Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2975464_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
6. februar 2025
2025-572
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. januar 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Leila Stockmarr (EL).
Spørgsmål nr. 172:
Hvordan vurderer ministeren, at den målte forurening med miljø-
fremmede stoffer fra Lynetteholms anlægsarbejde påvirker udled-
ningen og grænseværdierne i blandingszonerne? Mener ministeren
på den baggrund, at der er behov for en revurdering af de eksiste-
rende tilladelser til blandingszoner i Københavns Havn? Der hen-
vises til artiklen ” Frihedsbrevet
har testet vandet ud for Lynette-
holmen
eksperter slår alarm, mens selskabet bag byggeriet kal-
der prøverne “ubrugelige””, frihedsbrevet.dk, den
14. januar 2025.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der fører tilsyn
med de prøver, som det uafhængige firma DHI løbende indsamler
som del af projektets miljøovervågningsprogram.
Trafikstyrelsen har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til,
idet jeg
samtidig henviser til mit svar på § 20-spørgsmål S 513 af
21. januar 2025:
”Trafikstyrelsen
forstår spørgsmålet således, at der spørges til,
hvordan udledningerne fra Lynetteholm påvirker vandkvaliteten,
og om den påvirkning skaber behov for en revurdering af de eksi-
sterende tilladelser til blandingszoner i Københavns Havn.
En blandingszone er et område omkring et udledningspunkt, hvor
koncentrationen af et eller flere forurenende stoffer må overskride
de fastsatte miljøkvalitetskrav.
Trafikstyrelsen vil gøre opmærksom på, at Frihedsbrevets måling
er foretaget i et område, hvor der ikke længere graves. Desuden
er den målte forurening et analyseresultat fra en ufiltreret vand-
prøve, der både indeholder vand og sediment og som dermed ikke
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om, hvordan ministeren vurderer, at den målte forurening med miljøfremmede stoffer fra Lynetteholms anlægsarbejde påvirker udledningen og grænseværdierne i blandingszonerne
2975464_0002.png
Side 2/2
er anvendelig til vurdering af vandkvalitet. Grænseværdierne
fastsat i BEK nr. 796 af 13/06/2023 er fastsat for hhv. vand og se-
diment separat, og en ufiltreret prøve, som indeholder både sedi-
ment og vand, kan derfor ikke holdes op imod de fastsatte græn-
seværdier.
Trafikstyrelsen fører tilsyn med overvågningen af gravearbejdet
for Lynetteholm. Trafikstyrelsen kan i forlængelse heraf oplyse, at
der ikke har været overskridelse af miljøkvalitetskravene relateret
til Lynetteholm-projektet for gravesæsonerne 2022-2023 og
2023-2024. For gravesæsonen 2024-25 har der været konstateret
overskridelser af maksimumkoncentrationen for zink på 2 prøver,
hvilket har afstedkommet, at der er blevet foretaget supplerende
analyser af sediment i det berørte område, ligesom der i en peri-
ode er blevet gravet i reduceret omfang. De supplerende analyser
af sediment viste, at der ikke var overskridelser af zink i området,
og Trafikstyrelsen vurderer, at der ikke er tilstrækkeligt grundlag
for at henføre overskridelsen til gravearbejdet. Dette særlig hen-
set til, at referencestationen også har vist overskridelser af maksi-
mumkoncentrationen for zink.
På baggrund af ovenstående vurderer Trafikstyrelsen ikke, at
Frihedsbrevets målinger kan danne grundlag for en revurdering
af de eksisterende tilladelser til blandingszoner i Københavns
Havn.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen