Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2971552_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
29. januar 2025
2025-267
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. januar 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 148:
Af Frihedsbrevets historier om DSB’s problemer med Knorr-
Bremse fremgår det, at de manglende leveringer har haft store be-
tydninger for driften, men at DSB ikke har det fulde overblik. Vil
ministeren på den baggrund vurdere, om der været god nok indsigt
i konsekvenserne af de manglende reservedelsleveringer? Vil mini-
steren redegøre for den interne kontrol, DSB har ført med regnin-
gerne fra Knorr-Bremse? Og vil ministeren opgøre DSB's bod hos
Knorr-Bremse samt oplyse, hvornår den første gang blev opgjort,
jf. ”DSB-chef
instruerede medarbejdere i systematisk at godkende
for høje regninger: ”Dybt problematisk”,
bragt af Frihedsbrevet.dk
den 18. december 2024?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der har oplyst følgende:
”Det
er ikke muligt at isolere påvirkningen fra reservedelssituatio-
nen på DSB’s generelle drift, herunder ift. påvirkningen på punkt-
lighed og akutte nedformeringer. DSB kan dog oplyse at vi særligt i
perioden juli til november 2024 har set en stigning i påvirkningen
på DSB’s samlede kundepunktlighed som følge af materielfejl. DSB
opgør ikke, hvorvidt fejlene konkret skyldes reservedelssituationen
eller andre forhold.
DSB følger kontinuerligt situationen meget tæt, og har konkret
kunne identificere nedenstående direkte konsekvenser for togdrif-
ten i 2024, som følge af manglende leverancer fra Knorr-Bremse:
Uge 33: Akutaflyste afgange i regionaltogssystemet mellem
Aarhus H, Fredericia og Esbjerg og nedformeringer på
Nordvestbanen og Sydbanen.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om ministeren mener at DSB har haft god nok indsigt i konsekvenserne af de manglende reservedelsleveringer fra Knorr-Bremse
2971552_0002.png
Side 2/3
Uge 34 og 35: 1 daglig aflysning mellem Aarhus H og Fre-
dericia, samt nedformeringer på Nordvestbanen og Sydba-
nen.
Perioden fra 12. august 2024 til den 31. oktober 2024:
o
Regionaltogssystemet mellem Esbjerg, Fredericia
og Aarhus H: I størrelsesordenen 5 daglige nedfor-
merede afgange ud af i alt 46 afgange (begge ret-
ninger).
o
Regionaltogssystemerne mellem København H og
Kalundborg og mellem København H og Holbæk
(Nordvestbanen): I størrelsesordenen 11 daglige
nedformerede afgange ud af i alt 113 afgange (begge
retninger).
Trods udfordringerne med reservedelssituationen har DSB’s mate-
riel i 2024 generelt kørt bedre end i 2023, målt på antal kilometer
mellem forsinkende hændelser.
Intern kontrol med fakturaer fra Knorr-Bremse
DSB har betalt for udført arbejde, idet komponenter til togsættene
er blevet vedligeholdt. Knorr-Bremse har imidlertid haft udfordrin-
ger med at udarbejde fakturaer med korrekte priser for alle ar-
bejdsprocesser.
Knorr-Bremse er ikke blot er en almindelig leverandør, men en
stor og vigtig strategisk samarbejdspartner for DSB. Der er således
tale om et langvarigt samarbejde med en tæt relation mellem par-
terne. På den baggrund er DSB betrygget i, at det på et senere tids-
punkt vil være muligt at kunne foretage eventuelle korrektioner af
de foretagne betalinger.
En efterfølgende gennemgang og dialog med Knorr-Bremse vedrø-
rende de foretagne betalinger har da også givet anledning til, at
Knorr-Bremse til dato har udstedt ca. 300 kreditnotaer.
Endelig skal det anføres, at det overordnede hensyn til DSB’s ca.
450.000 daglige rejsende er en meget væsentlig faktor for DSB.
Manglende leverancer af reservedele medfører, at DSB’s værkste-
der ikke kan gennemføre de nødvendige reparationer og eftersyn,
og derfor ikke kan levere tilstrækkeligt køreklart materiel til drift.
Dette kan resultere i nedformeringer og aflysninger. Det har derfor
i en periode været nødvendigt at sikre betaling for udførte ydelser
indenfor rimelig tid for at sikre Knorr-Bremses likviditet og der-
med fortsatte leverancer.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om ministeren mener at DSB har haft god nok indsigt i konsekvenserne af de manglende reservedelsleveringer fra Knorr-Bremse
2971552_0003.png
Side 3/3
Opgørelse af bod
DSB og Knorr-Bremse har i december 2024 indgået forlig vedrø-
rende betaling af bod for forsinkelser og mangelfulde leverancer. I
aftalen er der indarbejdet incitamenter for Knorr-Bremse til at le-
vering af reservedele fremadrettet sker i henhold til de indgåede af-
taler herom.
Det indgåede forlig vedrørende betaling af bod er omfattet af en
fortrolighedsklausul i leverandøraftalen mellem Knorr-Bremse og
DSB.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen