Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
7. februar 2025
2025-415
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. januar 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 159:
Vil ministeren
–
evt. i fortrolig form
–
give en opdateret status på
evt. sårbarheder i forhold til den fysiske jernbaneinfrastruktur, og
hvad Banedanmark gør for at sikre denne?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som har sendt føl-
gende svar, som jeg henholder mig til.
”Den
danske jernbane er generelt åben og tilgængelig. Hegn og
afspærring er sat op således, at man ikke uforvarende kommer
ind på banen - og primært af hensyn til at undgå personpåkørs-
ler. På samme vis er objekter i infrastrukturen aflåst for at undgå
tyveri, hærværk og lignende, men de er generelt ikke sikret på en
måde, der effektivt forhindrer adgang for personer, der ønsker at
tiltvinge sig adgang. På samme vis er der forholdsvis let adgang
til kabler mv. Når der engang imellem er hændelser: utilsigtede
kabelovergravninger, tyveri af køreledninger, hærværk, brand el-
ler lignende, så reparerer Banedanmark de udsatte steder. Endvi-
dere drøftes det, om der skal laves ekstra foranstaltninger for at
reducere risikoen for gentagelser. Særligt i gentagelsestilfælde
bliver det systematisk drøftet, hvad Banedanmark kan/bør gøre
for at reducere risikoen for flere hændelser. Hensynet, der vareta-
ges, når der laves foranstaltninger, drejer sig primært om at sikre
oppetid af jernbanesystemet, om økonomi og om jernbanesikker-
hed.
Den danske jernbane består bl.a. af over 3.000 km spor, mere end
2.400 broer, 2800 bygninger, 800 km køreledninger, 140 km per-
ronsider og 5.500 hektar areal, 2.500 km grøfter og 800 sikrede
overkørsler. Banedanmark har i en fortrolig briefing den 17. sep-
tember gjort rede for at enkelte særligt udvalgte steder i den fysi-
ske infrastruktur har været genstand for særlige