Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
3. februar 2025
2025-266
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. januar 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DD) og Birgitte
Bergman (KF).
Spørgsmål nr. 146:
Er ministeren bekymret for, at kommuner i dag indfører betalings-
parkering med henvisning til ønsket om at opnå en trafikal ad-
færdsregulering, men hvor formålet reelt set handler om at opnå
en indtjening fra kommunens side?
Svar:
Reglerne er klare for, hvad kommunerne som vejmyndighed må
kræve betaling for i forbindelse med parkering. Kommunerne som
vejmyndighed skal naturligvis overholde de gældende regler.
Det følger således af vejlovens § 90, stk. 1, at vejmyndigheden kan
kræve betaling for benyttelse af særligt indrettede offentlige parke-
ringspladser og -anlæg for motorkøretøjer til dækning af udgifterne
ved indretningen og driften af sådanne pladser og anlæg samt til
tilsyn med de parkerede motorkøretøjer.
Af bestemmelsens stk. 2, følger det, at vejmyndigheden med politi-
ets samtykke kan bestemme, at der på parkeringspladser, parke-
ringsanlæg eller andre arealer på offentlige veje, hvor der ønskes
en begrænsning af adgangen til at parkere motorkøretøjer, opkræ-
ves en betaling for parkering, der kan sættes i forhold til det tids-
rum, motorkøretøjerne holder parkeret.
Formålet er her, at regulere færdslen, og betalingsordningen skal
derfor være trafikalt begrundet og have et trafikadfærdsregule-
rende formål.
Ud over ovenstående regler, er der indført en kontrolmekanisme
der sikrer et loft over kommunernes indtægter for parkering. Det
følger således af lovbekendtgørelse nr. 63 af 19. januar 2021 om