Statsrevisorerne 2024-25
Beretning Nr. 5 Transportministeriets redegørelse af 17. januar 2025 til beretning nr. 5/2024 om indsatsen over for trafikstøj
Offentligt
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
17. januar 2024
2023-5078
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportministerens redegørelse til Statsrevisorernes
beretning nr. 5/2024 om indsatsen over for trafikstøj
I brev af 20. november 2024 har Statsrevisorerne anmodet mig om
at redegøre for de foranstaltninger og overvejelser, som beretning
nr. 5/2024 om indsatsen over for trafikstøj giver anledning til.
I det følgende fremgår mine kommentarer til beretningens konklu-
sioner samt til Statsrevisorernes bemærkninger til beretningen.
Trafikstøj udgør et væsentligt problem for menneskers sundhed og
velbefindende. Det er som bekendt ikke transportinfrastrukturen i
sig selv der støjer, men den trafik, der afvikles på den. Vækst i tra-
fikken
–
og dermed i støjen
–
er i hovedsagen en konsekvens af den
generelle samfundsudvikling og den øgede mobilitet, der er en for-
udsætning for et velfungerende arbejdsmarked og for udvekslingen
af varer og tjenesteydelser.
Den statslige indsats over for trafikstøj er tilrettelagt og dimensio-
neret ved de politiske aftaler på området, særligt den politiske af-
tale fra 2021 om Infrastrukturplan 2035 og ved de bevillinger, der
er afsat i forlængelse heraf. Der blev således ved aftalen afsat en
støjpulje på 3 mia.kr. for perioden 2022-2035, og der indarbejdes
herudover tiltag ved de større anlægsprojekter.
Jeg anerkender, at støjhandlingsplanerne ikke har overholdt alle
formelle krav i bekendtgørelsen. Det er således kritisabelt, at flere
støjkort og handlingsplaner ikke er blevet indsendt til tiden. Pro-
cessen vil blive søgt forbedret i samarbejde med Miljøstyrelsen.
Når det kommer til spørgsmålet om prioriteringen af støjprojek-
terne, er det mindre lige til at tage kritikken til efterretning, da pri-
oriteringen beror på politiske beslutninger i forligskredsen.
Indtil videre har man i forhold til støjindsatsen på vejområdet fra
politisk side valgt en tilgang, hvor prioriteringen mellem de enkelte