Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2930068_0001.png
Folketingets Transportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
4. november 2024
Besvarelse af spørgsmål 18 alm. del stillet af udvalget den 10. oktober
2024 efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål:
Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt, at kravene til indenrigsfær-
gefart i Danmark tager udgangspunkt i international lovgivning og i min-
dre udstrækning i de konkrete sejlads- og sikkerhedsmæssige behov, som
der så efterfølgende kan søges dispensation for?
Svar:
I Danmark har vi 53 færgeruter og mere end 100 turbåde og udflugtsbåde.
De varierer alle i konstruktion og størrelse. Bortset fra passagerfartøjer,
som udelukkende sejler i havneområder og indsøer, er de alle omfattet af
reglerne, som følger af passagerskibsdirektivet. Dermed er der etableret et
ordentligt sikkerhedsniveau for passagertransport, uanset hvilke skibe der
benyttes. Det mener jeg er helt afgørende.
Det skal samtidig påpeges, at reglerne tager højde for forskelle i far-
vandsområderne og skibenes størrelse. Det betyder, at kravene varierer
afhængigt af, hvor passagerfartøjerne sejler, og hvor store de er. For ek-
sempel er kravene til små færger, der sejler i fjorde, mindre restriktive
end de krav, der gælder for større færger på åbent hav.
Samtidig lægger jeg vægt på, at der skal være mulighed for, at rederierne
kan komme med individuelle løsninger og f.eks. anvende nye teknologier
uden, at det bliver administrativt tungt. Det giver reglerne i dag mulighed
for. Det kræver naturligvis, at løsningerne er sikkerhedsmæssigt forsvar-
lige.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 18: MFU spm. om ministeren mener, at det er hensigtsmæssigt, at kravene til indenrigsfærgefart i Danmark tager udgangspunkt i international lovgivning og i mindre udstrækning i de konkrete sejlads- og sikkerhedsmæssige behov, som der så efterfølgende kan søges dispensation for
Jeg mener derfor, at de nuværende regler både etablerer et passende sik-
kerhedsniveau for de danske passagerfartøjer og giver passende mulighed
for fornøden fleksibilitet, hvor det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Jeg
finder ikke grundlag for at indføre regler, der sænker sikkerhedsniveauet
for passagerfartøjerne.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
2