Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del
Offentligt
2964204_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
TRU alm. del.
Samrådsspørgsmål C.
Hvordan forholder ministrene sig til den kritik,
Statsrevisorerne rejser af ministeriernes
indsats over for trafikstøj? Vil ministrene endvidere
redegøre for, hvilke initiativer ministrene vil tage for
at rette op på de kritiserede forhold og fremadrettet
sikre, at myndighederne efterlever kravene i
støjbekendtgørelsen? Der henvises til
Rigsrevisionens beretning nr. 5/2024 med
Statsrevisorernes bemærkninger om indsatsen over
for trafikstøj, jf. TRU alm. del
bilag 47.
Svar
Som Rigsrevisionen beretter, kan trafikstøj være
sundhedsskadelig og ifølge WHO er trafikstøj
næstefter luftforurening det største miljøproblem,
som påvirker borgernes sundhed i Europa.
Miljøstyrelsen opgjorde i 2003, at mellem 200-500
danskere årligt dør for tidligt af de sygdomme, som
vejstøj kan medføre, og mange danskere er desværre
udsat for støjniveauer over de vejledende
grænseværdier.
Den seneste nationale kortlægning af vejstøj, som
udgør langt det største støjproblem i Danmark,
viste, at ca. 750.000 boliger er belastet med
1
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 7/1-25 om Statsrevisorernes og Rigsrevisionens beretning om indsatsen over for trafikstøj
2964204_0002.png
TALEPAPIR
trafikstøj over grænseværdierne. Derfor er det
vigtigt, at indsatsen for at reducere trafikstøj
tilrettelægges på en god og effektiv måde, der giver
det bedste grundlag for støjindsatsen.
Både støjkort og støjhandlingsplaner er vigtige
forudsætninger for at få støjen ned, og reducere
antallet af mennesker, der bor med for høje
støjniveauer, og ikke mindst forebygge, at der bliver
bygget nye støjbelastede boliger.
Miljøministeriet har implementeret
EU’s
støjdirektiv fra 2002 i en støjbekendtgørelse, der
indebærer, at der skal udarbejdes støjkort og
tilhørende støjhandleplaner hvert femte år. Det er
naturligvis vigtigt, at de krav, der er til kortlægning
og handlingsplaner, bliver overholdt.
Jeg ser derfor med alvor på de kritikpunkter af
støjkort og støjhandlingsplaner, der rejses af
Rigsrevisionen og Statsrevisorerne.
I støjdirektivet og bekendtgørelsen er der ikke
bindende
krav om handling i støjhandlingsplanerne.
Men støjkort og handlingsplaner er grundlaget for,
at der på et oplyst grundlag kan træffes politiske
beslutninger om at reducere støjen. Det er et
planlægningsværktøj ift. bl.a. at prioritere midler til
støjreducerende tiltag.
I det følgende vil jeg gennemgå de vigtigste
kritikpunkter fra Statsrevisorerne af
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 7/1-25 om Statsrevisorernes og Rigsrevisionens beretning om indsatsen over for trafikstøj
2964204_0003.png
TALEPAPIR
Miljøministeriets indsats og hvordan jeg agter at
følge op på det.
Rigsrevisionen og Statsrevisorerne konstaterer, at
hvis trafikmyndighederne ikke har overholdt de
formelle krav til støjkort og handlingsplaner, har
Miljøstyrelsen ikke sendt denne information om fejl
og mangler tilbage til myndighederne.
Her er det vigtigt at understrege, som
Rigsrevisionen også selv skriver, at Miljøstyrelsen
ikke har handlepligt eller beføjelser over for de
ansvarlige trafikmyndigheder eller kommunerne.
Men styrelsen vil fremadrettet følge Rigsrevisionens
anbefaling om at påpege mangler i støjkort og
støjhandlingsplaner.
Det kritiseres, at Miljøstyrelsen ikke har kunnet
indsende dokumenter, dvs. støjkort og
støjhandlingsplaner, til tiden til EU-Kommissionen,
fordi de ikke har modtaget materialet fra
trafikmyndighederne i tide.
Her er det vigtigt at understrege, at det er de enkelte
trafikmyndigheder, dvs. Vejdirektoratet,
Banedanmark, Movia, Sund & Bælt, Metroselskabet,
en række kommuner osv., som har ansvaret for at
levere materialet til tiden. Men jeg vil nu bede
Miljøstyrelsen om at indkalde de relevante
trafikmyndigheder til et opstartswebinar inden
næste støjkortlægning, hvor bl.a. tidsplanen bliver
gennemgået.
3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 7/1-25 om Statsrevisorernes og Rigsrevisionens beretning om indsatsen over for trafikstøj
2964204_0004.png
TALEPAPIR
I den sammenhæng er det værd at fremhæve, at
Miljøstyrelsen tilbage i 2022 hjemtog ansvaret for
udarbejdelsen af kommunernes støjkort, som har
medført, at alle støjkort fra kommunerne siden hen
er udarbejdet og indsendt 100 procent til tiden.
Miljøministeriet er direkte ansvarlig for
støjhandlingsplanen for Københavns Lufthavn, som
Miljøstyrelsen udarbejder på vegne af lufthavnen. I
forhold til den fremførte kritik om manglende
prioritering af virkemidler til at reducere støjen, vil
styrelsen i 2025 indgå i dialog med Københavns
Lufthavn om at få prioriteret initiativerne. På
samme vis vil styrelsen sikre sig, at alle formelle
krav til planen bliver opfyldt fremover.
Statsrevisorerne kritiserer også, at Miljøstyrelsen
ikke har ført et tilstrækkeligt tilsyn med Københavns
Lufthavn, hvor Miljøstyrelsen skal føre både et
fysisk og et administrativt tilsyn med, at kravene i
lufthavnens miljøgodkendelse overholdes.
Som vi har oplyst Rigsrevisionen, har Miljøstyrelsen
udført fysisk tilsyn i oktober 2023, så det er nu bragt
i orden. Tilsvarende er det administrative tilsyn
blevet digitaliseret for at sikre en mere systematisk
opfølgning.
Endelig for lufthavnen hæfter Statsrevisorerne sig
ved, at der i perioden 2012-2023 er fundet 44
overtrædelser af de bindende støjkrav i Københavns
4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 7/1-25 om Statsrevisorernes og Rigsrevisionens beretning om indsatsen over for trafikstøj
2964204_0005.png
TALEPAPIR
Lufthavn om natten, hvor Miljøstyrelsen ikke har
anvendt håndhævelsesmuligheder i 36 af disse.
Miljøstyrelsen oplyser hertil, at hvis lufthavnen
allerede har haft håndteret hændelsen med
overskridelse af støjkrav i forhold til de involverede
luftfartsselskaber, har styrelsen ikke håndhævet
forholdet. Dette er en del af forklaringen på det høje
antal tilfælde, hvor der ser ud til ikke at være
håndhævet.
Men Miljøstyrelsen tager krikken til efterretning og
vil gennemgå sagsgange for vilkårsoverskridelser for
at sikre en tilstrækkelig myndighedshåndhævelse i
det fremadrettede tilsyn.
Tak for ordet.
5