Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2975076_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023-11071
Den 20. januar 2025
Ministerredegørelse til Statsrevisorerne for beretning nr.
5/2024 om trafikstøj
I brev af 20. november 2024 har Statsrevisorerne anmodet mig om at redegøre for
de foranstaltninger og overvejelser, som beretning nr. 5/2024 om Miljø- og
Ligestillingsministeriets og Transportministeriets indsats overfor trafikstøj giver
anledning til.
Jeg ser med alvor på de kritikpunkter af støjkort og støjhandlingsplaner, der rejses
af Rigsrevisionen og Statsrevisorerne.
Jeg vil gerne kvittere for, at Rigsrevisionen i beretningen er opmærksomme på, at
Miljø- og Ligestillingsministeriet under og efter Rigsrevisionens
undersøgelsesperiode har igangsat initiativer, der vedrører nogle af de problemer,
som Rigsrevisionen peger på, for eksempel i forhold til at sikre overholdelse af
tidsfrister ved udarbejdelse af kommunale støjkort og i Miljøstyrelsens tilsyn med
Københavns Lufthavn.
Jeg har noteret mig, at Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at det ikke er
sikret, at myndighederne overholder en række krav fra bekendtgørelsen om støj.
Konsekvensen af dette er ifølge statsrevisorerne, at myndighedernes grundlag for
at forebygge og begrænse støjens skadelige virkninger og borgernes indsigt i
myndighedernes indsats over for trafikstøj indskrænkes.
I forhold til kravene i støjbekendtgørelsen hæfter Statsrevisorerne sig ved, at ingen
myndigheder har overholdt kravene til indholdet i støjhandleplanerne i alle årene,
herunder har ingen af de statslige myndigheder levet op til bekendtgørelsens krav
om at beskrive, i hvilken rækkefølge de påtænker at gennemføre initiativerne i
handleplanerne. For Miljø- og Ligestillingsministeriet er denne kritik relevant for
handlingsplanen for Københavns Lufthavn, som udarbejdes af Miljøstyrelsen på
lufthavnens vegne.
Rigsrevisionen konstaterer, at støjkort og støjhandlingsplaner i mange tilfælde
ikke indsendes til tiden af trafikmyndighederne, og at disse forsinkelser medfører,
at Miljøstyrelsen ikke har kunnet rapportere rettidigt til Europa-Kommissionen.
Jeg værdsætter, at der med beretningen er sat fokus på dette, så Miljøstyrelsen
fremadrettet får mulighed for at indsende dokumenter rettidigt. Jeg noterer, at
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm. om, hvad ministrene vil gøre for fremadrettet at sikre, at myndigheder og kommuner overholder fristerne for indsendelse af støjkort og handlingsplaner til Miljøstyrelsen, så styrelsen kan sende de endelige støjkort og resume af handlingsplaner til Europa-Kommissionen til tiden
Rigsrevisionen har kortlagt, at alle kommunale støjkort er færdiggjort til tiden,
siden Miljøstyrelsen overtog denne opgave fra kommunerne i 2022.
Jeg har også noteret mig kritikken af tilsynet med Københavns Lufthavn, hvor
Statsrevisorerne hæfter sig ved, at Miljøstyrelsen ikke har ført et tilstrækkeligt
tilsyn med, om lufthavnen har overholdt kravene i sin miljøgodkendelse i hele
perioden, samt at der har været en del tilfælde af overtrædelser af de bindende
støjkrav om natten, hvor Miljøstyrelsen ikke har anvendt sine
håndhævelsesmuligheder.
Jeg har også noteret, at Rigsrevisionens gennemgang af grænseværdier for
trafikstøj viser, at de danske grænseværdier for vej-, jernbane- og flystøj ligger på
niveau med øvrige europæiske landes grænseværdier. I forhold til grænseværdien
for motorveje har Statsrevisorerne hæftet sig ved, at andelen af borgere, der føler
sig generet af støj fra motorveje ved grænseværdien på 58 dB, er højere end, hvad
er tilfældet ved andre typer veje.
Nedenfor vil jeg nærmere redegøre for de overvejelser, foranstaltninger og
konkrete initiativer, som beretning nr. 5/2024 har givet anledning til.
Redegørelsen er bygget op omkring beretningens hovedtemaer og
Statsrevisorernes bemærkninger, der helt eller delvist vedrører mit ressortområde.
Manglende orientering fra Miljøstyrelsen til trafikmyndigheder hvis
kravene til støjkort og handlingsplaner ikke er overholdt
Statsrevisorerne konstaterer, at Miljøstyrelsen generelt ikke har orienteret de
konkrete myndigheder, hvis kravene ikke er overholdt, selvom styrelsen har
gennemgået alle myndigheders støjkort og handleplaner.
Det er vigtigt at understrege, at Miljøstyrelsen ikke har beføjelser eller en
handlepligt over for myndighederne, hvilket også fremgår af Rigsrevisionens
redegørelse. Men styrelsen vil fremadrettet følge Rigsrevisionens anbefaling om at
kontakte myndighederne, hvis der er mangler i støjkort og støjhandlingsplaner.
Følgende initiativer vil blive igangsat:
Miljøstyrelsen påtænker i 2025 at opdatere den generelle vejledning om
støjkortlægning med fokus på hidtidige erfaringer. Miljøstyrelsen påtænker
endvidere ved næstkommende udarbejdelse af støjkort (2027) og
støjhandlingsplaner (2029) at gennemføre en generel opsamling af de eventuelle
mangler, der måtte være. Skulle der i de kommende støjkort og
støjhandlingsplaner være et generelt mønster i manglerne, vil Miljøstyrelsen
benytte denne information til yderligere fremadrettet orientering af alle
myndighederne. Disse initiativer vurderes at give en kollektiv erfaringsopsamling
på tværs af myndigheder.
Den europæiske støjkortlægning udføres med intervaller på 5 år. Som følge heraf
skal den næste kortlægning gennemføres i 2027, og støjhandlingsplanerne skal
udarbejdes i 2029. Miljøstyrelsen vurderer på den baggrund, at det er mest
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm. om, hvad ministrene vil gøre for fremadrettet at sikre, at myndigheder og kommuner overholder fristerne for indsendelse af støjkort og handlingsplaner til Miljøstyrelsen, så styrelsen kan sende de endelige støjkort og resume af handlingsplaner til Europa-Kommissionen til tiden
fordelagtigt at opsamle manglerne og foretage en generel vejledning på baggrund
heraf.
For sen indsendelse af støjkort og handlingsplaner til Kommissionen
Statsrevisorerne kritiserer, at myndighederne ikke har overholdt kravene i
bekendtgørelsen om at indsende støjkort og handleplaner til tiden. Forsinkelserne
betyder, at Miljøstyrelsen ikke har indrapporteret data rettidigt til Europa-
Kommissionen.
Jævnfør Rigsrevisionens redegørelse har Miljøstyrelsen oplyst, at styrelsen har
udfordringer med at få myndighederne til at sende støjkort og handleplaner til
tiden, men at styrelsen ikke har nogen sanktionsmuligheder over for
myndighederne.
Rigsrevisionen konstaterer, at Miljøstyrelsen ikke har kunnet sende endelige
støjkort og resuméer af handleplaner til Europa-Kommissionen til tiden. Styrelsen
har derfor i stedet måttet sende
foreløbige
støjkort og resuméer af handleplaner.
Kun det foreløbige støjkort fra 2012 blev indsendt til tiden. Det konstateres også i
beretningen, at støjkort for alle kommuner er udarbejdet til tiden, efter
Miljøstyrelsen i 2022 hjemtog opgaven med at kortlægge trafikstøjen fra
kommunerne.
