Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2985327_0001.png
Kørsel på kåntlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
Teknisk notat
Belinda la Cour Lund
Puk Kristine Andersson
1. december 2023
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0002.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
Indhold
1. Introduktion ....................................................................................................................3
2. Dataregistrering ...............................................................................................................5
2.1 Registreringsperiode ........................................................................................................... 5
2.2 Observationsfelt.................................................................................................................. 5
2.2.1 Lige strækning.............................................................................................................. 6
2.2.2 Venstre-drejende kurve............................................................................................... 8
2.2.3 Højre-drejende kurve .................................................................................................. 9
2.3 Parametre ......................................................................................................................... 10
3. Resultater ...................................................................................................................... 11
3.1 Lige strækning ................................................................................................................... 11
3.2 Venstre-drejende kurve .................................................................................................... 17
3.3 Højre-drejende kurve ........................................................................................................ 20
4. Opsamling ..................................................................................................................... 25
Bilag 1
Antal registrerede køretøjer ................................................................................. 27
Lige strækning ......................................................................................................................... 27
Venstre-drejende kurve .......................................................................................................... 29
Højre-drejende kurve.............................................................................................................. 30
Bilag 2
De fem typer overskridelser ................................................................................. 31
Eksempel type 1 ...................................................................................................................... 31
Eksempel type 2 ...................................................................................................................... 33
Eksempel type 3 ...................................................................................................................... 35
Eksempel type 4 ...................................................................................................................... 36
Bilag 3
Overskridelse og trafikmængde ............................................................................ 38
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0003.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
1. Introduktion
Dette notat indeholder resultaterne af en undersøgelse af, i hvor stort et omfang køretøjer
kø-
rer på
højre kantlinje eller
overskrider
højre kantlinje - og således kører helt eller delvist i nød-
sporet - på motorveje med hhv. uden spærrebom placeret i nødsporet.
Undersøgelse er baseret på videooptagelser fra Vejdirektoratets Trafikcenters ptz-cams og
dækker tre strækningstyper; lige strækninger, venstre-drejende kurvestrækning og højre-dre-
jende kurvestrækning fordelt på fire lokaliteter.
Lige strækning
M11 - Rute 21, km 32,0100
M4, km 4,0500 MVX Ballerup
Venstre-drejende kurve
M60 - E45, km 116,0620
Højre-drejende kurve
E45 Sønderjyske MV, km 89,0700 MVX Kolding N, sydgående
Undersøgelsen er en fortsættelse af et pilotstudie gennemført i 2022, hvor i alt 13 lokaliteter
fordelt på de tre strækningstyper indgik i undersøgelsen.
1
I pilotstudiet blev der alene set på
strækninger
uden
spærrebom placeret i nødsporet. På baggrund af resultaterne fra pilotstudiet
blev det besluttet, at metoden var egnet til supplerende studier.
1
Kørsel på kantlinje mod nødspor. Lige strækning, venstre- og højre-drejende kurver. Trafitec, februar
2023.
3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0004.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
Eksempler på kørsel på og overskridelse af kantlinje.
4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0005.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
2. Dataregistrering
I det følgende fremgår oplysninger vedr. registreringsperiode, observationsfelt og hvilke para-
metre, der registreres i tilknytning til de fire lokaliteter.
Det skal bemærkes, at horisontal kurveradius for de to kurvelokaliteter fremgår af figurtekster.
Kurveradius er baseret på koordinater på fikspunkter i stationeringslinjen og er udtrukket fra
vejman.
2.1 Registreringsperiode
På alle fire lokaliteter er der registreret videodata 4-5 hverdage i perioden
uden
spærrebom og
4-5 hverdage i perioden
med
spærrebom. Så vidt muligt er der hver enkelt dag registreret i 10-
12 timer i tidsintervallet kl. 07-19.
Periode uden spærrebom: 11. - 15. september 2023
Periode med spærrebom: 19. - 27. september 2023
Det skal bemærkes, at der på alle videooptagelser
nogle mere end andre
er mindre udfald
af op til et par minutters varighed. I forbindelse med registreringen af kørsel på eller til højre
for kantlinjen er udfald på mere end 30 sek. noteret. Ligeledes er perioder med dårlige sigtfor-
hold (regnvejr og mørke), samt perioder hvor ptz-cam har været vendt bort fra observations-
feltet frasorteret.
2.2 Observationsfelt
På de fire lokaliteter observeres trafikanters kørsel i højre vognbane (ind mod nødspor).
I perioden
uden
spærrebom i nødspor strækker observationsfeltet sig over en strækning på
cirka 110–160 meter afhængig af lokalitet.
I perioden
med
spærrebom i nødspor reduceres observationsfeltet, idet startpunktet for ob-
servationsfeltet er det samme som i perioden uden spærrebom, mens slutpunktet er ved
spærrebommen. Således strækker observationsfeltet sig i perioden med spærrebom sig mel-
lem ca. 100-130 meter afhængig af lokalitet.
I Figur 1, Figur 2, Figur 3 og Figur 4 illustreres observationsfeltet på hver af de fire lokaliteter i
perioden uden hhv. med spærrebom i nødspor.
5
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0006.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
2.2.1 Lige strækning
To lokaliteter med
lige strækning:
o
o
M11 - Rute 21, km 32,0100 (Figur 1)
M4, km 4,0500 MVX Ballerup (Figur 2)
Observationsfeltet for de to lokaliteter uden og med spærrebom fremgår af Figur 1 og Figur 2.
M11_Rute21 - km 32.0100 (MX 33287)
15 m
Traffic counts here
just before the
vehicle leave the observation field
Figur 1.
Lige strækning M11 - Rute 21, km 32,0100. Øverst: Uden spærrebom i nødspor. Nederst: Med
spærrebom i nødspor. Observationsfeltets "startpunkt" bagest i billedet er det samme i begge perioder,
mens observationsfeltets "slutpunkt" ender ud for spærrebommen i perioden med spærrebom i nødspor.
6
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0007.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
Figur 2.
Lige strækning M4, km 4,0500 MVX Ballerup. Øverst: Uden spærrebom i nødspor. Nederst: Med
spærrebom i nødspor. Observationsfeltets "startpunkt" bagest i billedet er det samme i begge perioder,
mens observationsfeltets "slutpunkt" ender ud for spærrebommen i perioden med spærrebom i nødspor.
7
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0008.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
2.2.2 Venstre-drejende kurve
Lokalitet med
venstre-drejende kurve:
M60 - E45, km 116,0620
Observationsfeltet uden og med spærrebom fremgår af Figur 3.
M60, E45, km 116,0620
100 m i mellem
KANTPÆLE
15 m
Trafik tælling laves her (umiddelbart
inden køretøjet forlader videobilledet)
Figur 3.
Venstre-drejende kurve M60 - E45, km 116,0620. Horisontal kurveradius er ca. 4.000 m. Øverst:
Uden spærrebom i nødspor. Nederst: Med spærrebom i nødspor. Observationsfeltets "startpunkt" bagest
i billedet er det samme i begge perioder, mens observationsfeltets "slutpunkt" ender ud for spærrebom-
men i perioden med spærrebom i nødspor.
8
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0009.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
2.2.3 Højre-drejende kurve
Lokalitet med
højre-drejende kurve:
E45 Sønderjyske MV, km 89,0700 MVX Kolding N, sydgående
Observationsfeltet uden og med spærrebom fremgår af Figur 4.
Figur 4.
Højre-drejende kurve E45/M50 Sønderjyske MV, km 89,0700, MVX Kolding N, sydgående. Hori-
sontal kurveradius er ca. 2.600 m. Observationsfeltets "startpunkt" bagest i billedet er det samme i
begge perioder, mens observationsfeltets "slutpunkt" ender ud for spærrebommen i perioden med spær-
rebom i nødspor.
9
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0010.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
2.3 Parametre
I tilknytning til de fire lokaliteter registreres følgende parametre for alle køretøjer, der kører på
eller overskrider højre kantlinje (både periode med og uden spærrebom i nødspor):
Køretøjstype (to typer)
o
Tungt køretøj
o
Øvrigt køretøj)
Tidspunkt for overskridelse
Typen af overskridelse (fire typer)
o
1: Køretøj kører på kantlinje med højre hjulsæt (ét eller flere dæk)
o
2: Køretøj overskrider kantlinje delvist eller helt med højre hjulsæt, så dele eller hele af
højre hjulsæt er i nødspor (ét eller flere hjul)
o
3: Køretøj kører helt inde i nødspor
o
4: Køretøjets last rager ind over kantlinje og eventuel køres på kantlinje
I perioden med spærrebom i nødspor registreres desuden type 5:
o
5: Køretøj rammer spærrebom i nødspor
For hver af typerne 2, 3, 4 og 5 er der gemt et screenshot, se eksempler i Bilag 2.
Overskridelsen er… (tre typer)
o
Kortvarig (ind-ud), kontrolleret kørsel
o
I forbindelse med en undvigemanøvre, ej kontrolleret kørsel
o
Kontinuerlig over en længere strækning (mere end eller lig 45 meter)
Køretøjet standser i nødsporet
15-minuts tællinger af køretøjer i de enkelte vognbaner fordelt på de to køretøjstyper.
Tællingerne foretages i hele registreringsperioden
Desuden noteres udfald af forskellig karakter i video på mere end 30 sekunders varighed.
10
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0011.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
3. Resultater
I dette kapitel beskrives undersøgelsen resultater.
Der er udarbejdet en opgørelse for hver af de fire lokaliteter, der identificerer antallet af køre-
tøjer, som kører på eller overskrider kantlinjen ind mod nødsporet. Opgørelsen er opdelt efter
type af overskridelse samt om overskridelsen finder sted over en kort eller længere strækning.
Disse data er blevet indsamlet både i perioder uden spærrebom i nødsporet og i perioder med
spærrebom i nødsporet. Opgørelserne angivet i de efterfølgende tabeller viser
således antal
observerede situationer
med kørsel på eller overskridelse af kantlinjen i observationsperioden,
hvor der ikke tages hensyn til trafikintensiteten. Observationsperioderne er omtrent lige lange
i før- og efterperiode, men variere mellem 4 og 5 dage afhængig af lokalitet.
Trafikintensiteten indgår i de efterfølgende figurer, der illustrerer sammenhængen mellem an-
tal situationer med kørsel på eller overskridelse af kantlinjen og antal tunge køretøjer hhv. alle
køretøjer i højre vognbane.
Bemærk, at:
Antallet af registrerede køretøjer i registreringsperioden for den enkelte lokalitet fremgår
af Bilag 1.
Eksempler (fotos) på de fire typer af kørsel på/overskridelse af højre kantlinje fremgår af
Bilag 2. Der er ikke observeret situationer med påkørsel af spærrebom (type 5).
Opgørelse over kørsel på/overskridelse af højre kantlinje set i forhold til trafikintensitet
fremgår af Bilag 3.
3.1 Lige strækning
M11
Rute 21, km 32,0100
M4, km 4,0500 MVX Ballerup
Observationstiden for de to lokaliteter varierer mellem 44-58 timer i perioden uden spærre-
bom og mellem 47-56 timer i perioden med spærrebom.
I tilknytning til de to
lige
strækninger udgør tunge køretøjer hhv. 9% og 12% af alle køretøjer i
højre vognbane i perioden uden hhv. med spærrebom (Bilag 1).
Af Tabel 1, Tabel 2, Tabel 3 og Tabel 4 ses, at uanset lokalitet er der i perioden
med
spærrebom
observeret
markant
færre situationer, hvor et køretøj kører på eller overskrider kantlinjen.
Af Bilag 3 ses, at ca. 3% af ALLE køretøjer, i højre vognbane, kører på eller overskrider kantlin-
jen i perioden uden spærrebom, mens tilsvarende andel er på ca. 0,6-1,4% i perioden med
spærrebom i nødspor. Desuden ses, at 80-94% af alle overskridelser foretages af et tungt køre-
tøj i perioden uden spærrebom, mens tilsvarende andel er på 72-88% i perioden med spærre-
bom.
11
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0012.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
Af Tabel 1, Tabel 2, Tabel 3 og Tabel 4 fremgår, at uanset om der er tale om perioden med eller
uden spærrebom er størsteparten af det samlede antal overskridelser, nemlig ca. 87-90%, af
type 1, dvs. kørsel
kantlinjen. Type 2, overskridelse af kantlinje, udgør mellem 7,5-11,5%.
Overskridelsen af kantlinjen er oftest delvist, hvor det kun er højre hjulsæt/højre hjul, som er
placeret delvist på kantlinje og delvist i nødsporet.
Der er registreret ganske få tilfælde af type 3, 0-1,5%, hvor et køretøj kører helt inde i nødspo-
ret eller stopper i nødsporet. Type 4, køretøjets last rager ind over kantlinjen og eventuelt kø-
res på kantlinjen, udgør 1-1,5%. I efterperioden er der ingen situationer, hvor spærrebommen
påkøres (type 5).
I perioden uden spærrebom vurderes 57-58% af overskridelserne som værende kortvarige,
mens tilsvarende andel i perioden med spærrebom er højere, nemlig 77-90%. Omvendt findes
at kørsel på/overskridelse af kantlinjen over en
længere
strækning udgør en betydelig højere
andel i perioden uden spærrebom, 42-43%, end i perioden med spærrebom 8-22% (Tabel 1,
Tabel 2, Tabel 3, Tabel 4).
Der er registreret relativt få tilfælde, hvor et køretøj standser i nødsporet. Her har der været
tale om arbejdskøretøj (bl.a. ifm. tjek af spærrebom) eller havarerede køretøj.
12
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0013.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
UDEN
spærrebom
M11
Rute 21,
km 32,0100
Overskridelse er…
Kortvarig
(kontrolleret)
Undvigemanøvre
(ej kontrolleret)
Kontinuerlig
(≥ 45 m)
Køretøj standser
i nødspor
I alt
1
Kører på
kantlinje
(højre hjulsæt)
520
0
373
0
893
(87%)
Type af overskridelse
2
Overskrider kant-
linje
(delvist el. helt)
74
0
41
0
115
(11,5%)
3
Kører
i nødspor
4
Last rager ind
over kantlinje
(evt. køres
på kantlinje)
2
0
11
0
13
(1,5%)
I alt
0
0
0
1
1
(0%)
596
(58%)
0
(0%)
425
(42%)
1
(0%)
1022
(100%)
Tabel 1.
M11
Rute 21, km 32,0100 - Uden spærrebom i nødspor. Type af overskridelse fordelt på kort-
varig, ifm. undvigemanøvre, om overskridelsen er kontinuerlig
eller om køretøjet er standset i nødspor.
Data er baseret på ca. 44,5 timers video.
MED
spærrebom
M11
Rute 21,
km 32,0100
Overskridelse er…
Kortvarig
(kontrolleret)
Undvigemanøvre
(ej kontrolleret)
Kontinuerlig
(≥ 45 m)
Køretøj standser
i nødspor
I alt
1
Kører på
kantlinje
(højre hjulsæt)
394
0
79
1
474
(87%)
Type af overskridelse
2
Overskrider
kantlinje
(delvist el.
helt)
23
0
35
0
58
(11%)
3
Kører
i nødspor
4
Last rager ind
over kantlinje
(evt. køres
på kantlinje)
2
0
5
0
7
(1%)
5
Spærrebom
påkøres
I alt
0
0
0
5
5
(1%)
0
0
0
0
0
(0%)
419
(77%)
0
(0%)
119
(22%)
6
(1%)
544
(100%)
Tabel 2.
M11
Rute 21, km 32,0100 - Med spærrebom i nødspor. Type af overskridelse fordelt på kortva-
rig, ifm. undvigemanøvre, om overskridelsen er kontinuerlig
eller om køretøjet er standset i nødspor.
Data er baseret på ca. 47 timers video.
13
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0014.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
UDEN
spærrebom
M4, km 4,0500 MVX
Ballerup
Overskridelse er…
Kortvarig
(kontrolleret)
Undvigemanøvre
(ej kontrolleret)
Kontinuerlig
(≥ 45 m)
Køretøj standser
i nødspor
I alt
1
Kører på
kantlinje
(højre hjulsæt)
649
3
440
0
1092
(89,5%)
Type af overskridelse
2
Overskrider kant-
linje
(delvist el. helt)
40
0
66
0
106
(9%)
3
Kører
i nødspor
4
Last rager ind
over kantlinje
(evt. køres
på kantlinje)
4
0
10
0
14
(1%)
I alt
2
0
4
2
8
(0,5%)
695
(57%)
3
(0%)
520
(43%)
2
(0%)
1220
(100%)
Tabel 3.
M4, km 4,0500 MVX Ballerup - Uden spærrebom i nødspor. Type af overskridelse fordelt på kort-
varig, ifm. undvigemanøvre, om overskridelsen er kontinuerlig
eller om køretøjet er standset i nødspor.
Data er baseret på ca. 58 timers video.
MED
spærrebom
M4, km 4,0500 MVX
Ballerup
Overskridelse er…
Kortvarig
(kontrolleret)
Undvigemanøvre
(ej kontrolleret)
Kontinuerlig
(≥ 45 m)
Køretøj standser
i nødspor
I alt
1
Kører på
kantlinje
(højre hjulsæt)
236
0
15
0
251
(90%)
Type af overskridelse
2
Overskrider
kantlinje
(delvist el.
helt)
16
0
5
0
21
(7,5%)
3
Kører
i nødspor
4
Last rager ind
over kantlinje
(evt. køres
på kantlinje)
0
0
2
0
2
(1%)
5
Spærrebom
påkøres
I alt
0
0
0
5
5
(1,5%)
0
0
0
0
0
(0%)
252
(90%)
0
(0%)
22
(8%)
5
(2%)
279
(100%)
Tabel 4.
M4, km 4,0500 MVX Ballerup - Med spærrebom i nødspor. Type af overskridelse fordelt på kort-
varig, ifm. undvigemanøvre, om overskridelsen er kontinuerlig
eller om køretøjet er standset i nødspor.
Data er baseret på ca. 56 timers video.
14
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0015.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
For de to lokaliteter illustrerer figurerne nedenfor antal køretøjer, der kører på/overskrider
kantlinjen pr. 15 min. set i forhold til antal
tunge køretøjer
i højre vognbane. Antallet af over-
skridelser pr. 15 min. er korrigeret svarende til at længden af observationsfeltet er på 130 m
for begge strækninger. Da data for de to strækninger minder om hinanden, er data for de to
strækninger lagt sammen.
Af Figur 5 ses en tendens til, at antallet af overskridelser stiger, i takt med at antallet af tunge
køretøjer stiger, dette gælder både for periode MED og UDEN opstillet spærrebom i nødspor.
Men det fremgår også tydeligt, at stigningen er størst uden spærrebom.
Figur 5.
De to lige strækninger hhv. Med og Uden spærrebom. Antal køretøjer der kører på/overskrider
kantlinje pr. 15 min. set i forhold til antal TUNGE køretøjer i højre vognbane (15 min. intervaller). Antal
køretøjer der kører på/overskrider kantlinjen er korrigeret svarende til et observationsfelt på 130 m.
15
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0016.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
Figur 6 viser antal køretøjer, der kører på/overskrider kantlinjen pr. 15 min. Med hhv. uden
spærrebom set i forhold til antallet af
alle køretøjer
i højre vognbane. Antallet af overskridelser
pr. 15 min. er korrigeret svarende til et observationsfelt på 130 m. Ligesom ovenfor ses samlet
en svag tendens til, at antallet af overskridelser stiger i takt med stigende trafik i højre vogn-
bane. Det ses, at stigningsgraden stort set er den samme med og uden spærrebom, men antal-
let af kørsel på/overskridelser af kantlinjen er størst i perioder UDEN spærrebom.
Figur 6.
Begge LIGE strækninger - Med og Uden spærrebom. Antal køretøjer der kører på/overskrider
kantlinje pr. 15 min. set i forhold til ALLE køretøjer i højre vognbane (15 min. intervaller). Antal køretøjer
der kører på/overskrider kantlinjen er korrigeret svarende til et observationsfelt på 130 m.
16
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0017.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
3.2 Venstre-drejende kurve
M60 - E45, km 116,0620
I tilknytning til den venstre-drejende kurve udgør tunge køretøjer 30-31% af alle køretøjer i
højre vognbane i perioden uden hhv. med spærrebom (Bilag 1).
Af Tabel 5 og Tabel 6 ses, at uanset der i perioden
med
spærrebom er observeret
markant
færre
situationer, hvor et køretøj kører på eller overskrider kantlinjen.
Af Bilag 3 fremgår, at godt 3% af ALLE køretøjer, i højre vognbane, kører på eller overskrider
kantlinjen i perioden uden spærrebom, mens tilsvarende andel er på knap 2% i perioden med
spærrebom i nødspor. Endvidere ses, at 98% af alle overskridelser foretages af et tungt køretøj
i perioden uden spærrebom, mens tilsvarende andel er på 96% i perioden med spærrebom.
Uanset om der er tale om perioden med eller uden spærrebom i nødspor er langt størstepar-
ten af det samlede antal overskridelser, nemlig 88-90%, af type 1, dvs. kørsel
kantlinjen.
Type 2, overskridelse af kantlinje, udgør mellem 8-10% - højst i perioden uden spærrebom.
Overskridelsen af kantlinjen er oftest delvist, hvor det kun er højre hjulsæt/højre hjul, som er
placeret delvist på kantlinje, delvist i nødsporet.
Der er registreret ganske få tilfælde af type 3, 0-1%, hvor et køretøj kører helt inde i nødsporet
eller stopper i nødsporet. Type 4, køretøjets last rager ind over kantlinjen og eventuelt køres
på kantlinjen, udgør 1-2% - højst i perioden uden spærrebom (Tabel 5, Tabel 6). I efterperioden
er der ingen situationer, hvor spærrebommen påkøres (type 5).
I perioden uden spærrebom vurderes 64% af overskridelserne som værende kortvarige, mens
tilsvarende andel i perioden med spærrebom er lavere, nemlig 57%. Omvendt findes at kørsel
på/overskridelse af kantlinjen over en længere strækning udgør en højere andel i perioden
uden spærrebom, 36%, end i perioden med spærrebom 43% (Tabel 5, Tabel 6). Det skal be-
mærkes, at samme resultat ikke gør sig gældende på de to lige strækninger, hvor andelen af
17
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0018.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
kørsel på/overskridelser af kantlinje over en længere strækning er højst i perioden uden spær-
rebom.
Der er registreret relativt få tilfælde, hvor et køretøj standser i nødsporet. Her har der været
tale om arbejdskøretøj (bl.a. ifm. tjek af spærrebom) eller havarerede køretøj (Tabel 5, Tabel
6).
UDEN
spærrebom
M60 - E45,
km 116,0620
Overskridelse er…
Kortvarig
(kontrolleret)
Undvigemanøvre
(ej kontrolleret)
Kontinuerlig
(≥ 45 m)
Køretøj standser
i nødspor
I alt
1
Kører på
kantlinje
(højre hjulsæt)
988
0
538
0
1526
(88%)
Type af overskridelse
2
Overskrider kant-
linje
(delvist el. helt)
112
0
68
0
180
(10%)
3
Kører
i nødspor
4
Last rager ind
over kantlinje
(evt. køres
på kantlinje)
14
0
21
0
35
(2%)
I alt
0
0
1
0
1
(0%)
1114
(64%)
0
(0%)
628
(36%)
0
(0%)
1742
(100%)
Tabel 5.
M60/E45, km 116,0620
Uden spærrebom i nødspor. Type af overskridelse fordelt på kortvarig,
ifm. undvigemanøvre, om overskridelsen er kontinuerlig
eller om køretøjet er standset i nødspor. Data
er baseret på ca. 60 timers video. Venstre-drejende kurve m/horisontal kurveradius ca. 4.000 m.
MED
spærrebom
M60 - E45,
km 116,0620
Overskridelse er…
Kortvarig
(kontrolleret)
Undvigemanøvre
(ej kontrolleret)
Kontinuerlig
(≥ 45 m)
Køretøj standser
i nødspor
I alt
1
Kører på
kantlinje
(højre hjulsæt)
494
1
351
0
846
(90%)
Type af overskridelse
2
Overskrider
kantlinje
(delvist el.
helt)
37
0
42
0
79
(8%)
3
Kører
i nødspor
4
Last rager ind
over kantlinje
(evt. køres
på kantlinje)
2
0
6
1
9
(1%)
5
Spærrebom
påkøres
I alt
2
0
2
2
6
(1%)
0
0
0
0
0
(0%)
535
(57%)
1
(0%)
401
(43%)
3
(0%)
940
(100%)
Tabel 6.
M60/E45, km 116,0620
Med spærrebom i nødspor. Type af overskridelse fordelt på kortvarig,
ifm. undvigemanøvre, om overskridelsen er kontinuerlig
eller om køretøjet er standset i nødspor. Data
er baseret på ca. 60 timers video. Venstre-drejende kurve m/horisontal kurveradius ca. 4.000 m.
18
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0019.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
Figur 7 illustrerer antal køretøjer, der kører på/overskrider kantlinjen pr. 15 min. set i forhold
til antal
tunge køretøjer
i højre vognbane i perioden uden hhv. med spærrebom i nødspor. An-
tallet af overskridelser pr. 15 min. er korrigeret svarende til et observationsfelt på 130 m. Der
ses en tendens til, at antallet af overskridelser stiger i takt med et stigende antal tunge køretø-
jer i højre vognbane, dette gælder både i perioder med og uden spærrebom. Stigningen er dog
højst for perioden uden spærrebom.
Figur 7.
VENSTRE-drejende kurve - med og uden spærrebom. Antal køretøjer der kører på/overskrider
kantlinje pr. 15 min. set i forhold til antal TUNGE køretøjer i højre vognbane (15 min. intervaller). Antal
køretøjer der kører på/overskrider kantlinjen er korrigeret svarende til et observationsfelt på 130 m.
I Figur 8 viser antal kørsel på/overskridelse af kantlinje set i forhold til alle køretøjer i højre
vognbane. I periode uden spærrebom stiger antallet af køretøjer der kører på/overskrider
kantlinje i takt med antal køretøjer i højre vognbane. For periode med spærrebom ses ingen
stigning.
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0020.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
Figur 8.
VENSTRE-drejende kurve. Antal køretøjer der kører på/overskrider kantlinje pr. 15 min. set i for-
hold til ALLE køretøjer i højre vognbane (15 min. intervaller). Antal køretøjer der kører på/overskrider
kantlinjen er korrigeret svarende til et observationsfelt på 130 m.
3.3 Højre-drejende kurve
E45 Sønderjyske MV, km 89,0700 MVX Kolding N, sydgående
I tilknytning til den højre-drejende kurve udgør tunge køretøjer 30% af alle køretøjer i højre
vognbane både i perioden med og uden spærrebom (Bilag 1).
Af Tabel 7 og Tabel 8 ses, at der i perioden
med
spærrebom er observeret
markant færre
situa-
tioner, hvor et køretøj kører på eller overskrider kantlinjen.
Af Bilag 3 fremgår, at 6,5% af ALLE køretøjer, i højre vognbane, kører på eller overskrider kant-
linjen i perioden uden spærrebom, mens tilsvarende andel er på 2,4% i perioden med spærre-
bom i nødspor. Endvidere ses, at 95% af alle overskridelser foretages af et tungt køretøj i peri-
oden uden spærrebom, mens tilsvarende andel er på 93% i perioden med spærrebom.
Af Tabel 7 og Tabel 8 fremgår, at uanset om der er tale om perioden med eller uden spærre-
bom i nødspor er langt størsteparten af det samlede antal overskridelser, ca. 85-90%, af type
1, dvs. kørsel
kantlinjen. Type 2, overskridelse af kantlinje, udgør mellem 9-14%, højst i
20
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0021.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
perioden
uden
spærrebom. Overskridelsen af kantlinjen er oftest delvist, hvor det kun er højre
hjulsæt/højre hjul, som er placeret delvist på kantlinje, delvist i nødsporet.
Der er registreret ganske få tilfælde af type 3, 0-0,5%, hvor et køretøj kører helt inde i nødspo-
ret eller stopper i nødsporet. Type 4, køretøjets last rager ind over kantlinjen og eventuelt kø-
res på kantlinjen, udgør 0-0,5%, ligeledes højst i perioden uden spærrebom (Tabel 7, Tabel 8). I
efterperioden er der ingen situationer, hvor spærrebommen påkøres (type 5).
I perioden uden spærrebom vurderes 68% af overskridelserne som værende kortvarige, mens
tilsvarende andel i perioden med spærrebom er lavere, nemlig godt 57%. Omvendt findes at
kørsel på/overskridelse af kantlinjen over en længere strækning udgør en lavere andel i perio-
den uden spærrebom, 32%, end i perioden med spærrebom, hvor andelen udgør ca. 43% (Ta-
bel 7, Tabel 8). Det skal bemærkes, at samme resultat ikke gør sig gældende på de to lige
strækninger, hvor andelen af kørsel på/overskridelser af kantlinje over en længere strækning
er højst i perioden uden spærrebom.
Der er ikke registreret tilfælde, hvor et køretøj standser i nødsporet (Tabel 7, Tabel 8).
UDEN
spærrebom
M50 - E45
Sdr.jyske MV,
km 89,0700 MVX
Kolding N, sydgå
Overskridelse er…
Kortvarig
(kontrolleret)
Undvigemanøvre
(ej kontrolleret)
Kontinuerlig
(≥ 45 m)
Køretøj standser
i nødspor
I alt
1
Kører på
kantlinje
(højre hjulsæt)
1504
4
518
0
2026
(85%)
Type af overskridelse
2
Overskrider kant-
linje
(delvist el. helt)
110
1
232
0
343
(14,5%)
3
Kører
i nødspor
4
Last rager ind
over kantlinje
(evt. køres
på kantlinje)
4
0
6
0
10
(0,5%)
I alt
0
0
1
0
1
(0%)
1618
(68%)
5
(0%)
757
(32%)
0
(0%)
2380
(100%)
Tabel 7.E45
Sdr. jyske MV, km 89,0700 MVX Kolding N, sydgå - Uden spærrebom i nødspor. Type af over-
skridelse fordelt på kortvarig, ifm. undvigemanøvre, om overskridelsen er kontinuerlig
eller om køretø-
jet er standset i nødspor. Data er baseret på ca. 45 timers video. Højre-drejende kurve m/horisontal kur-
veradius ca. 2.600 m.
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0022.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
MED
spærrebom
M50 - E45
Sdr.jyske MV,
km 89,0700 MVX
Kolding N, sydgå
Overskridelse er…
Kortvarig
(kontrolleret)
Undvigemanøvre
(ej kontrolleret)
Kontinuerlig
(≥ 45 m)
Køretøj standser
i nødspor
I alt
1
Kører på
kantlinje
(højre hjulsæt)
438
0
298
0
736
(90,5%)
Type af overskridelse
2
Overskrider
kantlinje
(delvist el.
helt)
29
1
44
0
74
(9%)
3
Kører
i nødspor
4
Last rager ind
over kantlinje
(evt. køres
på kantlinje)
1
0
0
0
1
(0%)
5
Spærrebom
påkøres
I alt
0
0
2
1
3
(0,5%)
0
0
0
0
0
(0%)
468
(57,5%)
1
(0%)
344
(42,5%)
1
(0%)
814
(100%)
Tabel 8.
E45 Sdr. jyske MV, km 89,0700 MVX Kolding N, sydgå - Med spærrebom i nødspor. Type af over-
skridelse fordelt på kortvarig, ifm. undvigemanøvre, om overskridelsen er kontinuerlig
eller om køretø-
jet er standset i nødspor. Data er baseret på ca. 43 timers video. Højre-drejende kurve m/horisontal kur-
veradius ca. 2.600 m.
Figur 9 illustrerer antal køretøjer, der kører på/overskrider kantlinjen pr. 15 min. set i forhold
til antal
tunge køretøjer
i højre vognbane i perioden uden hhv. med spærrebom i nødspor. An-
tallet af overskridelser pr. 15 min. er korrigeret svarende til et observationsfelt på 130 m.
Der ses en tendens til, at antallet af overskridelser stiger i takt med et stigende antal tunge kø-
retøjer i højre vognbane - dette gælder både periode med og uden spærrebom. Antallet af kø-
retøjer der kører på/overskrider kantlinjen er højst i perioden uden spærrebom.
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0023.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
Figur 9.
HØJRE-drejende kurve - med og uden spærrebom. Antal køretøjer der kører på/overskrider kant-
linje pr. 15 min. set i forhold til antal TUNGE køretøjer i højre vognbane (15 min. intervaller). Antal køre-
tøjer der overskrider kantlinjen er korrigeret svarende til et observationsfelt på 130 m.
Figur 10 ses antal køretøjer i perioder med og uden spærrebom, der kører på/overskrider kant-
linjen pr. 15 min. set i forhold til antallet af
alle køretøjer
i højre vognbane. Antallet af overskri-
delser pr. 15 min. er korrigeret svarende til et observationsfelt på 130 m. Det ses, at antallet af
køretøjer der kører på/overskrider kantlinjen stiger i takt med et stigende antal køretøjer i
højre vognbane for perioden uden spærrebom, mens den er uændret for perioden med spær-
rebom.
23
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0024.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
Figur 10.
HØJRE-drejende kurve. Antal køretøjer der kører på/overskrider kantlinje pr. 15 min. set i for-
hold til ALLE køretøjer i højre vognbane (15 min. intervaller). Antal køretøjer der overskrider kantlinjen er
korrigeret svarende til et observationsfelt på 130 m.
24
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0025.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
4. Opsamling
Registreringen af det videobaserede datamateriale er foretaget på baggrund af en manuel gen-
nemgang, hvor en observatør har foretaget en visuel bedømmelse af, hvornår et køretøj kører
på/overskrider kantlinjen i en periode hhv. med og uden en spærrebom placeret i nødspor.
For at sikre at registreringerne er så ensartet som muligt, er der efterfølgende lavet stikprøver
af de registrerede data. På den baggrund er det vurderet, at data er indsamlet så ensartet som
muligt.
Nedenfor følger de vigtigste overordnede resultater. Det skal bemærkes, at der kan være for-
skel på adfærden på de fire lokaliteter. Desuden kan der på den enkelte lokalitet også være
forskel på observationsdagene. Disse forhold kan til dels forklares ved forskelle i trafikmæng-
der og -sammensætning samt udformning og placering af lokaliteten set i forhold til bl.a. af-
stand til motorvejskryds, tilslutningsanlæg mv.
Nedenfor ses en kort opsamling i punktform af de vigtigste resultater:
Generelt viser resultaterne, at kørsel på/overskridelse af kantlinje ind mod nødspor oftest
foretages af et tungt køretøj, og kun sjældent af øvrige køretøjer.
Den samlede andel af alle køretøjer, der kører på/overskrider kantlinje ind mod nødsporet,
ligger i intervallet 1-6%. Andelen er højst for de to kurve-strækninger, og højere for den
højre-drejende kurve end den venstre-drejende kurve (se Bilag 3). Generelt gælder det, at
andelen af kørsel på/overskridelse af kantlinje er størst i perioder uden spærrebom i nød-
sporet.
Tunge køretøjer udgør mellem 12% og 31% af alle køretøjer i den højre vognbane af-
hængig af lokalitet og periode (med/uden spærrebom) (Bilag 1).
Mellem 72 og 98% af de køretøjer der kører på/overskrider kantlinjen er tunge køretøjer,
afhængig af lokalitet og periode (med/uden spærrebom). De laveste andele findes blandt
de lige strækninger (Bilag 1).
Andelen af tunge køretøjer, der kører på/overskrider kantlinje ligger i intervallet mellem
ca. 6-23%. Uanset lokalitet er andelen højst i perioder uden spærrebom. Den venstre-dre-
jende kurve adskiller sig fra de tre øvrige lokaliteter ved at have den laveste andel (10%
uden spærrebom, ca. 6% med spærrebom).
85-91% af det samlede antal overskridelser/kørsel på kantlinje er type 1, dvs. køretøjer der
kører på kantlinjen uden at overskride den. Det gælder uanset lokalitet og periode
med/uden spærrebom i nødspor. De resterende overskridelser kan relateres til køretøjer,
oftest særtransporter, hvor køretøjets last rager ind over kantlinjen (type 4), samt til køre-
tøjer der overskrider kantlinjen delvist eller helt med højre hjulsæt (type 2). Køretøjer der
25
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0026.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
overskrider kantlinjen delvist eller helt med højre hjulsæt (type 2), overskrider i langt ho-
vedparten af observationerne kun kantlinjen delvist.
Der er ikke registreret påkørsel af spærrebom, dog er der observeret enkelte tunge køretø-
jer, der passerer spærrebommen med højre hjulsæt helt eller delvist på kantlinjen.
Der er en tendens til, at antallet af overskridelser/kørsel på kantlinjen stiger i takt med an-
tal tunge køretøjer i højre vognbane - størst for perioder uden spærrebom.
26
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0027.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
Bilag 1
Antal registrerede køretøjer
I dette bilag fremgår antal registrerede køretøjer i observationsperioden for hver af de fire lo-
kaliteter. Antal registrerede køretøjer er fordelt på vognbane og køretøjstype i perioden uden
hhv. med spærrebom i nødspor.
Lige strækning
M11
Rute 21, km 32,0100
I perioden
uden
spærrebom er 12% af køretøjerne i højre vognbane tunge, hvilket også gør sig
gælden i perioden
med
spærrebom (Tabel 9, Tabel 10).
M11
Rute
21
UDEN
spærrebom
Vognbane
Ktj. type
I alt
12%
88%
100%
0,3%
99,7%
100%
0%
100%
100%
Tabel 9.
Lige strækning. M11
Rute 21, km 32,0100 - Uden spærrebom. Samlet antal registrerede køre-
tøjer i registreringsperioden fordelt på vognbane og køretøjstype. Data er baseret på ca. 44,5 timers
video.
Antal køretøjer i registreringsperioden
Højre
Tunge Øvrige
I alt
Tunge
103
4.147 30.345 34.492
Midt
Øvrige
I alt
Tunge
0
39.486 39.589
Venstre
Øvrige
I alt
14.825 14.825
M11
Rute
21
MED
spærrebom
Vognbane
Ktj. type
I alt
12%
88%
Højre
Tunge Øvrige
Antal køretøjer i registreringsperioden
Midt
I alt
Tunge
115
0,3%
Øvrige
I alt
38.696 38.811
100%
100%
7
0%
Venstre
Tunge Øvrige
I alt
19.840 19.847
100%
100%
4.461 34.084 38.545
100%
Tabel 10.
Lige strækning. M11
Rute 21, km 32,0100 - Med spærrebom. Samlet antal registrerede køre-
tøjer i registreringsperioden fordelt på vognbane og køretøjstype. Data er baseret på ca. 47 timers video.
27
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0028.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
M4, km 4,0500 MVX Ballerup
I perioden
uden
spærrebom er 9% af køretøjerne i højre vognbane tunge, hvilket også gør sig
gældende i perioden
med
spærrebom (Tabel 11, Tabel 12).
M4, MVX Balle-
rup UDEN
spærrebom
Vognbane
Ktj. type
I alt
9%
91%
100%
5%
95%
100%
0%
100%
100%
Tabel 11.
Lige strækning. M4, km 4,0500 MVX Ballerup - Uden spærrebom. Samlet antal registrerede kø-
retøjer i registreringsperioden fordelt på vognbane og køretøjstype. Data er baseret på ca. 58 timers
video.
Antal køretøjer i registreringsperioden
Højre
Tunge Øvrige
I alt
Midt
Tunge Øvrige
I alt
10
Venstre
Tunge Øvrige
I alt
82.842 82.852
4.357 43.326 47.683 3.846 79.284 83.130
M4, MVX Balle-
rup
MED
spærrebom
Vognbane
Ktj. type
I alt
9%
91%
Højre
Tunge Øvrige
Antal køretøjer i registreringsperioden
Midt
I alt
Tunge Øvrige
I alt
50
0%
Venstre
Tunge Øvrige
I alt
37.029 37.079
100%
100%
3.964 39.122 43.086 2.931 54.726 57.657
100%
5%
95%
100%
Tabel 12.
Lige strækning. M4, km 4,0500 MVX Ballerup - Med spærrebom. Samlet antal registrerede kø-
retøjer i registreringsperioden fordelt på vognbane og køretøjstype. Data er baseret på ca. 56 timers
video.
28
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0029.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
Venstre-drejende kurve
M60 - E45, km 116,0620
I perioden
uden
spærrebom er 30% af køretøjerne i højre vognbane tunge, mens tilsvarende
andel i perioden
med
spærrebom er på 31% (Tabel 13, Tabel 14).
M60 - E45
UDEN
spærrebom
Vognbane
Ktj. type
I alt
Tunge
Antal køretøjer i registreringsperioden
Højre
Øvrige
I alt
Tunge
Venstre
Øvrige
I alt
16527 38461 54.988
30%
70%
100%
627
1%
69575 70.202
99%
100%
Tabel 13.
Venstre-drejende kurve. M60 - E45, km 116,0620 - Uden spærrebom. Samlet antal registrerede
køretøjer i registreringsperioden fordelt på vognbane og køretøjstype. Data er baseret på ca. 60 timers
video.
M60 - E45
MED
spærrebom
Vognbane
Ktj. type
I alt
Tunge
Antal køretøjer i registreringsperioden
Højre
Øvrige
I alt
Tunge
Venstre
Øvrige
I alt
16.158 36.164 52.322
31%
69%
100%
608
1%
65.661 66269
99%
100%
Tabel 14.
Venstre-drejende kurve. M60 - E45, km 116,0620 - Med spærrebom. Samlet antal registrerede
køretøjer i registreringsperioden fordelt på vognbane og køretøjstype. Data er baseret på ca. 60 timers
video.
29
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0030.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
Højre-drejende kurve
M50-E45 Sønderjyske MV, km 89,0700 MVX Kolding N, sydgående
I perioden
uden
spærrebom er 30% af køretøjerne i højre vognbane tunge, hvilket også gør sig
gældende i perioden
med
spærrebom (Tabel 15, Tabel 16).
E45 Sdr.jyske MV
MVX Kolding N
UDEN
spærrebom
Vognbane
Ktj. type
I alt
Tunge
Antal køretøjer i registreringsperioden
Højre
Øvrige
I alt
Tunge
Venstre
Øvrige
I alt
10842 25454 36.296
30%
70%
100%
361
1%
30862 31.223
99%
100%
Tabel 15.
Højre-drejende kurve. E45 Sønderjyske MV, km 89,0700 MVX Kolding N, sydgå - Uden spærre-
bom. Samlet antal registrerede køretøjer i registreringsperioden fordelt på vognbane og køretøjstype.
Data er baseret på ca. 45 timers video.
E45 Sdr.jyske MV
MVX Kolding N
MED
spærrebom
Vognbane
Ktj. type
I alt
Antal køretøjer i registreringsperioden
Højre
Tunge
Øvrige
I alt
Tunge
Venstre
Øvrige
I alt
10.061 23.199 33.260
375
28.126 28501
70% 100%
1%
99% 100%
30%
Tabel 16.
Højre-drejende kurve. E45 Sønderjyske MV, km 89,0700 MVX Kolding N, sydgå - Med spærre-
bom. Samlet antal registrerede køretøjer i registreringsperioden fordelt på vognbane og køretøjstype.
Data er baseret på ca. 43 timers video.
30
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0031.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
Bilag 2
De fem typer overskridelser
Nedenfor ses et eksempel på fire af de fem typer overskridelser. Der er
ikke
registreret situati-
oner, hvor spærrebommen påkøres.
1: Køretøj kører på kantlinje med højre hjulsæt (ét eller flere dæk)
2: Køretøj overskrider kantlinje delvist eller helt med højre hjulsæt, så dele eller hele højre
hjulsæt er i nødspor (ét eller flere hjul)
3: Køretøj kører helt inde i nødspor
4: Køretøjets last rager ind over kantlinjen og eventuel køres på kantlinje
5: Spærrebom i nødspor påkøres (denne situation er ikke observeret!!)
Eksempel type 1
Køretøj kører på kantlinje med højre hjulsæt (ét eller flere dæk).
31
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0032.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
32
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0033.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
Eksempel type 2
Køretøj overskrider kantlinje delvist eller helt med højre hjulsæt, så dele af eller hele højre
hjulsæt er i nødspor (ét eller flere hjul).
33
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0034.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
34
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0035.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
Eksempel type 3
35
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0036.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
Eksempel type 4
Køretøjets last rager ind over kantlinje og eventuel køres på kantlinje.
36
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0037.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
37
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0038.png
Kørsel på kantlinje mod nødspor
Med og uden spærrebom i nødspor
Bilag 3
Overskridelse og trafikmængde
Nedenstående tabel angiver antal/andel af kørsel på/overskridelser og talt trafik i
observati-
onsperioden
for hver enkelt lokalitet i perioden uden hhv. med spærrebom i nødspor.
1) Antal køretøjer der kører på/overskrider kantlinje.
2) Antal tunge køretøjer der kører på/overskrider kantlinje.
3) Den andel som tunge køretøjer udgør blandt alle de køretøjer, der kører på/overskrider
kantlinje.
4) Antal tunge køretøjer i højre vognbane.
5) Andelen af tunge køretøjer i højre vognbane, som kører på/overskrider kantlinjen.
6) Antal køretøjer i højre vognbane.
7) Andelen af køretøjer i højre vognbane, som kører på/overskrider kantlinjen.
Lokalitet
Type
Længde
1)
på/over-
skrider
(uanset
ktj)
Antal i alt
Uden
Med
Uden
Med
Uden
Med
Uden
Med
1.022
544
1.220
279
1742
940
2380
814
2)
på/over-
skrider
TUNGE
Antal
958
479
978
201
1707
904
2271
758
3)
på/over-
skrider
TUNGE
Andel (%)
94%
88%
80%
72%
98%
96%
95%
93%
4)
TUNGE ktj
HØJRE
vg.bane
Antal
4.147
4.461
4.357
3.964
16.527
16.158
10.842
10.061
5)
TUNGE ktj
HØJRE
vg.bane
Andel (%)
23%
11%
22%
5%
10%
5,6%
21%
13%
6)
ALLE ktj
HØJRE
vg.bane
Antal
34.492
38.545
47.683
43.086
54.988
52.322
36.296
33.260
7)
ALLE ktj
på/over-
skrider
Andel (%)
3,0%
1,4%
2,6%
0,6%
3,2%
1,8%
6,5%
2,4%
M11 - Rute 21,
km 32,0100
Lige
120 m
Lige
110 m
Lige
160 m
Lige
130 m
Venstre
125 m
Venstre
125 m
Højre
110 m
Højre
100 m
M4, km 4,0500
MVX Ballerup
M60 - E45,
km 116,0620
M50 - E45
Sdr.jyske MV,
km 89,0700
MVX Kolding N,
sydgå
38
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm. om ministeren er bekendt med, at der i regi af Vejdirektoratet er foretaget en analyse af problemstillingen, der bl.a. illustrerer, at 5 pct. af lastbiler på motorvejen benytter sig af nødsporet og 20 pct. kører over eller direkte på rumlerillerne til nødsporet
2985327_0039.png
Hastighedsdifferentiering i åbent land
regneeksempel af mulige effekter
Assens Kommune
Trafitec
Transformervej 18
2860 Søborg
Denmark