Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2973085_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
3. februar 2025
2025-266
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. januar 2025 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DD) og Birgitte
Bergman (KF).
Spørgsmål nr. 146:
Er ministeren bekymret for, at kommuner i dag indfører betalings-
parkering med henvisning til ønsket om at opnå en trafikal ad-
færdsregulering, men hvor formålet reelt set handler om at opnå
en indtjening fra kommunens side?
Svar:
Reglerne er klare for, hvad kommunerne som vejmyndighed må
kræve betaling for i forbindelse med parkering. Kommunerne som
vejmyndighed skal naturligvis overholde de gældende regler.
Det følger således af vejlovens § 90, stk. 1, at vejmyndigheden kan
kræve betaling for benyttelse af særligt indrettede offentlige parke-
ringspladser og -anlæg for motorkøretøjer til dækning af udgifterne
ved indretningen og driften af sådanne pladser og anlæg samt til
tilsyn med de parkerede motorkøretøjer.
Af bestemmelsens stk. 2, følger det, at vejmyndigheden med politi-
ets samtykke kan bestemme, at der på parkeringspladser, parke-
ringsanlæg eller andre arealer på offentlige veje, hvor der ønskes
en begrænsning af adgangen til at parkere motorkøretøjer, opkræ-
ves en betaling for parkering, der kan sættes i forhold til det tids-
rum, motorkøretøjerne holder parkeret.
Formålet er her, at regulere færdslen, og betalingsordningen skal
derfor være trafikalt begrundet og have et trafikadfærdsregule-
rende formål.
Ud over ovenstående regler, er der indført en kontrolmekanisme
der sikrer et loft over kommunernes indtægter for parkering. Det
følger således af lovbekendtgørelse nr. 63 af 19. januar 2021 om
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 146: MFU spm. om ministeren er bekymret for, at kommuner i dag indfører betalingsparkering med henvisning til ønsket om at opnå en trafikal adfærdsregulering, men hvor formålet reelt set handler om at opnå en indtjening fra kommunens side
2973085_0002.png
Side 2/2
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner § 15 a, at
"Tilskud efter § 14 til kommunen reduceres med et beløb i henhold
til §§ 1 og 2 i lov om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner
som følge af indtægter fra parkering."
Det følger samtidig af lov nr. 699 af 8. juni 2018 om nedsættelse af
statstilskuddet til kommuner som følge af indtægter fra parkering §
1, at
"Social- og indenrigsministeren nedsætter statens tilskud, jf.
§ 14 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommu-
ner, til de kommuner, der har indtægter fra opkrævet betaling for
parkering, der overstiger et fast loft opgjort til 320 kr. pr. indbyg-
ger. Nedsættelsen svarer til det fulde beløb, som indtægterne
overstiger loftet."
Af bestemmelsens stk. 2 følger det, at
"Det fast-
satte loft på 320 kr. pr. indbygger efter stk. 1 reguleres en gang
årligt fra og med 2021 med pris- og lønudviklingen i den kommu-
nale sektor."
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen