Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2985035_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
3. marts 2025
2025-419
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. januar 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 168:
Vil ministeren i forlængelse af foretræde den 14. januar 2025 om
forslag til ændring af lovbestemmelser ved påkørsler af hjortevildt
oplyse, om ministeren agter at gøre noget for at forbedre forhol-
dene for schweisshundeførere, jf. TRU alm. del
bilag 40?
Svar:
Indledningsvis vil jeg fremhæve, at jeg har stor respekt for det fri-
villige og vigtige arbejde, som schweisshundeførerne og schweiss-
hundene udfører ved at eftersøge og aflive påkørt vildt, så vildtet
ikke lider unødvendigt efter en påkørsel.
Jeg kan oplyse, at jeg som transportminister er ressortansvarlig for
færdselsområdet, hvilket blandt andet indbefatter iværksættelse og
varetagelse af initiativer, som skal medvirke til, at færrest muligt
bliver dræbt eller kommer til skade i trafikken.
Jeg kan supplerende oplyse, at Vejdirektoratet på statsvejnettet gør
brug af en lang række foranstaltninger til forebyggelse af påkørsler
af dyr, så som skiltning, hastighedsregulering, hegning og etable-
ring af faunapassager. De konkrete tiltag prioriteres ud fra en af-
vejning af behov, effekt og økonomi.
I forhold til forslaget om, at det bør være obligatorisk at blive un-
dervist i, hvad en bilist skal gøre, hvis et hjortevildt påkøres, kan
jeg bemærke, at der i køreuddannelsen i dag indgår et element om,
at køreeleven skal have et generelt kendskab til adfærd og ulykkes-
situationer.
Færdselsstyrelsen arbejder på nuværende tidspunkt med forslag til
hvordan man kan optimere og modernisere køreuddannelsen. For-
slaget om særlig fokus på adfærd i forbindelse med påkørsel af dy-
revildt vil blive taget med i dette arbejde.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om ministeren, i forlængelse af foretræde den 14. januar 2025 om forslag til ændring af lovbestemmelser ved påkørsler af hjortevildt vil oplyse, om ministeren agter at gøre noget for at forbedre forholdene for schweisshundeførere
2985035_0002.png
Side 2/2
Der er ikke noget til hinder for, at man klistrer et skilt med teksten
”Schweisshunde” på sin bil uden for synsfelterne. Derudover er det
tilladt at anbringe et reklameskilt på taget af sin bil, når blot det af-
giver hvidt eller gulligt lys (ikke-blinkende), ikke afgiver lys bagud
og ikke har en lysstyrke på over 60 cd.
I forhold til øvrig belysning kan reglerne om søge- og arbejdslyg-
ter anvendes, hvor der på bil kan være anbragt én søgelygte og én
eller flere arbejdslygter. De tekniske regler for placering af disse
mv. kan findes i bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers
indretning udstyr og anvendelse, bilag I, afsnit 6.02.006-6.02.007.
Herudover kan jeg oplyse, at det fremgår af bekendtgørelse om
brug af advarselstrekant og havariblink, at advarselstrekant kan
benyttes af et motordrevet køretøj, der på grund af færdselsuheld,
motorfejl eller lignende årsag er standset på et sådant sted eller på
en sådan måde, at der opstår fare eller ulempe for færdslen.
Standsninger med det formål at eftersøge et påkørt eller anskudt
dyr falder efter Transportministeriets vurdering uden for ram-
merne af bekendtgørelse om brug af advarselstrekant og havari-
blink.
Med hensyn til forslaget om anvendelse af grønne opmærksom-
hedslygter, kan det oplyses, at formålet med forsøgsordningen for
anvendelse af grønne opmærksomhedslygter er at give frivillige
mulighed for at køre med et aktiveret grønt opmærksomhedsblink
på vej til en livreddende opgave, dog uden mulighed for at tilside-
sætte færdselslovens regler. Da der med redningsopgave tænkes på
redning af menneskeliv, er det imidlertid ikke hensigten, at de nye
opmærksomhedsblink skal kunne benyttes til andre formål, herun-
der standsninger som er foranlediget af påkørte eller anskudte dyr.
I forhold til forslaget om info-folder i alle biler, der forhandles, skal
det bemærkes, at da der ikke er tale om køretøjers indretning, som
reguleres i færdselsloven, ligger spørgsmålet uden for Transport-
ministeriets ressort. For så vidt angår de øvrige løsningsforslag og
forslag til omkostninger og finansiering kan jeg oplyse, at dette lig-
ger uden for mit ressort. Jeg vil derfor henvise til, at disse forslag
stiles til henholdsvis miljøministeren og skatteministeren.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen