Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2982732_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
26. februar 2025
2025 - 416
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. januar 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 162:
Vil ministeren i forlængelse af foretræde den 14. januar 2025 om
sikkerhed ved oprydning efter trafikuheld på motorveje redegøre
for, hvorfor der ikke er opbakning til branchens forslag om at stille
krav om anvendelse af TMA-systemer ved oprydning efter trafik-
uheld m.v. på motorveje med henblik på at skabe tryggere rammer
for trafikanter og autohjælpspersonale, jf. TRU alm. del
bilag 30?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udta-
lelse fra Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Der
stilles forskellige krav til anvendelsen af TMA-systemer ud fra
hvor på vejarealet, der arbejdes.
Der stilles fx i dag krav om, at der skal anvendes TMA-system til
oprydning efter færdselsuheld på motorveje eller motortrafikveje,
da der i disse situationer arbejdes i kørespor med fare for følge-
uheld. Oprydning efter færdselsuheld er en opgave, vejmyndighe-
den bestiller og betaler for, herunder anvendelsen af TMA-syste-
mer.
Der stilles derimod ikke krav om anvendelse af TMA-system ved
reparation eller bugsering af et havareret køretøj, der holder i nød-
spor. Køretøjet holder i disse situationer ikke til umiddelbar gene
eller fare. Det er køretøjets ejer, der har ansvaret for køretøjet, og
som bestiller og betaler for assistance.
Dog skal man, hvis der i forbindelse med reparationen eller bugse-
ringen er behov for at spærre højre vognbane, i dag anvende en af-
mærkningsvogn, som anvisning til trafikanterne om, at vognbanen
er spærret.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om, hvorfor der ikke er opbakning til branchens forslag om at stille krav om anvendelse af TMA-systemer ved oprydning efter trafikuheld m.v. på motorveje med henblik på at skabe tryggere rammer for trafikanter og autohjælpspersonale
2982732_0002.png
Side 2/3
I høringsversionen af den nye bekendtgørelse, lægges der op til, at
der fremover kan anvendes et TMA-system som erstatning for af-
mærkningsvognen. Dvs. at der åbnes op for, at der i denne situa-
tion i stedet kan anvendes et TMA-system, som vil give større sik-
kerhed for dem, der arbejder på stedet ved denne type opgaver.
Høringsversionen lægger således op til udvidet anvendelse af TMA-
systemer sammenlignet med i dag.
I nedenstående skema gives et overblik over krav til anvendelse af
TMA-systemer jf. høringsversionen af den nye bekendtgørelse:
Krav til anvendelse af
TMA-system på motor-
veje
Afspærring af
kørespor
Arbejde alene i
nødspor
Vejarbejder
(Offentlige kontrakter)
TMA kan anvendes, men
TMA skal anvendes
dette er ikke reguleret i
bekendtgørelsen
Akutte trafikfarlige
hændelser
(Offentlige kontrakter)
Havarerede køretøjer i
nødspor
(Private aftaler)
TMA kan anvendes
(
**
)
TMA kan anvendes, men
dette er ikke reguleret i
bekendtgørelsen
TMA skal anvendes
TMA kan anvendes
(
*
)
(
*
)
Der stilles krav om, at der skal opsættes en afmærkningsvogn i nødsporet. Afmærkningsvognen
kan erstattes af et TMA-system.
(
**
)
Dette omfatter situationer, hvor der er behov for at spærre højre vognbane i forbindelse med re-
parationen eller bugseringen af det havarerede køretøj væk fra nødsporet. Ved behov for afspærring
af højre vognbane skal der opsættes en afmærkningsvogn i køresporet. Høringsversionen angiver, at
denne kan erstattes af et TMA-system.
Vejarbejder og afhjælpning af akutte trafikfarlige hændelser på
motorvejene sker via offentlige aftaler med vejmyndigheden, hvor
det er staten, der betaler for anvendelse af TMA-systemer.
Assistance til havarerede køretøjer i nødspor sker via mange pri-
vate aftaler mellem bilejerne og vejhjælpsfirmaerne og udgiften be-
tales af den enkelte bilejer (eller dennes forsikringsselskab). Udgif-
ten forbundet med et krav om anvendelse af TMA-systemer må
derfor formodes at blive pålagt bilejeren.”
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om, hvorfor der ikke er opbakning til branchens forslag om at stille krav om anvendelse af TMA-systemer ved oprydning efter trafikuheld m.v. på motorveje med henblik på at skabe tryggere rammer for trafikanter og autohjælpspersonale
2982732_0003.png
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen