Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2977569_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. februar 2025
Strafferetskontoret
Jakob Laudrup
2025-00683
3582677
Besvarelse af spørgsmål nr. 154 (Alm. del) fra Folketingets
Transportudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 154 (Alm. del), som
Folketingets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 15. januar
2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DD).
Peter Hummelgaard
/
Stefanie Lydert Terkildsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 154: MFU spm. om, hvordan der siden 2021 er blevet dømt i sager mod udenlandske førere, der har udøvet vanvidskørsel ved at køre med en promille på over 2,0
2977569_0002.png
Spørgsmål nr. 154 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvordan der siden 2021 er blevet dømt i
sager mod udenlandske førere, der har udøvet vanvidskørsel ved
at køre med en promille på over 2,0? Vil ministeren endvidere
oplyse, hvorvidt de pågældende udenlandske førere er blevet
idømt henholdsvis betingede eller ubetingede frihedsstraffe,
herunder længden af de idømte fængselsstraffe?”
Svar
:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har trukket oplysninger fra Kriminalregisteret
(KR), der viser antallet af fældende afgørelser for personer
registreret
med
udenlandsk
nationalitet
vedrørende
spirituskørsel efter færdselslovens § 53, hvor promillen var over
2,0, jf. tabel 1-2 nedenfor.
Tabel 1. Antal fældende afgørelser for personer registreret med udenlandsk nationalitet
vedrørende spirituskørsel med en promille på over 2,0, fordelt på afgørelsestype og år
(opgjort på antal forhold, antal afgørelser og antal personer)
Antal forhold
Afgørelsestype
1 Dom
3 Dom/kendelse -
straffelovens § 68-
70
4 Betinget dom
5 Betinget dom og
bøde
6 Delvis betinget
dom
12
Indenretlig
vedtagelse af bøde
og
førerretsfrakendels
e
19
Udenretlig
vedtagelse af bøde
og
førerretsfrakendels
e
Total
2021
26
-
5
19
-
2022
70
-
19
126
2
2023
65
-
8
140
1
2024
51
1
15
155
6
Total
212
1
47
440
9
2021
20
-
5
18
-
Antal afgørelser
2022
62
-
19
118
1
2023
57
-
7
129
1
2024
45
1
13
141
2
Total
184
1
44
406
4
2021
20
-
5
18
-
Antal personer
2022
62
-
19
118
1
2023
57
-
7
129
1
2024
45
1
13
141
2
Total
184
1
44
406
4
-
-
-
1
1
-
-
-
1
1
-
-
-
1
1
1
-
-
-
1
1
-
-
-
1
1
-
-
-
1
51
217
214
229
711
43
200
194
202
639
43
200
193
201
631
Tabel 2. Gennemsnitlig straflængde for personer registreret med udenlandsk nationalitet,
der har begået spirituskørsel med promille på over 2,00, fordelt på afgørelsestype og år
(opgjort på antal dage)
Afgørelsestype
2021
2022
2023
2024
Total
1 Dom
4 Betinget dom
5 Betinget dom og bøde
20,00
20,00
20,00
20,30
20,71
20,56
20,00
20,00
20,22
20,53
20,00
20,87
20,23
20,32
20,54
Side 2/4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 154: MFU spm. om, hvordan der siden 2021 er blevet dømt i sager mod udenlandske førere, der har udøvet vanvidskørsel ved at køre med en promille på over 2,0
2977569_0003.png
Total
20,00
20,51
20,17
20,76
20,46
Bemærkninger
Data er analyseret på baggrund af Kriminalregistret (KR). Der tages forbehold for
indtastningsfejl. Data er dynamiske, idet der tages hensyn til rettelser af indtastningsfejl,
forsinkede opdateringer, nye afgørelser mv. Grundet efterslæb i opdatering af afgørelser på alle
sagsområder i KR anses data først for at være komplet i datatræk foretaget mindst to måneder
efter seneste afgørelsesdato.
Data er opdateret den 8. januar 2025.
Tallene er opgjort efter seneste afgørelse, hvortil afgørelsen kan være anket i mellemtiden.
Derfor er afgørelserne ikke nødvendigvis endelige.
Antal afgørelser er, hvor en person har modtaget en afgørelse for hovedforholdet (svarende til
antal personer pr. hovedjournalnummer, datakilde: KR afgørelser).
Antal forhold (hovedforhold og biforhold) er, hvor en person har modtaget en afgørelse for
forholdet (svarende til antal personer pr. journalnummer, datakilde: KR alle forhold).
Data er bl.a. opgjort som personer. Antal personer angiver, hvor mange personer, der er faldet
afgørelse for. Ved opgørelse af data på personer kan totalen afvige fra summen af rækkerne. Det
skyldes, at én person kun tælles én gang i opgørelsen af totaltallet, mens personen tælles med i
hver af rækkerne, hvis personen er dømt for forskellige afgørelser i samme år.
Dom (afgørelsestype 1) anvendes til registrering af domme med ubetinget fængsel eller domme
med kombination af bøde og frakendelse (dvs. frakendelse af førerret, kørselsforbud eller anden
rettighedsfrakendelse).
For så vidt angår nationalitet skal det bemærkes, at opgørelsen omfatter oplysninger om
nationalitet, som dette er registreret i Politiets Sagsstyringssystem (POLSAS). Nationaliteten
registreres ud fra de personoplysninger, vedkommende har ved registrering i POLSAS. Er
personen kendt i CPR-registret, anvendes nationaliteten herfra. Ellers anvendes eksempelvis
statsborgerskabet i et pas. Foreligger der ikke legitimation, anvendes den nationalitet, som
pågældende selv oplyser. Opgørelsen vedrørende nationalitet er derfor behæftet med en vis
usikkerhed.
Registreringen af personers nationalitet kan ændre sig over tid, idet kun seneste registrering af
nationalitet i POLSAS vises. For sigtede personer registreres disses tilhørsforhold på
sigtelsestidspunktet og ændres ikke i den konkrete sag, men kan ændres til et andet tilhørsforhold
i en efterfølgende sigtelse i en anden sag.
I dette datatræk fra KR identificeres de relevante sager ved at søge på relevante frakendelses-
eller strafkoder. Frakendelses- og strafkoder indeholder blandt andet oplysninger om udvisning
med et indrejseforbud, strafskærpelse efter straffelovens § 81 a, kørsel i frakendelsestiden og
vilkår om samfundstjeneste. Der kan således være tilknyttet mere end en frakendelses- eller
strafkode til en afgørelse, hvis der eksempelvis er sket både udvisning og strafskærpelse efter
straffelovens § 81 a. Rigsadvokaten har alene mulighed for at trække data fra én frakendelses-
og strafkode, og det er ikke muligt at identificere hierarkiet mellem de forskellige frakendelses-
og strafkoder. Det betyder, at der kan være flere afgørelser end angivet i datatrækket, idet der
kan være registreret flere frakendelses- og strafkoder på de enkelte afgørelser, som ikke fremgår
af Rigsadvokatens data fra KR.
Den pågældende frakendelseskode til afgørelsen er: ’VO - Førerretsfrakendelse jf. færdsl. § 126
stk. 1 nr. 1 jf. § 128 HØJ PROMILLE/MG’.
I tabel 1 er søgenøglen ’Vanvidskørsel’ anvendt til at frasortere sager uden frihedsstraf. Hvis
denne søgenøgle ikke er anvendt for disse sager, så fremgår de ikke af tabellerne. Dette øger
usikkerheden for opgørelsen i tabellerne. Det har resulteret i, at 6 sager er blevet frasorteret ud
af de 10 sager, hvor der ikke er givet en frihedsstraf.
Søgenøgler er foruddefinerede begreber, der anvendes af politiet til at berige straffesager i
POLSAS med yderligere data i forbindelse med efterforskningen af sagen, og som løbende
vurderes at kunne give en analysemæssig værdi afhængig af den enkelte kriminalitetsform. Der
er ikke systemtekniske krav om anvendelsen af søgenøgler, og der sker løbende en revision af
søgenøglerne baseret på udviklingen i kriminaliteten.
Søgenøgler kan anvendes på tværs af forskellige kriminalitetsformer og dermed forskellige
gerningskoder. Hvis en sag ændrer karakter som et resultat af efterforskningen, vil dette også få
betydning for de anvendte søgenøgler, der i større eller mindre grad skal ændres i takt hermed.
Søgenøgler er således velegnede i analysemæssig kontekst, men er ikke oprettet med henblik på
statistisk brug.
Side 3/4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 154: MFU spm. om, hvordan der siden 2021 er blevet dømt i sager mod udenlandske førere, der har udøvet vanvidskørsel ved at køre med en promille på over 2,0
Det skal i den forbindelse særligt bemærkes, at da der er tale om en søgenøgle, som ikke er
obligatorisk at anvende for politiet, afhænger anvendelsesgraden af den enkelte sagsbehandler
og politikreds. Opgørelse på baggrund af søgenøgler er derfor ikke en konsistent metode til
statistisk at opgøre det reelle omfang af afgørelser, da en sådan opgørelse vil være behæftet med
stor usikkerhed.
Vedrørende tabel 2 - Gennemsnitlig straflængde
Der skelnes mellem rene sager og ikke-rene sager.
Rene sager omfatter afgørelser (ét hovedforhold med én gerningsmand) bestående af et enkelt
forhold, som har ført til fældende afgørelse, og hvor hovedforholdet angår den valgte
gerningskode. Afgørelser med fællesstraf indgår ikke, dvs. afgørelser, hvor den betingede straf
fra en tidligere straf indgår i strafudmålingen. En ren sag er et udtryk for, hvad én overtrædelse
af en given kriminalitetstype giver i straf.
Datatrækket viser antallet af rene sager som registreret i KR på dataudtrækstidspunktet. Der
tages forbehold for, at der i cirkulæret om registrering mv. i Det Centrale Kriminalregister
(Kriminalregisteret) er fastsat en række kriterier for, hvornår afgørelser skal registreres og slettes
i KR. På baggrund heraf kan det ikke udelukkes, at der vil kunne indgå sager i ovenstående
datatræk, som indeholder flere fældende forhold, men som registreringsmæssigt i henhold til
førnævnte cirkulære optræder som rene.
Datagrundlaget (dvs. antallet af afgørelser, som den gennemsnitlige straflængde er baseret på)
reduceres væsentligt, når straflængden opgøres på rene sager.”
Side 4/4