Følgende initiativer vil blive igangsat:
Miljøstyrelsen vil fortsætte med at kortlægge trafikstøjen fra kommunerne, som
det skete første gang i 2022. Fremadrettet påtænker Miljøstyrelsen at indkalde de
relevante trafikmyndigheder til et opstartswebinar inden næste støjkortlægning i
2027, hvor bl.a. tidsplanen bliver gennemgået. Desuden påtænkes det at sende
påmindelser om overholdelse af tidsfristerne til myndighederne før næste runde af
kortlægninger sammen med en generel vejledning baseret på Rigsrevisionens
beretning samt øvrige interessenters bemærkninger.
Prioritering af virkemidler i støjhandlingsplaner i forhold til
Københavns Lufthavn
Ifølge støjbekendtgørelsens § 26, stk. 1, nr. 6, skal støjhandleplanen bl.a. indeholde
en prioritering af de problemer og situationer, der skal forbedres. Dette skal skabe
indblik i, hvordan myndighederne vil forebygge og begrænse støjens virkninger.
Statsrevisorerne kritiserer, at der i støjhandlingsplanerne for 2018-2023 og 2024-
2029, som Miljøstyrelsen har udarbejdet på vegne af Københavns Lufthavn, ikke
har været beskrevet en prioritering af de initiativer, som påtænkes iværksat for at
reducere støjen.
Følgende initiativer vil blive igangsat:
Miljøstyrelsen har ikke lovhjemmel til at stille krav om gennemførelse af de i
handleplanen beskrevne initiativer
med mindre kravene supplerende stilles via
påbud eller vilkårsændringer i miljøgodkendelsen. Herved vanskeliggøres det, at
Miljøstyrelsen på vegne af Københavns Lufthavn kan fastlægge en prioritering af
indsatserne.
3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm. om, hvad ministrene vil gøre for fremadrettet at sikre, at myndigheder og kommuner overholder fristerne for indsendelse af støjkort og handlingsplaner til Miljøstyrelsen, så styrelsen kan sende de endelige støjkort og resume af handlingsplaner til Europa-Kommissionen til tiden
Miljøstyrelsen tager Statsrevisorernes kritik omhandlende den manglende
prioritering til efterretning. Til udarbejdelsen af den næste støjhandlingsplan for
Københavns Lufthavn vil Miljøstyrelsen derfor have opmærksomhed på at
prioritere i de initiativer, som der fremstilles i støjhandlingsplanen.
For den nugældende støjhandlingsplan for Københavns Lufthavn agter styrelsen
primo 2025 at indgå i dialog med Københavns Lufthavn om at få prioriteret de
initiativer, der er fastlagt i støjhandlingsplanen.
Manglende overholdelse af krav til støjhandlingsplaner for
Københavns Lufthavn
Statsrevisorerne har fremlagt kritik vedrørende overholdelse af krav til
støjhandlingsplaner specifikt for Københavns Lufthavn. Det fremgår af
beretningen, at der er identificeret én eller flere mangler i Miljøstyrelsens
støjhandlingsplaner fra hhv. 2013-2018, 2018-2023 og 2024-2029 for lufthavnen.
Følgende initiativer vil blive igangsat:
Styrelsen tager kritikken vedrørende manglerne for lufthavnens
støjhandlingsplaner til efterretning og vil i udarbejdelsen af de kommende
støjhandlingsplaner for Københavns Lufthavn være opmærksom på, at alle
oplysningerne i bekendtgørelsens § 26 indgår i planen.
Manglende tilsyn med støj i miljøgodkendelsen for Københavns
Lufthavn
Statsrevisorerne kritiserer, at Miljøstyrelsen ikke har ført et tilstrækkeligt tilsyn
med Københavns Lufthavn, hvor Miljøstyrelsen skal føre både et fysisk og et
administrativt tilsyn med, at kravene i lufthavnens miljøgodkendelse overholdes.
Statsrevisorerne hæfter sig ved, at Miljøstyrelsen ikke har ført et tilstrækkeligt
tilsyn med, om Københavns Lufthavn har overholdt kravene til støj i sin
miljøgodkendelse i perioden 2015-2022.
Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at Miljøstyrelsen ikke har gennemført de
påkrævede fysiske tilsyn hvert 3. år i hhv. 2018 og 2021, idet der ikke er foretaget
fysiske tilsyn i perioden december 2015-oktober 2023.
I forhold til Miljøstyrelsens administrative tilsyn med Københavns Lufthavn, har
det ikke været muligt at fremfinde kvitteringer eller eventuelle bemærkninger til
lufthavnens fremsendte årsrapporter for perioderne 2015-2016 og 2019-2020
hvormed, at det ikke kan dokumenteres, at der er gennemført et administrativt
tilsyn i disse perioder.
Følgende initiativer vil blive igangsat:
Miljøstyrelsen tager Statsrevisorernes kritik omkring manglende tilsyn til
efterretning.
4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm. om, hvad ministrene vil gøre for fremadrettet at sikre, at myndigheder og kommuner overholder fristerne for indsendelse af støjkort og handlingsplaner til Miljøstyrelsen, så styrelsen kan sende de endelige støjkort og resume af handlingsplaner til Europa-Kommissionen til tiden
Miljøstyrelsen har registreret et fysisk tilsyn den 1. december 2015, hvilket betyder,
at det er i perioden fra 2018 (3 år fra sidste fysiske tilsyn) og frem til 24. oktober
2023, at kravet til fysisk basistilsyn ikke var overholdt. Da Miljøstyrelsen har ført
et fysisk tilsyn i oktober 2023 med Københavns Lufthavn overholdes krav til
basistilsynsfrekvensen på nuværende tidspunkt.
Miljøstyrelsens administrative tilsyn med overholdelse af vilkår i
miljøgodkendelsen tager udgangspunkt i indrapporteringer (årsrapporter, mails
o.lign.) fra lufthavnen, sagsbehandling af indkomne støjklager, samt styrelsens
deltagelse i møder med lufthavnen og ved møder med kontaktgruppen for
Københavns Lufthavn. Miljøstyrelsen mener ikke, at den manglende
dokumentation på tilbagemeldinger fra Miljøstyrelsen vedrørende årsrapporter
kan tages som et udtryk for, at rapporterne ikke er gennemgået.
Miljøstyrelsen har siden 2020 journaliseret kvitteringer eller tilbagemeldinger på
de modtagne årsrapporter og fremadrettet vil styrelsen fortsat være
opmærksomme på at journalisere tilbagemeldinger på årsrapporter uanset, om der
er bemærkninger til rapporterne eller ej. Desuden har styrelsen i sit fagsystem
GeoEnviron indført modtagelse af lufthavnens årsrapporter som en
tilbagevendende opgave med påført frist, således at det sikres, at der gives
kvitteringer eller tilbagemeldinger på årsrapporterne efter gennemgang.
Håndhævelse af overtrædelser af bindende støjkrav i
miljøgodkendelsen for Københavns Lufthavn
Statsrevisorerne kritiserer Miljøstyrelsens håndtering af Københavns Lufthavns
overtrædelser af krav til støj om natten og støj om dagen i perioden 2012-2023.
Statsrevisorerne hæfter sig desuden ved, at der i perioden 2012-2023 er fundet 44
overtrædelser af de bindende støjkrav i Københavns Lufthavn om natten.
Miljøstyrelsen har ikke anvendt håndhævelsesmuligheder i 36 af disse.
Miljøstyrelsen foretager altid en konkret vurdering i tilfælde af overtrædelser af
vilkår. I vurderingen af forholdet og overvejelser om videre håndhævelse er
proportional i det enkelte tilfælde, indgår sagens konkrete oplysninger.
I tilfælde med overskridelser af det maksimale støjniveau om natten har det
desuden haft en betydning for styrelsens vurdering, hvis lufthavnen allerede har
haft håndteret hændelsen i forhold til de involverede luftfartsselskaber. Denne
sagsgang er beskrevet i kommissoriet for Forhåndsgodkendelsesudvalget (FUNA),
og netop den aftalte sagsgang vurderes at være en af hovedårsagerne til, at
styrelsen ikke har håndhævet flere overtrædelser.
Følgende initiativer vil blive igangsat:
Miljøstyrelsen tager kritikken vedrørende håndhævelse af overtrædelser i
natteperioden til efterretning. Styrelsen vil gennemgå sagsgange for
vilkårsoverskridelser med henblik på at sikre en tilstrækkelig
myndighedshåndhævelse ved det fremadrettede tilsyn med Københavns Lufthavn.
5
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm. om, hvad ministrene vil gøre for fremadrettet at sikre, at myndigheder og kommuner overholder fristerne for indsendelse af støjkort og handlingsplaner til Miljøstyrelsen, så styrelsen kan sende de endelige støjkort og resume af handlingsplaner til Europa-Kommissionen til tiden
2975076_0006.png
Manglende statslige indsigelser, hvis kommuner vil opføre boliger i
områder med støjbelastning fra statslige veje og jernbaner
Rigsrevisionen bemærker i sin beretning, at Naturstyrelsen, Vejdirektoratet og
Banedanmark ikke i alle tilfælde har gjort indsigelse, hvis kommuner vil opføre
boliger i områder med støjbelastning fra statslige veje og jernbaner.
Det var Naturstyrelsen, der efter 2013 varetog de statslige interesser på statens
vegne. Planloven blev dog i 2015 ressortoverført til Erhvervsstyrelsen og siden hen
Plan- og Landdistriktsstyrelsen, herunder det overordnede ansvar for de statslige
interesser i kommuneplanlægningen.
Miljø- og Ligestillingsministeriet har oplyst overfor Rigsrevisionen, i forbindelsen
med udarbejdelsen af beretningen, at Miljøstyrelsen/Miljø- og
Ligestillingsministeriet ikke har mulighed har for at vurdere de to sager, hvor
Rigsrevisionen har vurderet, at Naturstyrelsen før 2015 burde have foretaget en
indsigelse.
Miljøstyrelsen, Naturstyrelsen eller Miljø- og Ligestillingsministeriet skal ikke gøre
indsigelse, hvis kommunerne planlægger for boliger i områder med støjbelastning
fra statslige veje og jernbaner. Dette fremgår af de ”Statslige interesser i forhold til
kommunernes planlægning” fra 2023.
Det vurderes på denne baggrund ikke, at der er behov for en indsats fra Miljø- og
Ligestillingsministeriets side.
Ingen statslige myndigheder fører kontrol med, om kommuner
overholder grænseværdier, når de planlægger nye boliger langs
kommuneveje
Der er ovenfor redegjort for, at hverken Miljøstyrelsen eller Miljø- og
Ligestillingsministeriet skal gøre indsigelse over for kommunerne, hvis de
planlægger for boliger på støjbelastede arealer. Det gælder også langs de
kommunale veje.
Det er kommunerne alene, der har ansvaret for planlægning af boliger efter
planloven. Det vurderes på denne baggrund ikke, at der er behov for en indsats fra
Miljø- Ligestillingsministeriets side.
Jeg har dog noteret mig, at de udvalgte kommunecases i beretningen viser, at der
kan være problemer ift. kommunernes overholdelse af de i planloven fastsatte
grænseværdier for nye boliger. Miljø- og Ligestillingsministeriet har orienteret By-,
Land- og Kirkeministeriet (BLKM) om den rejste problemstilling i Rigsrevisionens
beretning.
Jeg vil i øvrigt henvise til redegørelsen fra transportministeren for så vidt de dele
af beretningen, som henhører under dennes ressort.
Afslutningsvis skal jeg bemærke, at der er sendt en kopi af nærværende
redegørelse til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
6
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm. om, hvad ministrene vil gøre for fremadrettet at sikre, at myndigheder og kommuner overholder fristerne for indsendelse af støjkort og handlingsplaner til Miljøstyrelsen, så styrelsen kan sende de endelige støjkort og resume af handlingsplaner til Europa-Kommissionen til tiden
Magnus Heunicke
7