Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2973082_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
3. februar 2025
2025-266
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. januar 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DD) og Birgitte
Bergman (KF).
Spørgsmål nr. 147:
Kan ministeren bekræfte, at en kommune alene må indføre beta-
lingsparkering, hvis det er trafikalt begrundet og har et trafikad-
færdsregulerende formål.
Svar:
Vejmyndigheden kan kræve betaling for benyttelse af særligt ind-
rettede offentlige parkeringspladser og -anlæg for motorkøretøjer
til dækning af udgifterne ved indretningen og driften af sådanne
pladser og anlæg samt til tilsyn med de parkerede motorkøretøjer,
jf. vejlovens § 90, stk. 1.
Det følger af forarbejderne til bestemmelsen, at formålet med beta-
lingen for parkering på parkeringsanlæg og parkeringspladser ved
for eksempel indkøbscentre, trafikknudepunkter og seværdigheder
mv., er at sikre rimelige parkeringsfaciliteter for trafikanter med
ærinde til den pågældende, særligt trafikskabende lokalitet, hvor-
for betalingen ikke primært tjener et færdselsregulerende formål.
Vejmyndigheden kan med politiets samtykke bestemme, at der på
parkeringspladser, parkeringsanlæg eller andre arealer på offent-
lige veje, hvor der ønskes en begrænsning af adgangen til at par-
kere motorkøretøjer, opkræves en betaling for parkering, der kan
sættes i forhold til det tidsrum, motorkøretøjerne holder parkeret,
jf. bestemmelsens stk. 2.
Af forarbejderne til bestemmelsen i stk. 2 følger det endvidere, at
betalingsordningen skal være trafikalt begrundet og have et trafik-
adfærdsregulerende formål.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 147: MFU spm. om ministeren kan bekræfte, at en kommune alene må indføre betalingsparkering, hvis det er trafikalt begrundet og har et trafikadfærdsregulerende formål
2973082_0002.png
Side 2/2
Indtægterne fra de betalinger, som opkræves efter stk. 1 fra de sær-
ligt indrettede offentlige parkeringspladser og -anlæg, må ikke
overstige vejmyndighedens udgifter til anlæg, drift og tilsyn med
disse særlige parkeringsanlæg. For de betalinger der opkræves ef-
ter bestemmelsens stk. 2, findes der principielt ikke en øvre grænse
for størrelsen af betalingerne herfor, så længe ordningen er sagligt
begrundet og har til formål at regulere trafikafviklingen, jf. forar-
bejderne til bestemmelsen.
Jeg kan herudover henvise til min besvarelse af TRU alm. del
spørgsmål 146 af dags dato.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen