har Odense Letbane siden APR2024 spurgt kunderne om følgende: ”Hvis
letbanen
ikke fandtes, hvilken transportform havde du så anvendt på lige netop denne rejse? (multi-
ple).”
Kunderne har mulighed for at anvende multiple valgmuligheder, idet en rejse kan bestå af
flere transportformer.
I perioden APR2024-DEC2024 svarede mellem 21-25% af kunderne at de havde anvendt bil, så-
fremt letbanen ikke fandtes og 46-55% havde valgt cykle.
Hvis letbanen ikke fandtes, hvilken transportform havde du så anvendt
på lige netop denne rejse? (multiple)
apr-24
Cykel
Bus
Bil
Gående
Taxi
Andet
Var ikke taget afsted
Antal svar
54%
43%
21%
12%
2%
2%
2%
298
maj-24
55%
52%
23%
17%
2%
1%
0%
326
jun-24
51%
43%
25%
17%
1%
2%
1%
346
jul-24
53%
43%
21%
18%
3%
2%
4%
308
aug-24
48%
47%
25%
20%
0%
3%
2%
287
sep-24
52%
47%
21%
17%
1%
2%
1%
444
okt-24
47%
49%
23%
18%
1%
2%
2%
412
nov-24
46%
48%
21%
14%
1%
2%
2%
396
dec-24
47%
47%
22%
16%
1%
3%
1%
340
Odense Letbane P/S
Søndre Hospitalsvej 6 DK-5260 Odense S odenseletbane.dk
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om der foreligger undersøgelser af overflytningspotentialet fra biler til letbaner ved etablering af letbaner, herunder sammenholdt med evt. overflytning af cyklister og gående
2986517_0003.png
Transportministeriet
Bidrag til Transportministeriets besvarelse af spm. 180 og 181
Transportministeriet har den 28. januar 2025 bedt om Hovedstadens Letbanes
bidrag til svar på TRU alm. del
spm. 180 og 181.
Herunder fremgår hhv. spørgsmål samt Hovedstadens Letbanes svarbidrag til
spørgsmål 180.
Spm. 180
”Vil
ministeren i forlængelse af foretræde med letbaner.dk den 21. januar 2025
oplyse, om der foreligger undersøgelser af overflytningspotentialet fra biler til
letbaner ved etablering af letbaner, herunder sammenholdt med evt. overflytning af
cyklister og gående, jf. TRU alm. del
bilag 97?”
Svarbidrag til spm. 180 fra Hovedstadens Letbane
”Der
præsenteres resultater for
overflytningspotentiale
som beregnet i Udredning
om letbane i Ring 3 fra marts 2013, som kan findes her: udredning-om-letbane-paa-
ring-3.pdf. Resultatet er beregnet i OTM 5,4.
I udredningen blev der beregnet en overflytning til kollektive trafikture på 7.000 pr.
hverdagsdøgn for både 2020 og 2032 (basis- og hovedscenarier). Overflytningen af
ture forventedes fordelt med 3.000-5.000 bilture (passager og chauffør) og 1.000-
2.000 gang og cykelture.
I alt giver det en stigning i kollektive påstigere på 16.000 om dagen.
Hovedstadens Letbane udarbejdede i 2023 nye trafikmodelberegninger i OTM i
forbindelse med fastlæggelse af passagerbudget for letbanen. Der blev dog ikke i
den forbindelse udarbejdet nye vurderinger af overflytningspotentialet.”
Hovedstadens
Letbane
Metrovej 5
2300 København S
dinletbane.dk
T
E
+45 3311 1700
[email protected]
04-03-2025
Med venlig hilsen
Johan Settergren, direktionssekretær
25-303 / Doc25-4236
Side 1 af 1
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om der foreligger undersøgelser af overflytningspotentialet fra biler til letbaner ved etablering af letbaner, herunder sammenholdt med evt. overflytning af cyklister og gående
2986517_0004.png
Anmodning om bidrag vedr. TRU 180 om samfundsøkonomi på
letbaneprojekter
Teknik og Miljø har modtaget spørgsmål fra Transportministerieret vedr.
samfundsøkonomi på letbaneprojekter.
Spørgsmål
TRU alm. del - Spørgsmål 180
Vil ministeren i forlængelse af foretræde med letbaner.dk den 21. januar
2025 oplyse, om der foreligger undersøgelser af overflytningspotentialet fra
biler til letbaner ved etablering af letbaner, herunder sammenholdt med evt.
overflytning af cyklister og gående, jf. TRU alm. del – bilag 97?
Svar fra Aarhus KOmmune
I forbindelse med letbanens etape 1 i Aarhus blev der i december 2010 efter
ønske fra Transportministeriet gennemført en samfundsøkonomisk analyse,
herunder opdatering af trafikmodelberegninger fra VVM-redegørelsen.
Trafikmodelberegningerne er ikke opdateret siden. Heri fremgik bl.a.
følgende om overflytningspotentiale for etape 1, se indklippet tabel 3.3, 3.4
og 3.5 fra VVM-redegørelse nedenfor. Hovedforslaget er det oprindelige
etape 1 letbaneprojekt og 0-alternativet dækker, hvad der vil ske i en
situation, hvor hovedalternativt ikke realiseres, men blot følger den
forventede udvikling i trafikken i øvrigt.
24. februar 2025
Side 1 af 4
Teknik og Miljø
By og Natur
Aarhus Kommune
Forvaltningsstab By og Natur
Karen Blixens Boulevard 7
8220 Brabrand
Direkte telefon: 21 33 34 25
Sagsbehandler:
Rasmus Stougaard Niiranen
Sagsnr.: EMN-2025-001468
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om der foreligger undersøgelser af overflytningspotentialet fra biler til letbaner ved etablering af letbaner, herunder sammenholdt med evt. overflytning af cyklister og gående
2986517_0005.png
24. februar 2025
Side 2 af 4
I beregningerne stiger det samlede antal af kollektive rejser med 2 % for
hele det område, som trafikmodellen dækker.
Data viser, at brugen af den samlede kollektive trafik er steget med 9% fra
2022 til 2023. Der forventes også en stigning fra 2023 til 2024, men data
herfor er endnu ikke klar.
I forhold til brugen af letbanen i Aarhus, har denne i de senere år oplevet en
stor vækst i antallet af passagerer.
År
2024
2023
2022
2021
Antal rejsende
6.351.212
5.762.093
5.474.521
3.978.596
Antallet af rejsende i Aarhus letbane. Kilde: Aarhus Letbane
Prognoser viser samtidig, at den nuværende kapacitet forventes nået
indenfor de nærmeste år. Aarhus Kommune har derfor, sammen med
Region Midt, besluttet at investere ca. 1 milliard kr. på indkøb af yderligere
togsæt og en række følgeinvesteringer. Dette skal sikre, at det beregnede
potentiale på 8-10 millioner rejsende i 2030 kan indfries.
Letbanen har, som ventet, vist sig at være et effektivt kollektivt
transportmiddel, der på relativ kort tid transporterer mange rejsende.
Dermed understøtter letbanen den i Aarhus Kommune fastlagte
byudviklingsstrategi, hvor man udvikler byen stationsnært for blandt andet at
minimere byens påvirkning på klima og landskab.
Der flytter årligt mellem 4.000 og 5.000 borgere til Aarhus Kommune. Mange
af disse borgere bosætter sig stationsnært enten i Aarhus eller i
letbanebetjente oplandsbyer. Den stationsnære tilflytning gør, at mange af
disse borgere ikke anvender bil i hverdagen. Prognoser viser samtidigt, at
Aarhus Kommune kan forvente et sammenbrud i fremkommeligheden på det
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om der foreligger undersøgelser af overflytningspotentialet fra biler til letbaner ved etablering af letbaner, herunder sammenholdt med evt. overflytning af cyklister og gående
2986517_0006.png
overordnede vejnet, hvis der ikke aktivt iværksættes afhjælpende tiltag. Her
er letbanen et af værktøjerne.
24. februar 2025
Side 3 af 4
Prognose for fremkommeligheden på det overordnede vejnet i Aarhus i 2035, Kilde:
Mobilitet i 2050, Teknik og Miljø.
For etape 2 er der ligeledes gennemført en analyse af
overflytningspotentialet. I notatet fremgår bl.a. følgende om
overflytningspotentiale for etape 2:
Overflytningspotentiale for etape 2 vil blive genberegnet i forbindelse med
opdateringen af miljøkonsekvensvurderingen, som finder sted fra 2025-
2027.
I aftalen om den grønne mobilitetsplan, som et bredt flertal i Aarhus Byråd
indgik et politisk forlig omkring i 2024, peges der på at letbanen, sammen
med det øvrige højfrekvente kollektive trafiksystem, i fremtiden skal fungere
som en rygrad i mobilitetssystemet og levere større kapacitet. Letbanen og
udbygning heraf, er samtidigt et attraktivt og pladseffektivt alternativ der
også medvirker til at nedbringe trængslen på vejnettet. Set i dette perspektiv
forventes det, at overflytningspotentialet er større end tidligere beregninger
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om der foreligger undersøgelser af overflytningspotentialet fra biler til letbaner ved etablering af letbaner, herunder sammenholdt med evt. overflytning af cyklister og gående
2986517_0007.png
viser, da letbanen er en af mange indsatser i aftalen om den grønne
mobilitetsplan, der samlet set skal bidrage til omstilling af mobilitetssystemet
i Aarhus.
24. februar 2025
Side 4 af 4